Jag vill ha snitt men dom vill hålla ned statistiken.
Varning: Lång text.Jag fick min första dotter för snart 2 år sedan och den förlossningen var inte direkt drömmen. När unga mammor eller mammor som snart ska föda frågar dom mig hur min förlossning var så svarar jag bara: Jag är fel person att prata med.
Varför då? Jag låg med fruktansvärda värkar och hallucinerade innan jag fick epidural som fick fyllas på gång på gång, lustgasen ville dom också ta ifrån mig och dom bökade bara runt med mig. Jag fick också feber mitt i allt och dom fick spräcka hinnan två gånger för att sätta igång förlossningen ordentligt och på det fick jag massor med värkförstärkande mediciner. Sedan när det äntligen var dags att börja krysta så var jag redan slut då efter all smärta. Men kryssningsarbetet gick rätt fort ändå och ca 40-45 minuter senare var hon äntligen ute. Jag låg och väntade länge på att jag skulle få upp henne på bröstet och höra henne skrika, men ingenting och sjuksköterskorna rusade iväg med min dotter, jag såg bara ett litet blått ben. Det tog dom även över en timme innan någon sköterska kom till mig och berättade att dom hade lyckats fått igång henne och att dom hade intuberat henne. Ungefär en timme senare så rullade dom ned mig till avd 33 i Falun där jag fick se henne för första gången och röra vid hennes fot, men fick aldrig ta upp henne.
Det var så många läkare och sköterskor där, jag var trött och nyförlöst och förstod absolut ingenting av vad som hände. Dom röntgade henne och förklara att hon inte behövde åka ned till Göteborg för det var inget fel på hennes hjärta men att dom hade ringt efter akademiska i Uppsala som var på väg med helikopter. När helikoptern kom så rullade dom iväg med min dotter och jag fick klappa henne på kinden och säga hej då, vi skulle inte få åka med helikoptern utan åka efter i en taxi.
Min lilla flicka fick ligga på en kylbädd i tre dygn i Uppsala och det måste ha varit det värsta jag var med om att se henne ligga och lida med massor av slangar omkring sig med alla möjliga mediciner som gick in i henne. Till och emd en dräneringsslang så att hon skulle kissa fick dom sätta i henne.
Min dotter mår bra och är som vilken busig 2 åring som helst och inte fått några men efter det här och det är jag så orehört lycklig över.
Men efter allt det här så funderade jag mycket på varför det blev som det blev. jag begärde hem mina förlossningsjournaler där det står att hon hade bajsat i vattnet men låtit henne vara, hon hade inte rört sig så mycket heller så dom var ofta där och petade henne på huvudet för att få en reaktion. Men min tanke går så ofta till: varför fick jag inte snitt om hon mådde dåligt? jag vet inte hur ofta jag skrek efter snitt men det dom svarade mig var: det gör ont att föda barn. jo man tackar, jag har märkt det...
Jag pratade även med min BM om det hela och frågade henne om jag kunde begära snitt om jag skulle vilja ha flera barn i framtiden? Nej, det kunde jag inte för Falun vill hålla ned statistiken för snitt.
Och nu sitter jag här och är gravid i fjärde månaden och är helt livrädd för att föda barn. jag har pratat med min nya BM eftersom vi har flyttat till annan ort men det är fortfarande Falun som gäller för mig den dagen jag ska föda. Hon kan inte helelr garantera men att jag kan skriva det som ett önskemål att jag vill ha snitt om dom ser att det är något på tok.
Det har ju absolut inte lugnat mig för läkarna verkar göra som dom vill i slutändan ändå.
Är det någon annan som varit med om liknande händelse men ändå skaffat modet att föda barn nr 2 och kanske fler?
//Förtvivlad och rädd.