• Ewry

Skola problem varannan vecka?

Hej  har en barn på ett  par år och jag är separerad ,,föredetta sambon och jag har delad vårdnad

alltså varannan vecka med barnet.
    Vi bor på två olika orter och det är jag som flyttat och barnet går kvar i förskolan på gamla orten.
    Jag tänker och undrar om några år när barnet börjar skolan , förstås i samma ort som förskolan
    hur gör ni när det gäller boendet? Vet ju att det kommer bli krångligt med skjuts varje dag då jag börjar tidigare
    jobbet ( första problemet) och sedan kompisar och fritid/träning efter skolan (andra problemt).
    Är jag tvungen flytta tillbaka till barnets ort för att det ska ordna sig så bra som möjligt?
    DÅ jag är sambo nu med ny man kommer detta att förstöra vårat förhållande då han ej kan flytta pågrund av sin son.
    naturligtvis kommer mitt barn i första hand men om förhållandet blir förstört och jag är lycklig nu mer än jag varit på många år finns det någon annan lösning?
    Vill gärna ha råd från er andra i samma situation.

• Svar på tråden Skola problem varannan vecka?
  • lillamammsen

MammaHela: det kan ju va tufft om det andra barnet har börjat i en bra skola och har mycket kompisar osv...men jag skulle nog i första hand tänka på att barnen skulle ha båda föräldrarna i samma stad ( OBS, jag skulle tänka så, jag dömmer ingen) hellre flytta och låta barnet byta skola, jag känner att det överväger att föräldrarna bor i samma stad...det blir trygghet för barnet. Men jag har ju ingen aning hur det barnet är, tex om det har lätt/ svårt att träffa nya kompisar osv så det har ju stor betydelse också natuligtvis.

• R3becca

Kan du inte hämta barnet efter skolan (när han väl börjar) på fredagar och återlämna honom hos pappan på söndag eftermiddag? Han kan ju kanske vara hos dig på lov och andra lediga dagar?

• MammaHela
    sapau skrev 2010-10-18 10:51:57 följande:
    MammaHela: det kan ju va tufft om det andra barnet har börjat i en bra skola och har mycket kompisar osv...men jag skulle nog i första hand tänka på att barnen skulle ha båda föräldrarna i samma stad ( OBS, jag skulle tänka så, jag dömmer ingen) hellre flytta och låta barnet byta skola, jag känner att det överväger att föräldrarna bor i samma stad...det blir trygghet för barnet. Men jag har ju ingen aning hur det barnet är, tex om det har lätt/ svårt att träffa nya kompisar osv så det har ju stor betydelse också natuligtvis.
    Ja om det var så att de har samma pappa. Äldsta dotterns pappa bor i den staden som vi bor i nu. De två yngre barnens pappa bor i en annan stad. Alltså går det inte att lösa på ett annat sätt.

Barnen som bor varannan vecka tycker om att komma hem till mig till den större staden där det finns mycket mer saker att hitta på, de har massa vänner där jag bor och det tar inte mer än 30 min att åka till skolan. Så jag ser det inte som ett problem

Sen så skulle jag inte falla mig in att bo i den staden där exet bor.
    T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • vittra

8 km är väl ändå inget problem?! Ärligt talat... i princip alla städer har större yta än 8 km och många barn kan tom ha över 8 km till sin närmsta skola/dagis! Skaffa bil om det nu är så svårt! Vi hade 1,2 mil till närmsta lekis som det hette när jag var liten. Mina syskon hade ungefär 1,5 mil till fritids där de var efter skolan. Min bror har nu ungefär 2 mil till sitt ex där barnen bor växelvis. De har fått gå kvar i samma skola och han skjutsar dem varje morgon då de går i skolan och hämtar dem efter skolan alternativt efter aktiviteter och umgänge med vänner. Det är vad han vill offra för att få vara med sina barn. Varje kväll/helg då de tex har fotbollsträning så åker han till det området, eftersom all träning och många matcher sker där mamman bor.

Nä, snacka om att skapa problem där det inte finns några...

• vittra
    MammaHela skrev 2010-10-18 10:32:56 följande:
    och om man har ett barn som går i skolan på den nya orten, och ett barn som går i skolan på den gamla orten. Hur gör man då? Delar sig i två delar?
    Om det inte ens är en mil emellan så torde varenda levande människa kunna lösa den biten utan större svårigheter... jag har nästan 2 mil till jobbet på andra sidan stan, men hade dottern på dagis där vi bor, och det är jag knappast ensam om...
  • vittra
    Ewry skrev 2010-10-17 21:55:01 följande:
    Har inte haft så lätt senaste åren med föredetta sambo med psykisk fysiskt misshandel.
    Om barnets pappa har utsatt dig för psykisk och fysisk misshandel, hur kan du leva med att ha gemensam vårdnad och att han har hand om barnet varannan vecka? Klarar en sådan människa verkligen av att skapa en bra miljö för ett barn, om han inte ens kan leva med en vuxen på ett respektfullt sätt??
  • CloudBerry 1
    Ewry skrev 2010-10-17 21:55:01 följande:
    Jag är separerad sen 1,5 år sedan och barnet är 3,5 år och vi vi har växrlvist boende som så många andra
    varannan vecka,,det är väl det bästa för barnet att träffa båda föräldrar lika mycket.
    Det är endast 8 km från andra orten men det är ändån ett problem .
    Visst väljer jag främst mitt barn i första hand men barnet har också fått så bra kontakt med sambon och gillar han jättemycket.
    Men som du säger så är det det bästa lösningen bo på samma ort vid skolgång.
    Men ja det känns ändån som man förstör något jättebra inte bara för barnet utan för att jag träffat någon som
    jag kanske måste lämna och som man vill leva med resten av livet.
    Har inte haft så lätt senaste åren med föredetta sambo med psykisk fysiskt misshandel.
    Så barnet har flängt fram och tillbaka sedan 2-årsåldern när ni i princip bor bredvid varann?
    Helt oacceptabelt enligt mig eftersom det inte alls är bra för ett så litet barn.

Låt pojkstackarn bo hos pappa på heltid istället då din nya uppenbarligen verkar mer intressant än din son.
  • MammaHela
    vittra skrev 2010-10-18 12:43:34 följande:
    Om det inte ens är en mil emellan så torde varenda levande människa kunna lösa den biten utan större svårigheter... jag har nästan 2 mil till jobbet på andra sidan stan, men hade dottern på dagis där vi bor, och det är jag knappast ensam om...
    Ja fast nu har jag över 4 mil enkel väg, och jag har löst det utan problem.
    CloudBerry 1 skrev 2010-10-18 12:57:10 följande:
    Så barnet har flängt fram och tillbaka sedan 2-årsåldern när ni i princip bor bredvid varann?
    Helt oacceptabelt enligt mig eftersom det inte alls är bra för ett så litet barn.

Låt pojkstackarn bo hos pappa på heltid istället då din nya uppenbarligen verkar mer intressant än din son.
    så du rekomenderar att lämna ett barn på heltid hos en pappa som utsätter sitt barns mamma för både psykiskt och fysisk misshandel. smart...
  • Ewry

Hej tack för alla svar ideer, det  enda som jag kom fram till här ,lösning med tider och skjuts är ju förstås fritids, har inte ens tänkt på det!!

Annars svar på era inlägg    jobb går ej att byta då jag har varit sjukskriven länge och nu fått fast anställning
    och en bra inkomst.
    Inte heller tider går att ändra för mig ,både exet och jag börjar kl 7 morgon.
    Det här med att jag inte mått bra har ju förstås med min relation /ex innan och att jag nu träffat någon
    som är helt annorlunda och snäll gör att jag mår mycket bättre ,även när jag har mitt barn.
    Denna föredetta sambo har visst bra hand om barnet , men i vintras fick jag en chock när de ringde från förskolan och sa att dem måste göra en anmälan till socialen angående flertal ord barnet sagt på dagis,
    som "nu orkar jag inte mer" håll käften, fy fan jävla ungjävel. De gjorde en utredning då en barnutrdare från socc träffade oss hemma i bostaden.
    Glömde skriva att barnet sa dessa ord dagen innan hos mig, och sen hade han fortsatt dagen efter när dem ringde från dagis. Jag fråga lite försiktigt barnet förstås " vem säger så" och barnet svarar  Pappa..men han var inte så arg"
    Då denna utredning sattes igång med träffar blev det mest besök hemma hos mig och inte så mycket hos pappan. Har förstås frågat exet om han sagt så men han nekar och han blev arg på förskolan och sa att det är väl därifrån det kommer orden.
    Jag visste att denna utredning inte skulle leda till något då exet inte vill erkänna. Det mår man inte så bra av när man vet var orden kommer ifrån och sen att dem inriktar sig på mig mer kändes det som.
    Så jag har mått dåligt av många orsaker senaste åren och i mars fick jag äntligen jobb men då blev det problem med förskole tider istället så jag ej kunde lämna barnet innan 6,då jag tar bussen kl6.
    och jag fick då bara ha barnet varannan helg o torsdagar,,och så har det fortsatt tills nu.
    Jag kunde bort kvar i samma ort men det hade ändån inte löst sig med lämna förskole tider morgon.
    Visst bil hade löst allt men då var jag arbetslös innan och hade ej mycket inkomster för att kunna ha bil.
    Nu när jag har jobb kan jag skaffa bil och skjutsa  barnet men jag måste ju tänka längre fram när skoltiden infaller om några år.Kan tillägga att exet ej gått med på byta förskola till min ort. Då hade jag fått skaffa advokat o den processen kan ta lång tid har jag hört,,,samtidigt vill man ju ej riva upp barnet från nuvarande förskola .
    Ja den enda lösning jag kan tänka mig är fritids så nu får jag ta mig en funderare på om jag flyttar eller ej.

• vittra

Personligen förstår jag inte alls dina resonemang och jag kan inte förstå hur du inte kan brinna mer för att försöka få ditt barn på heltid då du uppenbarligen vet och känner att pappan inte är bra för barnet. Ska du bara gräva huvudet i sanden för att en första utredning inte gav något? Det känns ju onekligen då som att din sambo betyder mer för dig än ditt barn, precis som någon ovan skrev...

Jag skulle aldrig kunna leva med mig själv om jag tillät en sådan man få vårdnaden om mitt barn... och jag skulle aldrig sluta kämpa för att få rätten på min sida!

Hur kunde dessutom pappan ens från början få så mycket umgängestid? Eller har det aldrig framgått att han misshandlat under lång tid?

• Ewry

Vittra  Eftersom jag har haft barnet kortare tid  de senaste 8 mån så anser socialen att barnet har fast
    bostad och är folkbokförd i denna kommun ,därför tycker dem att barnet har det bättre hos pappan  och även att man ska ej riva upp han från förskolan och där han bor .
    Jag har ju förstås konfronterat dem och sagt att jag har lika stor rätt att ha barnet och att det är bäst att barnet får träffa sina föräldrar lika mycket.
    Jag anser ju att jag har fast bostad där jag bor även om jag ej bott så länge men förstår faktiskt inte vad
    det har med saken o göra  , då det var jag som fick flytta Då exsambo äger huset så har väl jag lika mycket fast bostad som han ,,(jag flyttade alltså till lägenhet" när vi separerade och sedan flyttade jag ihop med ny man.
    Dem tyckte också att barnet har ju växt upp i huset och det var också som att riva upp barnet från något.
    Misshandeln pågick ett halvår men mest psykiskt och två gånger fysiskt,,och det har jag också tagit upp med socc och visat dagbokanteckningar vad han gjorde och sa ..inför barnet.
    Dem sa inte så  mycket om detta utan skulle ta upp det med exsambon ,,som sa att han bara blivit upprörd.
    de gav mig lappar om vart man vänder sig om nått händer  om misshandel skulle uppstå igen,
    Men då bodde jag ju inte kvar och han lugnade väl ner sig så jag gjorde ingen anmälan.
    Jag skriver om exsambon mycket eftersom samarbetet  ej fungerar så bra utan han tänker bara på sig själv och inte om barnet  kan träffa mig lika mycket. När sonen är hos mig så blir han förstås ledsen varje gång och vill stanna längre hos mig detta är ju tärande jobbigt för mig då situationen blivit som den blev.
    Känns som jag får skylla mig själv för att jag flyttat och ej bott kvar hos en elak sambo. 

• MammaHela
    Ewry skrev 2010-10-18 14:49:32 följande:
    Vittra  Eftersom jag har haft barnet kortare tid  de senaste 8 mån så anser socialen att barnet har fast
    bostad och är folkbokförd i denna kommun ,därför tycker dem att barnet har det bättre hos pappan  och även att man ska ej riva upp han från förskolan och där han bor .
    Jag har ju förstås konfronterat dem och sagt att jag har lika stor rätt att ha barnet och att det är bäst att barnet får träffa sina föräldrar lika mycket.
    Jag anser ju att jag har fast bostad där jag bor även om jag ej bott så länge men förstår faktiskt inte vad
    det har med saken o göra  , då det var jag som fick flytta Då exsambo äger huset så har väl jag lika mycket fast bostad som han ,,(jag flyttade alltså till lägenhet" när vi separerade och sedan flyttade jag ihop med ny man.
    Dem tyckte också att barnet har ju växt upp i huset och det var också som att riva upp barnet från något.
    Misshandeln pågick ett halvår men mest psykiskt och två gånger fysiskt,,och det har jag också tagit upp med socc och visat dagbokanteckningar vad han gjorde och sa ..inför barnet.
    Dem sa inte så  mycket om detta utan skulle ta upp det med exsambon ,,som sa att han bara blivit upprörd.
    de gav mig lappar om vart man vänder sig om nått händer  om misshandel skulle uppstå igen,
    Men då bodde jag ju inte kvar och han lugnade väl ner sig så jag gjorde ingen anmälan.
    Jag skriver om exsambon mycket eftersom samarbetet  ej fungerar så bra utan han tänker bara på sig själv och inte om barnet  kan träffa mig lika mycket. När sonen är hos mig så blir han förstås ledsen varje gång och vill stanna längre hos mig detta är ju tärande jobbigt för mig då situationen blivit som den blev.
    Känns som jag får skylla mig själv för att jag flyttat och ej bott kvar hos en elak sambo. 
    Jag känner igen det där. Om någon av föräldrarna bor kvar i ursprungsbostanden så bestämmer skatteverket att barnet ska bo kvar där om föräldrarna inte är överens.. Det suger tycker jag, det drabbar den som har sämst med pengar och som inte har råd att bo kvar själv i ett hus.
Svar på tråden Skola problem varannan vecka?