• ClaudeBennedahl

Förtroende för forum...

Hur mycket litar ni på saker som skrivs på forum?

Denna tråden är skapad för en netnografisk studie om forumanvändares tillit till vad som står på forum.  Vårat mål är att få en bild av hur mycket forumanvändare litar på det som står på internet. Studien är endast i övningssyfte och kommer inte användas i några andra sammanhang.

Vi vill här ha en diskussion om förtroendet till forum.

Finns det forum som ni litar på mer än andra? Varför?

Anser ni att detta forum är mer trovärdigt än andra? Varför?

• Svar på tråden Förtroende för forum...
  • Pia och Elna

Jag litar på att folk för det mesta berättar om sina egna upplevelser tex hur det har funkat för dem med nattning eller matning eller liknade så länge det låter trovärdigt. Jag litar dock inte på information man kan hitta källan till när det gäller tex vad man får och inte får äta under en graviditet då går jag hellre till källan och söker informationen själv.

Ska jag fråga om barn litar jag på familjeliv vill jag veta något om datorer går jag till sweclockers och vill jag veta vem kändisen som slagit sin fru är går jag till flashback.

• ClaudeBennedahl

Vad avgör om ett forum känns pålitligt?

• germx
    ClaudeBennedahl skrev 2010-10-20 17:35:32 följande:
    Vad avgör om ett forum känns pålitligt?

Svårt att säga, men det allmäna intrycket om folks språkbruk och ålder tror jag har en viss inverkan. Sedan har väl forumets tema och inriktning en viss påverkan.

Om jag skulle jämför t.ex. familjeliv med Flashback, så skulle jag personligen lita mer på och anse att FL var mer seriöst. Men det är ju min uppfattning, baserad på vad man hittar för trådar på de olika ställena och mina fördomar om att det bara sitter yngre spel-nördar på flashback.

• ClaudeBennedahl

Vilka ämnen litar man mer på i forum? Har man större förtroende när det t.ex. gäller att lösa problem än när man diskuterar personers åsikter i olika ämnen?

• idiblon yes

Jag litar mer på vad som står på forum än vad jag litar på hur folk försöker framställa sig i vacker dager irl.

FL är guld.
  • ClaudeBennedahl

Försöker inte personer på forum framställa sig så bra som möjligt också? Hur kan man veta att det de säger om sig själva är sant?

• idiblon yes
    ClaudeBennedahl skrev 2010-10-20 18:29:09 följande:
    Försöker inte personer på forum framställa sig så bra som möjligt också? Hur kan man veta att det de säger om sig själva är sant?
    Inte på samma sätt, möjligen på Facebook där man använder sitt riktiga namn, och även i viss utsträckning här, men här har man både alias och anonymitet vilket gör att även mycket som inte kommer fram annars kommer fram. Ta "Känsliga Rummet" som exempel.

Men visst är det både och, fast ändå kommer mycket uppfriskande "verklighet" fram här enligt mig. Vad som bubblar under fasadernas yta.
    FL är guld.
  • GoldenG

Jag litar inte på forum men kan lita på vad vissa användare skriver på forum.

Om jag litar på det eller inte beror inte på forumet utan på användarens trovärdighet, självklart innefattar det saker som bra grammatik, språkuppbyggnad, högt logiskt tänkande och framförallt - källhänvisning. 

Svar på tråden Förtroende för forum...