• The bad seed

Oss nordmenn her i Sverige :)

Ser det er en tråd her for svensker i Norge. 
    Det er nok helt klart fler svensker som flytter til Norge -iallefall for en tid,
    men skulle jo tro at det finns en og annen nordmann rundt om i dette svenske land eller?

Har nettopp flyttet til Karlskrona i Blekige med min snart 3 årige datter.
    Hun er födt i Norge og har kun Norsk statsborgerskap. Bare nylig blitt vant med åssen ting funker hjemme i Norge med barnehage, kontantstötte, overgangsstönad, hovedomsorg, og alle disse begrepene i Norge. Så kommer jeg hit og skjönner ingenting...
    Lever i en litt komplisert situasjon, hvor min datters pappa også har flyttet til sverige (han er svensk statsborger), men han bor langt unna. Så det vil si mye reising med datteren min.
    Hver uke reiser hun nesten 40 mil!
    Kjenner ingen her ennå (utenom naboene) og er litt redd for at jeg aldri får muligheten å flytte hjem til Oslo igjen...
    Hadde värt godt å komme i kontakt med andre nordmenn her, selv om det kanskje bare blir på nettet. Kjenner jeg savner Norge litt nå om dagen... 
    Merkelig at en del ting kan väre så anderledes bare her i nabo-landet! 

Heng på her om du vil! :) 

• Svar på tråden Oss nordmenn her i Sverige :)
  • The bad seed

Ja er vel ofte kjärligheten som förer nordmenn til Sverige.
    Var det her og! Har det visst med å falle for svensker... hehe ;)  

Sikkert godt å bo litt mer öde til og.
    Vet ikke om jeg kunne bodd for öde, men Karlskrona er vel ikke akkurat verdens navle det heller!
    Bare bodd her i 6 mnd jeg da, men virker greit bare jeg en eller annen gang får fikset det ökonomiske.
    Er jo ikke sånn at hverken NAV eller Försäkringskassan villig opplyser deg om at du har noen rettigheter overhodet... *riste på hodet*  

• Nordljuset

Hi, hi..med svensker..;)

Karlskrona er sikkert verdens navle sammelignet med her jeg bor;) Kan  savne en kaffelatte iblant....kafe...

NAV og forsäkringskassan...tja..det var litt vanskelig i begynnelsen..ift barnetrygd.. ikke enkelt nei det der.....Send mä melding i innboxen o du vil, så kanskje ä kainn hjelpe??

• Aulielva

Hvordan går det nå?

Jeg bodde i Sverige i tre år, men er nå tilbake i Norge igjen. Jeg syns det var veldig vanskelig å venne seg til det svenske systemet og oppdaget etterhvert at livet var mer slit i Sverige.

• The bad seed

Takk Nordljuset! 
    Tror (les: TROR) jeg har fått tak i de rette skjemaene nå. Eller, jeg har fått et slikt E 104 skjema for å overföre trygderettigheter og skal nå söke om et E 301 skjema for å overföre retten til arbetslöshetsärsettning.
    Men det äkke enklet nei... Blir litt irritert når bade NAV og Försäkringskassan ljuger/prater av uvitenhet (ikke godt å si hvilken alltid) og sier at nei, du har ikke rett på noenting når du flytter. 
    Ingen har med ett ord nevnt disse skjemaene. Måtte gå via Hallo Norden. De er hjelpsomme da! :) 

Nei helt öde er det ikke her. Men tror ikke jeg kunne bodd på en mindre plass.
    Skjönner at du savner visse ting.
    Jo du, har mitt andre barn på vei, og jeg har enda ikke greidd å produsere en "hel-Norsk" unge... hehe
    Förste er halv finsk og den jeg har på vei blir halvt svensk.
    Får det liksom ikke til... :) 

Hei  Aulielva
    Hvor har du bodd hen?
    Jeg har bare bodd her i et halvt års tid ennå, men jeg tror deg.  
    Ser faktisk at vi på mange sett er ganske bortskjemte i Norge. Ting jeg tar som en selvfölge (f.eks 100% barnehageplass uansett om jeg jobber eller ikke) finnes ikke her.
    Apropos det, ble litt små-sjokkert her om dagen da jeg fant ut at selv om man blir sjukskriven, så får man enda ikke fler timer på dagis til ungene.
    Mener de i fulleste alvor at man ska orke med ungene som vanlig når man er sjuk??? 

• Nordljuset

Hei igjenMcQueen of Norway!
    Ha,ha;) Produsere en helnorsk unge du arti utrykk! Min förste er helnorsk.. ;)

Ja, disse skjemaer..Det er trist at det skal  skal väre sååååå  vanskelig med noe som kan väre så enkelt!

Godt å komme inn i varmen igjen..15 minus og vind her nu, vil ha sommer!!!

• Aulielva

Jeg bodde utenfor Stockholm. Et bondested ;) Nærme nok Sthlm til at "alt" var der, men langt nok unna til at man ikke bare dro inn dit en ettermiddag.

Jeg hatet virkelig de bhg-reglene. Intenst! Jeg ble etterhvert sykemeldt pga stress og fikk da ha mine aktive barn (som senere viste seg ha diagnose) i bhg bare 15 timer i uka under sykemeldingen! Herregud, akkurat som ikke det var stress!! Og svigerinna mi fikk bare ha barna 15 timer i bhg da hun var sykemeldt med kreft. Et par timer hver dag måtte hun legge seg å sove, da satt barna og så på film. Men herregud, noe så slitsomt... Helt sykt at det er slik..

Har du blitt kjent med noen da? :)

• The bad seed

15 minus ja... Usch stakkars deg Nordljuset
    Her nede i sör har vi mer levelige temperaturer. Minus 2 i dag, men blåser som satan da!
    Det er det som er mindre bra med dette stedet. Verdens ende kaller jeg det her... 
    Ved veiens ende ihvertfall her ytterst ute i öysamfunnet! :) 

Aulielva
    Ja du... Don't get me started!
    Mulig vi er en smule bortskjemt i Norge i forhold til barnehage, men makan til nazisystem hadde jeg aldri trodd det var her. Det du forteller höres jo helt horribelt ut!
    Jeg spurte om sjukskrivning for å få noen fler timer på dagis da jeg er veldig sliten og har värt mye deprimert og hatt angst. Fikk bare svar fra psykologen om at det ville jeg uansett ikke få så var ingen vits med sjukskrivning...?  
    Ja ja, just nå funker det, men vi får se.
    Savner litt närheten til storbyen du ja. Men greit nok her.
    Joda har blitt kjent med et par andre gravide i området nå nylig, så det er jo hyggelig.
    Godt å ha et lite nettverk og noen å treffe når man går hjemme i permisjon!  
    Hvor bor du nå da? Flyttet du tilbake til Norge med mann/samboer eller? 

• Nordljuset

Helt tragiske regler dette med sjukskriving og barnehage..Men liker veldig godt at det er så billig sammenlignet med Norge

• The bad seed

Det er sant! Gjelder å se det positive hä? ;) 
    Tror vi betaler typ 250 kr mnd eller no for to barn (en på fritids og en på dagis 15 t.)!
    Men det er vel fordi jeg har 0,- i inntekt da...
    I fjor betalte jeg 2450,- mnd for ETT barn i barnehage i Oslo.
    Så ja... det er ganske ålreit! :)

• Nordljuset

Ja, kostnaden for barnehage er BILLIG her sammenlignet med Norge! Tror jeg betalte over 3000 da min eldste datter var i barnehage i norge...Helt galet!!!

Nu betaler vi 1200 for begge små!!

• The bad seed

Fader! 
    Endelig fått samlet sammen alle papir jeg behöver og fått kopiert alt, og sendt inn söknad om skjema E 301,
    så får jeg brev fra NAV i dag om at de hadde fått ll nödvenig dokumentasjon og saken min var klar for behandling.
    Rett skrevet av: På grunn av stor saksmengde, vil vi dessverre ikke kunne behandle din söknad för om tidligst 20 uker!

20 uker?!?! Herregud! Vet faktisk ikke hva jeg skal gjöre nå.
    Får prate med legen min og be om en sjukskrivning, men da vet jeg ikke åssen det bli når jeg får dette E 301 skjemaet og skal söke om ärsettning fra a-kassan for tiden oktober-mars.
    Faen for et rot!
    Sorry, er bare litt fortvilet her nå. For öyeblikket har jeg meste lyst å flytte hjem igjen, men vet ikke om det skulle bli noe lettere akkurat nå...

Har dere peiling på om det går an å söke om noe "krisehjelp" fra sosialen eller noe?
    Bare innbiller meg at sverige ikke vil väre å interressert i å betale, og definitivt ikke norge.
    Jeg må ha penger snart! :( 

Svar på tråden Oss nordmenn her i Sverige :)