Bli kontaktfamilj efter egen barnutredning?
Är det någon som vet om man kan bli kontaktfamilj efter att själv varit utredd av soc? Isf hur lång tid ska det gå mellan utredningen lades ned tills man kan ansöka om detta?
Vi har varit under utredning två gånger, första gången pga att jag slängde ur mig en kommentar om att min son var gnällig (idiotiskt att anmäla en sån sak, han var då tio dagar gammal), andra gången för att BVC var oroliga för barnen eftersom vi föräldrar hade sömnproblem och inte så mycket tålamod med barnen. Detta har dock börjat ordna upp sig och utredningen lades ned i juli (det fanns då ingenting som tydde på att våra barn på något sätt skulle fara illa). Våra söner är två och tre år och vi väntar en liten i december.
Nu har vi fått frågan från en god vän om vi skulle kunna tänka oss att vara kontaktfamilj till hennes två döttrar (fem och tio år). Vi har varit barnvakt till dessa flickor tidigare och det har gått jättebra. Barnen fungerar bra ihop och stora flickan hjälper gärna till med de yngre barnen. Deras hemsituation är absolut inte bra för barnen och vi har sagt att vi gärna skulle ta emot dem, men vi vet inte om vi skulle bli godkända eftersom vi själva varit under utredning.
Vi ser inget som helst problem med att ha två extra barn en eller två helger per månad. Sovplats finns och vi har gångavstånd inom hela stan så det är inga problem att ta med flickorna ut om vi går till nån lekpark eller så.