• Anonym

Bli kontaktfamilj, hur mycket utredningar och intervjuer?

På fredag kommer en "soc-tant" hem till oss för att vi anmält oss intresserade av att bli kontaktfamilj. Vad jag förstått det kommer vi att ha ett barn boende hos oss en eller två helger i månaden och vissa lov och sånt OM de anser att vi är lämpade för det. (Vilket jag hoppas :).

För att bli familjhem har jag förstått det som om man blir intrevjuad och utredd ganska noga, är det likadant med kontaktfamilj?

En andra fråga, (det varierar väl från kommun till kommun iofs), hur ser den ekonomiska ersättningen ut för att vara kontaktfamilj? Så länge ersättningen täcker hämtningar/lämningar, mat och t.ex blöjor eller vad det kan vara så är det helt okej, men vår ekonomi är inte världsbäst eftersom min man är föräldraledig och jag timvikar så vi måste veta att ekonomin klarar det (jag är inte ute efter pengarna, men klarar tyvärr inte höga extrakostnader just nu).

Om vi t.ex måste köpa en säng och skrivbord, står soc. för det då?  

Om någon vet kan ni väl snälla svara så att jag har lite kött på benen tills "soc-tanten" kommer på fredag! :)

• Svar på tråden Bli kontaktfamilj, hur mycket utredningar och intervjuer?
  • Cia o krabaten

Jag kan inte reglerna, men är själv intresserad då vi funderat på att vara kontaktfamilj själva!
    Däremot trodde jag inte att man fick ha så små barn själva om man skulle vara  kontaktfamilj, men det kanske är fel?
    Vår minsta är 2 och vi hade tänkt att vänta pga detta. 

*Lyssnar intresserad på vad andra har för erfarenheter* 

• Anonym (Anna)

Hejsan. Vår familj är kontaktfamilj till ett 6-årigt barn. Vi har själva 4 barn under 6 års ålder. Vi hade bara 3 små när barnet började vara hos oss. Barnets familj tyckte det var helt ok med att det redan fanns små barn i familjen. Vårt barn är hos oss var tredje helg och vi får ca 1600 kr i mån (då jag tjänar väldigt lite i övrigt skattar jag inte på dessa pengar). I denna summa ingår bensinpengar för att hämta och lämna (12 mil/helg) samt arvode och omkostnadsersättning. Vi var tvugna att köpa bilbarnstol då mamman inte hade någon att låna ut till oss, detta fick vi göra och sedan lämna kvitto till soc och få ut pengar.

Lycka till.

• Anonym

Du/ni får betalt i "två delar" en omkostnadsdel ( det dom anser att ett barn beroende på ålder och det är uträknad per dag,detta är skattefritt) sen har ni en arvodes del som är själva lönen och den är ockå uträknad per dag men den dras det skatt på!
    Barnet som eventuellt kommer att vara hos er ska inte kosta er något alls, ni ska inte behöva ta av egna pengar ( så är det uträknat i alla fall ) men att det är något som känns som lite extra på ens måndas ekonomi tror jag inte då beloppet man tjänar är relativt lågt!

Att ni själva har småbarn spelar ingen roll såvida föräldern till barnet inte vill att det ska vara småbarn i stödfamiljen men är fallet sådant så blir ni inte ens tillfrågade om just det uppdraget! Man kan ha småbarn hemma och det gör oftast ingenting! Men som sagt va så är det upp till föräldern och Soc sekreteraren och "bestämma"/ha krav på hur den tilltänkta familjen ska se ut!
    Soc sekreteraren vet vem som behöver en stödfamilj, "matchar ihop rätt familj med rätt barn", berättar för föräldern vad han/hon tänkt sig och inväntar ett svar från föräldern. Tar sen kontakt med er, berättar för er då hur det ser ut,hur gammalt barnet är, hur ofta det kommer komma och lite om eventuell bakrund och problematik.
    Ni får sen ihop med Soc träffa föräldern, ha nån dags betänketid, tycker föräldern att bi skulle passa ihop med deras barn så träffar ni även vid ett annat tillfälle barnet! Även ni precis som föräldern har betänketid, ni måste alltså inte ta emot barnet bara för att Soc frågar er!
    Det är viktigt att tänka efter, diskutera det hemma,vrida o vända på det många gånger innan man bestämmer sig så att man vet och känner att just det här barbet känns rätt just för er!
    Sen börjar en invänjning som tar olika lång tid beroende på vem det är!

Det är samma kontroll på stöd/kontakt familj som det är på Familjehem och Jourhem!
    Soc register,polis register och Kronofodgens register..... eventuella referenser kan dom även begära också beroende lite på Soc sekreteraren

Svar på tråden Bli kontaktfamilj, hur mycket utredningar och intervjuer?