• Halkatla

Fick du se något FÖR otäckt på TV när du var liten?

Jag började fundera över detta när jag tänkte på hur jag och många med mig försöker skydda våra små telningar från att se saker på TV som vi tycker att de är för små för. Saker som de inte förstår, och som kan verka skrämmande.

Har du själv minnen av att du fick se något för otäckt när du var barn? Något som du verkligen önskade att du inte hade sett. Det spelar egentligen ingen roll om du fick lov att se detta otäcka, eller om du gjorde det i smyg. Det jag är nyfiken på är VAD det var, och varför du ångrade att du såg det.

Själv har jag ett starkt minne av ett hotellbesök när jag var i tioårsåldern. Kabel-TV var nytt och spännande. Mamma och pappa var trötta efter en lång resdag och slocknade ganska snabbt, medan jag satt uppe och såg en varulvsfilm somvar riktigt otäck. (Tror det var denna: www.imdb.com/title/tt0087075/) Jag kunde bara inte sluta titta. Den förföljde mig länge, men jag var ändå glad att jag sett den. Jag nämnde det förstås inte för mamma och pappa...

• Svar på tråden Fick du se något FÖR otäckt på TV när du var liten?
  • somethingnice

Jag och min bror fick se vad vi ville.
    Vi har båda två idag ett stort skräckfilms intresse och en faschination för allt annat som är jävligt äckligt och vidrigt.
    Men trots det så har vi båda väst upp och anses normala (förrutom filmvalen såklart)

• Göteborgstjej

Hulken och
    Michael Jackson Thriller (den långa varianten)

Dessa två gjorde mig riktigt riktigt mörkrädd i flera år...

• Melisabet

Fanny och Alexander. Scenen där Alexander träffar två flickor (spöken) på vinden. Hade helt glömt bort att jag såg det som liten, tills jag såg om serien på tv för några år sedan. Då kände igen scenen och minns hur obehagligt det varit att se som barn! Usch!

Och, som många andra här, såg jag Twin peaks. Då var jag visserligen rätt stor (12?), men fyyyy, jag ryser fortfarande när någon nämner den serien. Det var sådan läskig musik och skumma scener som den där dansande dvärgen,  folk som pratade baklänges och den där knäppa log ladyn- minns ni henne? Hon som gick runt med en vedklabb.

• Stargirl

Ja, Onda dockan filmerna och "DET", usch....så läskiga.

♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪ www.finest.se/natali ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫b
  • Shaun the sheep

En gång när jag inte kunde sova så gick jag upp till pappa som tittade på nån krigsfilm. Även om han stängde av direkt så minns jag att jag mådde jättedåligt, jag hann se några scener med hejvilt skjutande.

Och så var jag hemma hos ett par kompisar som tittade på en Indiana Jonesfilm. I just den här scenen slet dom ut hjärtat på en gubbe när han fortfarande levde - det mådde jag dåligt av lääänge.

Jag har alltid varit väldigt, väldigt känslig, och sov med lampan tänd ända tills jag fick min son.
    Jag är extremt paranoid och hatar när barnen vaknar på nätterna, när man måste gå upp och det är becksvart överallt :/

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • maximum

Första minnet av något riktigt läskigt är nog när jag va runt 10.
    Skulle sova över hos en kompis och i den familjen tittade alla på Arkiv-X. En död man låg på ett bord och när läkarna skulle skära i honom så kom det vita maskar och kröp in i näsan på honom och fläktes hela han upp och ut kom en ailen ur hela magen.

• Knubbe12

För mina föräldrar fick jag inte se otäcka filmer, TV-program osv, så jag gjorde det inte hemma. Däremot såg jag en mängd läskigheter hos kompisar! Flört Det jag ångrar att jag såg var alla typer av varulvsfilmer och även "Thriller" (MJ). Jag utvecklade en stark rädsla för vargar och varulvar som hängde i många år...

• Knubbe12

"som hängde kvar i många år", menar jag såklart! Flört Twin Peaks minns jag också som ganska läskigt, särskilt det avsnittet där Bob kommer krypande över soffan...

• basio

Jag vet inte hur gammal jag var, men jag var inte så värst gammal. Kanske 5-6 år när min bror satt och tittade på den andra filmen om Stjärnornas krig (som man sa på den tiden när man inte sa Star Wars). Just scenen i början på den där snöplaneten där Lukes riddjur (vad det nu var för något) dör och han blir tillfångatagen av det där snömonstret och sedan när Han Solo skär upp magen på sitt riddjur för att hålla värmen med hjälp av inälvorna... usch, det tyckte jag var otäckt då! Nästa gång jag såg de filmerna var jag nog 14-15 år tror jag och även då tyckte jag inte om de scenerna...

När lammen tystnar var en annan skräckupplevelse som jag hade i unga år...

• listen

Jag tror att filmen Imse Vimse Spindel har skapat min spindelfobi. Jag såg den när jag var ensam hemma efter skolan i typ tioårsåldern. Way för tidigt! När jag var ännu mindre fick jag mardrömmar av Pinoccio.

• Sofiero
    basio skrev 2010-10-28 19:46:46 följande:
    Jag vet inte hur gammal jag var, men jag var inte så värst gammal. Kanske 5-6 år när min bror satt och tittade på den andra filmen om Stjärnornas krig (som man sa på den tiden när man inte sa Star Wars). Just scenen i början på den där snöplaneten där Lukes riddjur (vad det nu var för något) dör och han blir tillfångatagen av det där snömonstret och sedan när Han Solo skär upp magen på sitt riddjur för att hålla värmen med hjälp av inälvorna... usch, det tyckte jag var otäckt då! Nästa gång jag såg de filmerna var jag nog 14-15 år tror jag och även då tyckte jag inte om de scenerna...

När lammen tystnar var en annan skräckupplevelse som jag hade i unga år...
    Uuuhhh, det påminde mig om något jag lyckats förtränga!!
    Jag gick in till mor och far en kväll, vet inte alls vad det var för program, var lite i stil med "Utvandrarna"/lite western-by sådär och kom lagom för att se hur man sprättade upp buken på en gris och klämde ur innehållet i en hink. Fy för fasen, jag mår illa av det...!!
  • Lajkie

Såg Djurkyrkogården (Tror titeln stavas typ Jurtjyrkogården) 1 + 2 alldeles för tidigt. I smyg såklart. Dom filmerna har förföljt mig under uppväxten :( Har fortfarande lite men utav den ! Men har sett ettan en gång nu i vuxen ålder och då var den inte riktig så läskig som jag mindes den. Man har ju en tendens att förstora upp allt!

Mamma till världens bästa trio! ♥ Sandra 061124 ♥ Nelly 081009 ♥ William 100330 ♥
  • SindyDindy

När jag var riktigt liten fick jag titta på ett humorprogram som innehäll en Monry Python-sketch om en toalettstol som jagar en man genom en stad. Den öppnade och stängde sitt lock medan den åkte efter mannen som var rädd och sprang som 17.
    Jag blev LIVRÄDD för toaletter i säkert 1 år.

Jag fick inte titta på tecknade Heman och Transformers men Raskens och Utvandrarna fick jag se OCH ÅÅÅÅ VAD RÄDD JAG BLEV för dem serierna. ;(

• Kimona

Jag är uppvuxen med Tales from the Crypt, Arkiv X och diverse kriminalserier och Tim Burtonfilmer, men det enda som skrämde mig när jag var liten var "Vem kan trösta Knyttet" eller vad den nu heter

• tutim

Jag vet att jag tittade på det här om Bröderna Dahl (norskt barnprogram) när jag var liten och det skrämde livet ur mig varje gång.. Ändå ville jag se på det  men i slutet av varje avsnitt hände alltid något lite sådär konstigt kombinerat med bildfrys och läskig musik. Minns lite sådär vagt  att de typ stötte på Dracula (!?) ute på en åker, ibland undrar jag om jag inte drömt det. Kanske någon annan som minns serien som vet?

Har dessutom för mig att den gick för några år sedan igen i repris och att jag fortfarande tyckte det var lite väl otäckt.

• 180823

Jag bor i Finland så jag tittade på tv om det så kom nogonting som inte passade så sade pappa nu ska ni int skoda eller skoda int na skoda int na!!! eller lade handen före ögonen

Svar på tråden Fick du se något FÖR otäckt på TV när du var liten?