• trippi

Gravid genom IVF - igångsatt om vi går över tiden?

Vi som blivit gravida genom IVF... blir vi igångsatta om vi går över tiden?

Min barnmorska sa att hon har för sig att vissa sjukhus i Stockholm inte låter en IVF-graviditet gå över mer än 1 vecka medans andra sjukhus i Stockholm ser på en IVF-graviditet som vilken gaviditet som helst och tillåter att man går till vecka 42+0.

(Undrar hur dom gör på Huddinge Sjukhus?)

Någon som vet?

• Svar på tråden Gravid genom IVF - igångsatt om vi går över tiden?
  • underverket 06

Kan svara dig. Vad jag vet så sätter alla sjukhus igång en IVF graviditet efter en vecka över tiden. Vet att i andra delar av landet är det inte så. Vi har en son född den 25/11- 08 efter en IVF graviditet. Hade BF den 18/11 o vi hade tid för igångsättning den 25/11, men som tur var startade värkarna den 24/11. Vi var dock inne på kontroll den 23/11 o pillade de lite på hinnorna o antagligen pga detta kom förlossningen igång senare samma dag. Jag födde på KS.

• Spättan i Midgård

Vi har oxå en son som är  född efter en IVF graviditet... Och mig fick dom sätta igång efter 1vecka över tiden, dom sa då i alla fall att man inte låter en IVF graviditet gå över mer än med 1vecka...
    Med sonen hade vi BF den 23/10-08, och blev igångsatta den 30/10-08, men då han tydligen trivdes så bra i min mage, så vägrade han till och med komma ut efter igångsättningen... Så det blev kejsarsnitt till slut, den 31/10-08

• MimmiPig

Födde i Göteborg och där gjorde man ingen skillnad. Blev gravid mha IVF och jag gick 11 dagar över tiden. De hade tänkt att vänta några dagar till. Jag kom dock igång av mig själv. Vet ni orsaken till att man gör skillnad på ivf-graviditeter. kan ju vara bra att veta för eventuellt kommande ivf-barn.

• trippi
    Underverket06 och Spättan i Midgård - Tack för era svar! :)
    MimmiPig: Jag har faktiskt ingen aning varför man gör skillnad på IVF-graviditeter...

Finns det fler där ute med erfarenhet gällande IVF och igångsättning?
  • trippi

Puffar lite... Finns det fler där ute med erfarenhet gällande IVF och igångsättning?
    Gärna någon med info om hur Huddinge Sjukhus gör.

• trippi
    trippi skrev 2010-10-15 20:32:06 följande:
    Puffar lite... Finns det fler där ute med erfarenhet gällande IVF och igångsättning?
    Puffar igen... :)
  • trippi
    trippi skrev 2010-10-15 20:32:06 följande:
    Någon?
  • Vickan I

På KS i Solna sätter de också igång efter 1 v över tiden. Anledningen är att vid IVF så vet man exakt när befruktning skett och det finns därför ingen anledning att bebisen stannar kvar i livmodern mer än max en vecka över tiden. Moderkakan börjar i slutet av en gravidititet att försämras och slutar till slut helt att producera näring och då är det bättre att plocka ut bebisen då man vet när den blev till.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Vickan I

Producera näring var ju fel ord, men förse beisen med näring...ja du förstår hur jag menar .

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Augustibrud

gick 11 dagar över bf och blev igångsatt pga. att bebisen var så stor...födelsevikt blev 4470g och 53cm och en sugklocksförlossning..detta var dock i finland!! Blev lovad igångsättning på bf vid eventuell kommande ivf grviditet, men behövde det inte för det blev tvillingar som föddes redan i v 35+6(det startade av sig självt med vattenavgång!)

• trippi

Någon som vet om KS-Huddinge och KS-Solna går efter samma "regler" eller är det upp till de olika sjukhusen att bestämma?

• kloink

Jag tror att det är samma i hela Stockholms län, att man sätter i gång 1 vecka över tiden vid IVF. Jag ska föda på SöS och där gör de så i alla fall.

• trippi

Hej görls!

Jag pratade igår med en läkare på Mama Mia (MVC). Hon sa att det är olika för olika sjukhus i länet men att barnmorskan skickar iväg en för bedömning ang igångsättning om man närmar sig 1 veckas övertid. 

• Mrs Sara

Det är intressant att läsa hur det skiljer i olika delar av landet. Jag har idag gått över 7 dagar och min bm säger att här görs det ingen skillnad på ivf graviditeter och vanliga. Jag har tid till bm på torsdag och då får vi se om hon skickar mig vidare till spec. mödravården.

Varje litet steg tar mig närmare målet
Svar på tråden Gravid genom IVF - igångsatt om vi går över tiden?