• jenny1217

Nytt arbete 31 veckor gravid?

Hej!
    Nu hoppas ingen tycker illa om mig för att jag gör såhär trots min graviditet. Men jag är så hemskt rastlös och eftersom jag har flyttat till en ny stad skrev jag in mig här på AMS för att få min ersättning tills föräldrapenningen börjar.
    Då måste man ju klart vara arbetssökande, vilket jag var...Jag är pigg och glad och vill jobba.
    På mitt sista möte sa jag till min "coach" att jag var gravid i 7:e månaden, 31 veckor.  Men detta tycktes inte ändra honom och han anmälde mig till Manpower.  Manpower har nu anställt mig på en visstidanställning tills den 7/11, inom Tele2 kundtjänst. Så jag klarar jobbet som gravid och det är lätt & roligt.
    Dock är det så att Manpower inte vet om att jag är gravid, så som ni kan gissa har jag inte så stor mage.
    Jag har precis börjat på jobbet och det är en utbildning på 8 veckor, jag klarar av att stanna men jag vill verkligen säga något. Och jag kanske borde?
    Är det olagligt att inte säga något?
    Kan de säga upp min anställning samma dag om de vill isåfall?
    Eller finns det kanske en liten liten möjlighet att jag får jobba tills 10 dec eller nått sånt?Obestämd

Oroliga jenny penny
  • Svar på tråden Nytt arbete 31 veckor gravid?
  • Blablabla

De får inte säga upp dig pga en graviditet. Det är olagligt. Dock handlar det ju om moral från din sida också. Varför gå en utbildning på 8 veckor om du inte ska vara kvar??? Då finns det ju säkert någon annan som kan ta den utbildningen.... Va ärlig, det lönar sig i längden. De har kanske något kortare vik där du inte behöver utbildningen.

• jenny1217

Ja tro mig.. jag få dåligt samvete över det. Eftersom det är ett jobb jag vet många andra söker också, men vi behöver verkligen pengarna. Suck.. jag vet hur girigt det låter... Sry.
    AMS sa att om jag sa det kunde de anställa mig efter 1 år kanske så blev det bra sen. För att det inte skulle hinnas ändras så mycket trodde han.

• Jelin

Först och främst, har du en visstidsanställning som avslutas den 7/11 och du ska ha barn i december behöver du inte berätta, eftersom din föräldraledighet inte kommer att påverka anställningen. Däremot får jag det inte att gå ihop med att du ska gå en utbildning på 8 veckor, då kommer du ju att vara anställd längre än till 7/11? I så fall gäller ju som vanligt att du måste meddela din föräldraledighet senast 2 månader innan du ska vara ledig.
    Sen, visst, för ditt eget samvetes skull kan det ju vara bra att berätta redan nu, särskilt om du vill fortsätta jobba där efter ledigheten. Risken finns ju dock att de inte vill ha kvar dig , och beroende på din anställningsform kan de ha rätt att helt enkelt säga att de inte har något behov för dina timmar längre och avsluta kontraktet.

Och du låter inte girig, klart man vill ha ett jobb och pengar även när man är gravid! Got to look out for number one...

Svar på tråden Nytt arbete 31 veckor gravid?