• pingel

Är jag ensam i hela Sverige om att handmjölka?

Vet inte riktigt var jag ska lägga den här tråden så det får bli här

När jag fick min första son lärde jag mig handmjölka (lång historia, bakterieinfektion som ställde till det med produktionen o s v). Tyckte det funkade jättebra både för att få ut mjölken effektivt och för att öka upp produktionen. Provade handpump många gånger men fick det aldrig att funka lika bra, och den elektriska jag fick prova på BB alldeles i början innan jag fick igång amningen alls var hemsk, den slet sönder mina bröstvårtor helt.

Nu när min andra son föddes var han allvarligt sjuk och blev sondmatad så då var jag jätteglad att jag nästan omedelbart kunde börja leverera mjölk med hjälp av handmjölkningen. På neonatal pumpade nästan alla mammor ut mjölk och det fanns pumprum och massor av information om pumpning, men ingenstans hittade jag minsta information om att man kan handmjölka. Alla lät rätt förvånade över att jag hellre ville handmjölka än pumpa, som om det skulle vara något som var jobbigare eller tog längre tid, men jag upplever bara fördelar:

- Man behöver bara ett par rena händer och en behållare för mjölken, ingen annan disk
    - Man kan mjölka ur var som helst där man kan gå undan, hemma hos andra o s v
    - Bröstvårtorna skonas helt eftersom man inte rör dem alls
    - Risk för mjölkstockning minskar eftersom man lätt kan mjölka ur om det spänner, och man kan med lite träning bearbeta vissa delar av bröstet särskilt om man känner att det behövs. Jättebra också om man har lite överfullt och behöver ha ut lite innan amning för att bebisen ska få bättre tag och för att inte spruta ner halva rummet
    - Går (minst) lika snabbt som att pumpa

I mitt fall lyckades jag få upp en mjölkproduktion på en liter per dygn på två veckor - utan att amma en enda gång utan bara mjölka ur cirka var fjärde timme på dagen och en gång på natten. Supereffektivt, superenkelt och... superkonstigt? Är jag helt ensam om att ha upptäckt handmjölkningens (i mitt tycke) överlägsenhet, eller har jag några själsfränder?

• Svar på tråden Är jag ensam i hela Sverige om att handmjölka?
  • Humbla

Jag är inne på samma linje som dig, helt klart! 
    Jag avskyr allt vad pumpar heter, från 4 år tillbaka när sonen föddes, utan jag har handmjölkat med båda barnen :)

Speciellt bra tyckte jag detta var när jag åkte på mjölkstockning för några veckor sedan, och fick sår på vårtan eftersom jag då ammade mer för att få det att lossna, då var handmjölkningen det absolut bästa som någon människa kommit på! :O)

Mamma till Tor 1/9-06 & Nathali 17/2 -10
  • pingel
    Humbla skrev 2010-10-18 22:24:53 följande:

Jag är inne på samma linje som dig, helt klart! 
    Jag avskyr allt vad pumpar heter, från 4 år tillbaka när sonen föddes, utan jag har handmjölkat med båda barnen :)

Speciellt bra tyckte jag detta var när jag åkte på mjölkstockning för några veckor sedan, och fick sår på vårtan eftersom jag då ammade mer för att få det att lossna, då var handmjölkningen det absolut bästa som någon människa kommit på! :O)

Jamen vad kul, då är jag inte helt ensam då! En rätt rolig grej är att nu när vi kommit hem från sjukhuset och har hemsjukvård för sonen (besök av en sköterska några gånger i veckan) så tog hon med sig en grej jag aldrig sett (och ärligt talat tyckte var rätt komisk), nämligen en mjölkskärm. Tänk dig en stor grisrosa plastbunke som är lite droppformad och med en liten pip på nederkanten Hon visste att jag handmjölkade och sa att hon kommit på att hon nog sett något sådant på sjukhuset och hittade den efter ett tag, förpassad ner i källaren eftersom INGEN använde den. Tja, den är säkert fiffig på sätt och vis men jag har inte använt den - det var ju dock rart av henne att låna ut den till mig - de som pumpar får ju låna pump
  • Kavata Kajsa

gud vad skönt det låter att kunna handmjölka isället!! Lär mig! ;)

jag önskar jag kunde handmjölka, men jag har aldrig lyckats få till det... får bara ut några droppar. jag fick också en svår bakterieinfektion, och så hemska sår att jag ett tag varken kunde pumpa eller amma. Mjölken försvann nästan helt och sen dess har jag kämpat som ett djur med pumpen... får fortfarande bara ut ca 70 ml per dygn(!) men vill så gärna fortsätta lite till... (lillan är 2,5 mån nu)

är det bara en vanesak? eller gör jag fel tror du? Av praktiska skäl kan jag inte längre pumpa så ofta som jag kanske skulle behöva - skulle vara fantastiskt om jag skulle kunna handmjölka lite emellanåt om det skulle kunna få upp produktionen igen.

• matilda77

Här är en handmjölkare till!!
    Men i mitt fall handlade det i början om att bebis tidigt började sova hela natten.redan vid 6 veckor sov hon upp till 10-12 timar i streck så jag fick gå upp och mjölka för att tömma brösten men också för att hålla igång produktionen.oroade mig som attan för den hela amningstiden
    hahah jag minns den tiden att jag varje morgon vaknade i dyngsur säng med bröst mjölk t.o.m på fönstrena, hade behövt en sån skärm
    !på slutet mjölkade jag bara en gång innan jag gck o la mig så det alltid fanns mjölk i kylen...men nu har jag slutat mjölka och hon vill inte amma mer.....så borde nog börjai gen för att inte mista mjölken om hon vill amma igen.
    hon blir 8 månader i dagarna. så står i valet och kvalet!!

I början var det lätt då tuttarna sprängde men sen lärde jag mig att mjölka mer spontant, tycker det är super lätt!
    Matilda

• pingel

Kavata Kajsa, antar att du redan kollat, men på www.amningshjalpen.se hittar du info om handmjölkning under avdelningen "Från A till Ö". Där är också en bild som visar hur man rent tekniskt gör. Måste dock säga att jag ofta trycker ännu längre in på bröstet än vad som där visas, man får väl prova sig fram och efter hand hittar man sina favoritgrepp där man får bra "svar" från bröstet. Prova gärna att använda båda händerna på samma bröst (inte samtidigt då ). Jag tycker det är lättast att sitta rätt långt ut på en stol eller soffa, lite bredbent och med en handduk över knäna för att undvika stänk, och luta mig framåt. Ser förmodligen rätt kul ut men det är ju ingen annan som behöver titta precis Sedan alternerar jag med vänster och höger hand på samma bröst. Jag tar nog i rätt mycket, det är inte något småfjuttpillande utan liksom bestämda tag, tänk komjölkning

Just nu mjölkar jag dock inte så där jättemycket, vill mest upprätthålla lite överproduktion för säkerhets skull då sonen har DS och inte suger riktigt perfekt. Överskottet mjölkar jag ur när han ätit klart och fryser in (donerar till neonatal).

matilda77, känner igen det där med överfulla bröst på natten - första sonen sov också hela nätter tidigt. Bröstmjölk på fönsterna har jag dock aldrig behövt uppleva!

Svar på tråden Är jag ensam i hela Sverige om att handmjölka?