• minya

vill - vill inte, ska - ska inte... Hur göra?

Vi är mitt uppe i den fantastiskt roliga 3årstrotsen. 
    Från att ha haft världens snällaste och mest goa lilla tjej har vi nu ett monster med pms besvär känns det som.

Som de största problemet är tex vid matbordet, hon sitter och gör något, ler och är glad och vi kommer och säger att nu är det mat. Hon blir som hulken, vrålvansinnig, kastar sig på golvet och skriker, hon ska INTE ha mat men gud nåde om vi försöker kasta den, då blir hon vansinnig för det. Hon ska ha men hon ska också inte ha, helst samtidigt. Vad vi än gör så är det totalt fel. 
    Slutar med att hon är så ledsen att hon hulkar och är helt förstörd. Jag brukar trösta henne, lugn ner henne och försiktigt återgå till ämnet som hon vart arg över men det är tvärstopp.

Ibland funkar de med välling istället, men vi vill sluta helt med det, men en liten skvätt välling sen ibland går maten ner också.

Detta är inte bara maten utan kan hända när som om precis vad som. 

vet inte hur vi ska tackla det?
    Försökt med att hon få gå in till rummet och sitta där, men hon blir hysteriskt ledsen och allt blir 20 ggr värre
    Försökt ignorera henne när hon ligger och skriker på golvet
    Försökt att sätta henne vid bordet men slutar med att vi får städa upp mat över hela köket
    Försökt trösta och erbjuda nått annat men hon måste ju ändå äta de vi äter någongång

Hon tycker om maten men ändå ska hon inte ha "bara för att"
    Hur ska vi göra? de kan ju inte fortsätta så här 

• Svar på tråden vill - vill inte, ska - ska inte... Hur göra?
  • delifi2

ställ klockan, om det är tex 5-10 min kvar tills ni ska äta så säg till hnne att när klockan ringer så är det mat och fråga okej. Det funkade för våran son och funkar fortfarnde när vi inte kommer riktigt överens

• Saftmedbulle

Kanske bita ihop och be en bön att det går över snart? Låter ju som om ni provat precis allting...

• cicci85

Vi kör oxå med förberedelse, fått göra det sen sonen va väldigt liten... Säga till en stund innan att det snart är mat så snart ska det plockas undan. När man sen säger att det är mat funkar det oftast utan protester. I perioder har vi oxå använt äggklocka, blir tydlig signal att det är dags att sluta med det man gör och då funkar det alltid.

• minya

tack för tipsen, ska testa de där med klockan  

• canmamma

Då min kille var tre år så var han ibland för hungrig för att äta. Blodsockret var i botten och han kunde varken samarbeta eller fixa med övergången mellan aktiviteter i det skicket. Du beskriver superbra hur de fastnar i vill/vill-inte-träsket.  Ibland funkade det med att smyga till honom en liten bit mat innan måltiden tex några grönsaksbitar från skärbrädan när man lagar mat eller sätta ut några morotsstavar att knapra på. Annars var det väl bara att vänta ut dem. Om ett par år så går det över!

Svar på tråden vill - vill inte, ska - ska inte... Hur göra?