• Keyrie

Hur sover era barn kring 14 månaders ålder?

Hur många gånger sover barnet per dag och när är läggdags inför natten? När vaknar barnet på morgonen?

• Svar på tråden Hur sover era barn kring 14 månaders ålder?
  • hhönan
    Detvackrastejagvet skrev 2010-10-19 20:34:13 följande:
    oj vilken tur ni har! Hoppas att min snart ska sova lika bra, fast det har jag hoppats pa sen hon var 4 manader.
    Hon e snart 15 manader och vaknar och bara skriker 1-3 ganger per natt, morgon vid 6-7 tiden sover en gang pa dagen 2 h. Vi nattar henne vid 20-21 tiden.
    Hon är kanske hungrig på natten? Min son vaknar oxå ibland på nätterna o då får han välling, sen somnar han om igen.
  • dreamspell

Här är det inte heller lugnt på nätterna, han vaknar nästan 1g/tim och gnäller. Såå jävla jobbigt.

• hhönan
    dreamspell skrev 2010-10-20 12:51:59 följande:
    Här är det inte heller lugnt på nätterna, han vaknar nästan 1g/tim och gnäller. Såå jävla jobbigt.
    Då säger jag samma sak till dig, hungrig?
  • Keyrie

Vi hade jäääääääättestora problem med sömnen för våran lillkille ända tills han var ca 11-12 månader. Han sov urkasst på dagarna och var omöjlig att natta på kvällarna, det har varit allt från 18.00 till 22.00. Han har skrikit och skrikit och skrikigt. .Svaret på varför det har varit så svårt med sömnen vet vi inte.

Jag tror allt löste sig för oss med stenhårda rutiner. Jag slutade amma vid 11 mån, de första nätterna tog pappan, det löste sig på en vecka, både för han och för mina bröst =) Han började sova hela nätter, han kan vakna ibland fortfarande men somnar alltid om själv.

Nu sover han en gång runt 10-11 ibland 12-13. Sedan somnar han dödstrött vid 18.00 prick, samma tid varje dag. Rätt skönt faktiskt =) Han vaknar sedan vid 06.00 och då börjar dagen för oss. Det här är det absolut bästa som hänt oss efter att han kom. Vi har kämpat som dårar...

• Ardbeg

Min tjej är visserligen 17 mån nu, men tiderna har i stort sett varit samma sedan hon var 15 mån.
    5-6 vaknar
    sover 11-12.30
    Somnar för natten 18.

Men vaknar också flera gånger per natt, får kanske testa välling då :)
    Men det känns konstigt att börja ge nåt på natten när hon varit utan det sedan hon var 9 mån.

• dreamspell

Nä, tror absolut inte han är hungrig. Slutade amma när han var 8mån och han äter ingen välling heller. Äter massor på dagarna så han får nog i sig det han ska! ; )

• ploten
    Pebbles82 skrev 2010-10-19 12:21:41 följande:
    Dottern på precis 15 månader sover såhär: 

Lunchvila ca 12.00 1 timme
    Läggdags ca 19.30
    Morgon ca 07.00

För oss är det helt sjukt vad lite hon sover just nu.
    För oss skulle det vara helt sjukt skönt om vår 14-månaders ville sova så MYCKET som er tjej!

Hon sover en gång på dagen, ca 1½ timme. På kvällen somnar hon ca 19 och på morgonen vaknar hon ca 06.30. MEN varje natt är hon vaken 2 timmar i sträck, mitt i natten. Oftast typ 01-03 eller 02-04, men i natt var det 23-01.
  • Keyrie
    ploten skrev 2010-10-23 09:16:56 följande:
    För oss skulle det vara helt sjukt skönt om vår 14-månaders ville sova så MYCKET som er tjej!

Hon sover en gång på dagen, ca 1½ timme. På kvällen somnar hon ca 19 och på morgonen vaknar hon ca 06.30. MEN varje natt är hon vaken 2 timmar i sträck, mitt i natten. Oftast typ 01-03 eller 02-04, men i natt var det 23-01.
    Ja, det är ju så jobbigt när dom små vaknar på natten. Framför allt när det tar ett tag innan dom somnar igen!
  • miamaria777
    Detvackrastejagvet skrev 2010-10-19 20:34:13 följande:
    oj vilken tur ni har! Hoppas att min snart ska sova lika bra, fast det har jag hoppats pa sen hon var 4 manader.
    Hon e snart 15 manader och vaknar och bara skriker 1-3 ganger per natt, morgon vid 6-7 tiden sover en gang pa dagen 2 h. Vi nattar henne vid 20-21 tiden.
    Tror hon sover för mycket på dan. Min 15 mån gjorde likadant (fast hon vaknade nog mer än 3 gånger på natten), så vi drog ner dagsömnen till 1 timme och en kvart. Nu sover hon bättre vaknar endast 1 gång på natten, vid 4-5 tiden och får välling och somnar om.

Nattning: 19,45
    Morgon: 07,00
    Dagsömn: 12,30 - 13,45
  • Läntandelavendel
    Pebbles82 skrev 2010-10-19 12:21:41 följande:
    Dottern på precis 15 månader sover såhär: 

Lunchvila ca 12.00 1 timme
    Läggdags ca 19.30
    Morgon ca 07.00

För oss är det helt sjukt vad lite hon sover just nu. För några månader sen såg det ut såhär:

Förmiddagsvila ca 10.00 1-1½ timme
    Eftermiddagsvila ca 14.30 1-1½ timme
    Läggdags ca 19.30
    Morgon ca 09.00

Hon har alltså på några få månader skalat av nästan 4 timmars sömn per dygn... Inte okej tycker vi föräldrar! ;)  
    herrejisses! från 19:30 till 09!!! Snacka om lyx!
  • Läntandelavendel
    Ardbeg skrev 2010-10-20 19:14:23 följande:
    Min tjej är visserligen 17 mån nu, men tiderna har i stort sett varit samma sedan hon var 15 mån.
    5-6 vaknar
    sover 11-12.30
    Somnar för natten 18.

Men vaknar också flera gånger per natt, får kanske testa välling då :)
    Men det känns konstigt att börja ge nåt på natten när hon varit utan det sedan hon var 9 mån.
    Gud vad tidigt! Kl 18 e ju typ inte ens på kvällen för mig
    har ni testat att lägga senare?
    eller hennes dygnsrytm är "spikad"?

jag hade INTE börjat ge mat igen om jag var er,
    tror inte det handlar om hunger....
    då får ni kanske ytterligare en till (o)vana att bli av med senare
  • Jkpg Deluxe

i slutet på "växa och upptäcka världen" står det att de kommer in i ett nytt utvecklingssprång ett tag efter 1 års ålder och så vid 1,5 år ungefär...`?

• Mirce

Sover hela nätterna , hörs till ibland då hon vill ha nappen :)

• Mirce

Dotter 14 mån, sover 2ggr! En gång vid ca: 12-13 nästa vid 17-18 lite olika beroende på när hon stiger upp. Oftast går hon upp mellan halv 8-8:30, lägger sig på kvällen ca: 20:00-21:30, funkar utmärkt för oss :)

• aleakim

Nattar sonen vid sju, ibland halv åtta. Sover hela natten oftast, vaknar vid fem och vill komma över till oss. Sen sover vi till makens klocka ringer vid sex.

Sover 1-3 timmar på förmiddagen, somnar oftast runt tio.

W och liten i magen :)
  • mammasofie
    Keyrie skrev 2010-10-18 22:12:52 följande:

Hur många gånger sover barnet per dag och när är läggdags inför natten? När vaknar barnet på morgonen?

2 gånger på dagen. Först vid ca 9-10, sedan vid 13-14. En timma/gång

Sover hela nätterna :)
  • jagharenkatt

Tråden är från 2010 :)

Svar på tråden Hur sover era barn kring 14 månaders ålder?