Är jag ensam i hela Sverige om att handmjölka?
Vet inte riktigt var jag ska lägga den här tråden så det får bli här
När jag fick min första son lärde jag mig handmjölka (lång historia, bakterieinfektion som ställde till det med produktionen o s v). Tyckte det funkade jättebra både för att få ut mjölken effektivt och för att öka upp produktionen. Provade handpump många gånger men fick det aldrig att funka lika bra, och den elektriska jag fick prova på BB alldeles i början innan jag fick igång amningen alls var hemsk, den slet sönder mina bröstvårtor helt.
Nu när min andra son föddes var han allvarligt sjuk och blev sondmatad så då var jag jätteglad att jag nästan omedelbart kunde börja leverera mjölk med hjälp av handmjölkningen. På neonatal pumpade nästan alla mammor ut mjölk och det fanns pumprum och massor av information om pumpning, men ingenstans hittade jag minsta information om att man kan handmjölka. Alla lät rätt förvånade över att jag hellre ville handmjölka än pumpa, som om det skulle vara något som var jobbigare eller tog längre tid, men jag upplever bara fördelar:
- Man behöver bara ett par rena händer och en behållare för mjölken, ingen annan disk
- Man kan mjölka ur var som helst där man kan gå undan, hemma hos andra o s v
- Bröstvårtorna skonas helt eftersom man inte rör dem alls
- Risk för mjölkstockning minskar eftersom man lätt kan mjölka ur om det spänner, och man kan med lite träning bearbeta vissa delar av bröstet särskilt om man känner att det behövs. Jättebra också om man har lite överfullt och behöver ha ut lite innan amning för att bebisen ska få bättre tag och för att inte spruta ner halva rummet
- Går (minst) lika snabbt som att pumpa
I mitt fall lyckades jag få upp en mjölkproduktion på en liter per dygn på två veckor - utan att amma en enda gång utan bara mjölka ur cirka var fjärde timme på dagen och en gång på natten. Supereffektivt, superenkelt och... superkonstigt? Är jag helt ensam om att ha upptäckt handmjölkningens (i mitt tycke) överlägsenhet, eller har jag några själsfränder?