• Anonym (Mamma)

    Hur lång tid tar en adoption??

    Min man ska adoptera min dotter, han har tagit hand om henne som sin biologiska dotter sedan hon var ett år (hon är nu 6 år). För 1-2 månader sedan så betalade vi in till tingsrätten och skrev på papprena som skulle gå till socialkontoret här i staden där vi bor, varpå dom skulle kontakta oss för en utredning. Nu undrar jag hur lång tid det brukar ta? Kommer dom kontakta oss snart eller kan det dröja? Vad händer nu? dom sa att eftersom hon är så stor så kommer dom prata med dottern också.

    Vad kommer vi prata om? Hur lång process handlar detta om?

    Någon som vet??

  • Svar på tråden Hur lång tid tar en adoption??
  • Latinomum

    Föreslår att du kontakat din hemkommun & hör efter hur dt ligger till med ert ärende. Finns säkerligen måmga som gå före eftersom ert inte är så brådskande... Ta kontakt med dom inblandande

  • Anonym (insatt)

    Frågan är var handlingarna ligger? Har tingsrätten begärt yttrande från socialnämndn i er hemkommun? I kommunen anses det normalt att de har 3-4 månader på sig att utreda denna typ av yttranden (ärendet skall beslutas i den politiska nämnden också, och de kan ha sammanträde glest)  ... utredarna hör förstås av sig då det är dags att köra igång. Vissa kommuner kan i perioder ha långa väntetider. Ring till handläggarna i er kommun och fråga hur det ser ut hos dem jut nu! ....

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (insatt) skrev 2010-10-16 23:54:06 följande:

    Frågan är var handlingarna ligger? Har tingsrätten begärt yttrande från socialnämndn i er hemkommun? I kommunen anses det normalt att de har 3-4 månader på sig att utreda denna typ av yttranden (ärendet skall beslutas i den politiska nämnden också, och de kan ha sammanträde glest)  ... utredarna hör förstås av sig då det är dags att köra igång. Vissa kommuner kan i perioder ha långa väntetider. Ring till handläggarna i er kommun och fråga hur det ser ut hos dem jut nu! ....


    Nää alltså vi ringde kommunen som sa att vi skulle betala in och skicka ett brev/ansökan ihop med personbevis, sen eftersom hon är så stor/liten så går det via socialen här i staden...Papprena som dom skickade kom på en dag så det gick ju supersnabbt

    Det jag undrade mest var om det är flera års procedur detta eller hur lång tid det brukar ta.

    Min dotter har ingen pappa, jag har (såklart) ensam vårdnad, så det är ingen som behöver bli tillfrågad.
  • Anonym (insatt)
    Anonym (Mamma) skrev 2010-10-17 15:21:25 följande:
    Nää alltså vi ringde kommunen som sa att vi skulle betala in och skicka ett brev/ansökan ihop med personbevis, sen eftersom hon är så stor/liten så går det via socialen här i staden...Papprena som dom skickade kom på en dag så det gick ju supersnabbt

    Det jag undrade mest var om det är flera års procedur detta eller hur lång tid det brukar ta.

    Min dotter har ingen pappa, jag har (såklart) ensam vårdnad, så det är ingen som behöver bli tillfrågad.
    Alla styvbarnsadoptioner (oavsett ålder på barnet) går till så att man ansöker hos tingsrätten om adoption, tr ber om yttrande från socialnämnden, nämndens yttrande/svar går tillbaka till tingsrätten som därefter tar sin dom ...  
  • linjes
    Anonym (Mamma) skrev 2010-10-17 15:21:25 följande:
    Nää alltså vi ringde kommunen som sa att vi skulle betala in och skicka ett brev/ansökan ihop med personbevis, sen eftersom hon är så stor/liten så går det via socialen här i staden...Papprena som dom skickade kom på en dag så det gick ju supersnabbt

    Det jag undrade mest var om det är flera års procedur detta eller hur lång tid det brukar ta.

    Min dotter har ingen pappa, jag har (såklart) ensam vårdnad, så det är ingen som behöver bli tillfrågad.
    kan ta upp till ett halvår,våran styvbarnsadoption gick på 2 månader
  • sahara sahara

    För oss tog det tre månader, ungefär, men jag har hört från kompisar att det kan ta upp till ett år. Det beror på hur många ärenden som ligger före, hur mycket folk har att göra, om det kommer semestrar i vägen och sånt.


    Do something scary - the payoff is awesome!
Svar på tråden Hur lång tid tar en adoption??