• Anonym

Bli kontaktfamilj efter egen barnutredning?

Är det någon som vet om man kan bli kontaktfamilj efter att själv varit utredd av soc? Isf hur lång tid ska det gå mellan utredningen lades ned tills man kan ansöka om detta?
    Vi har varit under utredning två gånger, första gången pga att jag slängde ur mig en kommentar om att min son var gnällig (idiotiskt att anmäla en sån sak, han var då tio dagar gammal), andra gången för att BVC var oroliga för barnen eftersom vi föräldrar hade sömnproblem och inte så mycket tålamod med barnen. Detta har dock börjat ordna upp sig och utredningen lades ned i juli (det fanns då ingenting som tydde på att våra barn på något sätt skulle fara illa). Våra söner är två och tre år och vi väntar en liten i december.
    Nu har vi fått frågan från en god vän om vi skulle kunna tänka oss att vara kontaktfamilj till hennes två döttrar (fem och tio år). Vi har varit barnvakt till dessa flickor tidigare och det har gått jättebra. Barnen fungerar bra ihop och stora flickan hjälper gärna till med de yngre barnen. Deras hemsituation är absolut inte bra för barnen och vi har sagt att vi gärna skulle ta emot dem, men vi vet inte om vi skulle bli godkända eftersom vi själva varit under utredning.
    Vi ser inget som helst problem med att ha två extra barn en eller två helger per månad. Sovplats finns och vi har gångavstånd inom hela stan så det är inga problem att ta med flickorna ut om vi går till nån lekpark eller så.

• Svar på tråden Bli kontaktfamilj efter egen barnutredning?
  • Anonym

Ska ni verkligen dra på er mer än vad ni redan har? och ni vätar dessutom ett till barn? har ni det jobbigt med 2 och skaffar en 3e unge och dessutom vill bli konatkfamilj?
    Nä tjejen fixa din egen familj först innan ni drar in andra ungar där.

• As mamma

Det är väl bara soc som kan svara på den frågan men jag tror inte det ser bra ut tyvärr.

• Anonym (Amanda)

Nej, det är nog inte så stor risk att ni skulle få bli kontaktfamilj. Definitivt inte om ni redan har varit under utredning två gånger, dessutom. Det låter som skitsaker när du skriver det här, men något måste ju gjort så att en utredning dragits igång.... annars lägger de ju ner det innan man ens börjat med en utredning, om Soc inte anser att det är något att slå på stora trumman för.

Att vara kontaktfamilj är krävande och soc kräver mycket av familjen. Det jag dessutom vet att de kommer säga är; "Ta hand om de barn ni har först och främst". Dvs: ni väntar smått. Det är inte alls bra att börja vara kontaktfamilj åt en annan familj när man precis fått en liten i familjen och alla syskonen ska försöka hitta sin platser och det ska funka för er i familjen.

Och sen kan jag väl bara säga så här; det är inte lätt med tre barn!! Om ni varit under lupp tidigare för att ni tyckt det varit svårt och tufft med ett och två barn, så kommer ni bli förvånade hur jobbigt det kommer vara med tre!
    Eftersom jag själv har tre, så vet jag vad jag pratar om. Två är ingenting i jämförelse. Man tror det, men det är inte så.

Så jag tror inte ni kommer få bli kontaktfamilj via soc för den där familjen. Men det ni kan göra är ju att erbjuda avlastning ändå, om det nu funkar så bra. Ni kan ju kanske ha hennes barn en helg i månaden i alla fall. Det kan man göra av ren vänlighet. Sen vet jag att man får rätt mycket pengar för att vara kontaktfamilj, men jag tror inte att soc kommer godkänna er, tyvärr. Sen tar en sån utredning väldigt lång tid, det är inte gjort i en handvändning. Det är många utredningar och förhör hit och dit, så det tar allt några månader innan det är färdigt.

• Anonym (kontaktfamilj)
    Anonym (Amanda) skrev 2010-10-20 12:22:39 följande:
    Nej, det är nog inte så stor risk att ni skulle få bli kontaktfamilj. Definitivt inte om ni redan har varit under utredning två gånger, dessutom. Det låter som skitsaker när du skriver det här, men något måste ju gjort så att en utredning dragits igång.... annars lägger de ju ner det innan man ens börjat med en utredning, om Soc inte anser att det är något att slå på stora trumman för.

Att vara kontaktfamilj är krävande och soc kräver mycket av familjen. Det jag dessutom vet att de kommer säga är; "Ta hand om de barn ni har först och främst". Dvs: ni väntar smått. Det är inte alls bra att börja vara kontaktfamilj åt en annan familj när man precis fått en liten i familjen och alla syskonen ska försöka hitta sin platser och det ska funka för er i familjen.

Och sen kan jag väl bara säga så här; det är inte lätt med tre barn!! Om ni varit under lupp tidigare för att ni tyckt det varit svårt och tufft med ett och två barn, så kommer ni bli förvånade hur jobbigt det kommer vara med tre!
    Eftersom jag själv har tre, så vet jag vad jag pratar om. Två är ingenting i jämförelse. Man tror det, men det är inte så.

Så jag tror inte ni kommer få bli kontaktfamilj via soc för den där familjen. Men det ni kan göra är ju att erbjuda avlastning ändå, om det nu funkar så bra. Ni kan ju kanske ha hennes barn en helg i månaden i alla fall. Det kan man göra av ren vänlighet. Sen vet jag att man får rätt mycket pengar för att vara kontaktfamilj, men jag tror inte att soc kommer godkänna er, tyvärr. Sen tar en sån utredning väldigt lång tid, det är inte gjort i en handvändning. Det är många utredningar och förhör hit och dit, så det tar allt några månader innan det är färdigt.
    Vi har varit kontaktfamilj i flera år.
    Och kan tala om att man får INTE "rätt mycket pengar" för att vara det!  Vart har du fått det ifrån?
  • Anonym (Amanda)
    Anonym (kontaktfamilj) skrev 2010-10-20 18:50:35 följande:
    Vi har varit kontaktfamilj i flera år.
    Och kan tala om att man får INTE "rätt mycket pengar" för att vara det!  Vart har du fått det ifrån?
    Jag tänkte nog på familjehem... Men visst får man viss ersättning för att vara kontaktfamilj?
  • Anonym (Har uppdrag)
    Anonym (Amanda) skrev 2010-10-21 11:34:24 följande:
    Jag tänkte nog på familjehem... Men visst får man viss ersättning för att vara kontaktfamilj?
    Jo en viss ersättning får man ju men den är inte särskilt hög... vi har en tjej var tredje helg och det ger oss ca 1400:-/mån totalt i omkostnadsersättning + arvode + bensinpengar för att hämta/lämna henne. Dessa pengar går till aktiviteter & kläder för henne samt att vi emellanåt åker iväg och kanske bor på hotell eller liknande.
  • Anonym
    Anonym (Amanda) skrev 2010-10-21 11:34:24 följande:
    oavsett vad du tänkte på om det nu va kontaktfamilj,gamiljehem eller jourfamilj så får dom INTE bra betalat! Ja dom får omlpstnad ( skattaefri) och dom får arvode (beskattas) men det är INTE bra betalat!
    Betalt får dom och betalt ska dom ha men bra är det inte!
  • Teddyn87

Men vill man bara vli familjehem/stöd/kontaktfamilj för pengarnas skull så ska man inte ens tänka tanken!

Lite OT då ts inte verkar göra det för det!

TS som någon annan skrev ta hand om dina småttingar först!
    Sedan om ni fortsätter vara barnvakt då och då i syfte att hjälpa ä'r helt ok!
    Annars tipsa dem atrt gå till sociala och få lite avlastning, de brukar vara hjälpsamma med att hitta en familj som passar :)

Lycka till med knodden och familjen :D

• Anonym (socionomstudent)

Jag är socionomstudent och vet att familjehem får väldigt bra betalt. Inte kontaktfamilj men familjehem.

• morochmer
    Anonym (socionomstudent) skrev 2011-03-11 12:41:10 följande:
    Jag är socionomstudent och vet att familjehem får väldigt bra betalt. Inte kontaktfamilj men familjehem.
    Och jag är familjehem och vet att man sällan får bra betalt.

Vad tycker du är bra betalt? Vad har du själv för timmpenning?
    Familjehem och kontaktfamiljer får betalt väldigt lika. B t w
  • Anonym
    Anonym (socionomstudent) skrev 2011-03-11 12:41:10 följande:
    Jaha och var har "Fröken Socionom Student" fått denna felaktiga info ifrån?
    Fattar INTE hur man kan gå in och påstå saker utan att ha en endaste jävla aning rent ut sagt om hur det funkar!!!!
    Blir så irriterad när jag läser sånt här skitsnack!
    Va nu snäll och utveckla ditt påstående!
    Max ersättningen från en kommun på ett placerat barn är 11.500 före skatt, det är själva arvodet/lönen man får. Det beloppet får inte många ens ut för det är för mycket svåra fall/uppdrag, normalt sätt ligger det mellan 4.500 - 8.000 före skatt!
    Kolla upp dom exakta beloppen på Socialstyrelsens sida så ska du få se bad det är för belopp som kommunen ger sina familjehem!
    Det skulle du redan ha gjort innan du skrev något såhär dumt!
    Alla belopp som kan intressera dig finns uppskrivna! 
  • morochmer

Ja, och varför är det så stor brist på familjer som vill arbeta som familjehem om de skulle få väldigt bra betalt?
    Frågan är till sig socionomstudenten.

• Dr Mupp
    Anonym skrev 2011-03-12 00:56:35 följande:
    Jaha och var har "Fröken Socionom Student" fått denna felaktiga info ifrån?
    Fattar INTE hur man kan gå in och påstå saker utan att ha en endaste jävla aning rent ut sagt om hur det funkar!!!!
    Blir så irriterad när jag läser sånt här skitsnack!
    Va nu snäll och utveckla ditt påstående!
    Max ersättningen från en kommun på ett placerat barn är 11.500 före skatt, det är själva arvodet/lönen man får. Det beloppet får inte många ens ut för det är för mycket svåra fall/uppdrag, normalt sätt ligger det mellan 4.500 - 8.000 före skatt!
    Kolla upp dom exakta beloppen på Socialstyrelsens sida så ska du få se bad det är för belopp som kommunen ger sina familjehem!
    Det skulle du redan ha gjort innan du skrev något såhär dumt!
    Alla belopp som kan intressera dig finns uppskrivna! 
    Bra betalt är ju en fråga om vad man är van vid. För en låginkomsttagare så är 8000 före skatt mycket pengar. För en medelinkomsttagare är det inte alls lika mycket pengar.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Dr Mupp

Jag hoppas inte de godkänner er. Hur ska ni kunna ger barnen den tid de behöver med tre småbarn hemma? Hur ska ni kunna ge dessa barn det där extra när ni klappar ihop efter två barn och nu väntar ert tredje.

Jag förstår att ni säkert vill hjälpa, men man får ju ändå se sina begränsningar.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Anonym
    Dr Mupp skrev 2011-03-16 19:52:20 följande:
    Bra betalt är ju en fråga om vad man är van vid. För en låginkomsttagare så är 8000 före skatt mycket pengar. För en medelinkomsttagare är det inte alls lika mycket pengar.
    Ja skälvklart är det så men inte ens för en låginkomsttagare kan detta belopp vara mycket eftersom man med en inkomst ska slå  ut beloppet per timme och då är det ngen lön att ens tala om vare sig för en låg,mellan eller höginkomstagare!
    Det är ju på ett sätt ett 24/7 jobb!
    Dom borde ha bra mycket mer betalt än vad dom får!
    Dom ska precis som alla andra ha rätt att kunna få ut en lön dom förtjänar med tanke på vilka timmar och vilket jobb dom lägger ner på ett uppdrag! Det är faktiskt ett jobb även om det måste vara ett intresse och helst något man brinner för för att det ska bli så bra som möjligt för dessa barn men ändock så är det ett uppdrag, ett jobb! 
  • morochmer
    Dr Mupp skrev 2011-03-16 19:52:20 följande:
    8000kr är mycket pengar för oss men OM jag skulle få så mycket (det normala är ca hälften) FÖRE skatt så skulle det ändå vara uselt för att ha arbetat 730h. En genomsnittslön ligger på kanske det tredubbla och då arbetar man ändå bara 160h.  Så man kan aldrig kalla det bra betalt även om man skulle få så mycket som 8000 före skatt.
  • Anonym
    Anonym (Har uppdrag) skrev 2010-10-21 11:39:29 följande:
    Jo en viss ersättning får man ju men den är inte särskilt hög... vi har en tjej var tredje helg och det ger oss ca 1400:-/mån totalt i omkostnadsersättning + arvode + bensinpengar för att hämta/lämna henne. Dessa pengar går till aktiviteter & kläder för henne samt att vi emellanåt åker iväg och kanske bor på hotell eller liknande.
    Beloppet du pratar om är säkerligen rätt men det är väl det du påstår att dom pengarna används till som inte rikjtigt stämmer!
    Ska man gå in och redovisa vad man tjänar som kontaktfamilj så kan man hålla sig till sanningen!
    Omkostnadsdelen ska INTE täcka något som helst klädinköp och inte heller hotell övernattningar!
    Som kontakt familj köper man inte kläder till barnet, ( om man nu inte gör det helt o hållet av egen fri vilja ), omkostnadsdeen ska inte räcka till det!
    Det ska täcka det "vardagliga" under en helg typ mat, nåt lite extra gott under helgen, kanske bio, nån annan "vanlig" aktivitet som man kan tänkas göra, som man gör med sina egna barn, alltså det mest primära och vanligaste!
    Skulle man behöva sova på hotell just den helgen man har barnet så går Soc in och betalar det extra som det kostar för barnet så det kan du inte påstå att ni måste stå för! Kan tänka mig att Sov tom rekomenderar att ni sover på hotell en annan helg än just den helgen ni har barnet!
    Omkostnadelen ska bara täcka det absolut vanligaste! Sen har du ett arvode också som är beskattningsbart! Inte alls högt men det finns!
    Man blir inte rik på att vara kontaktfamilj men det är inte så att barnet kostar familjen pengar "ur egen ficka", nån hundra lapp tjänar man på det inte mer men som sagt va man forlorar inget på det ekonomiskt!
  • morochmer
    Anonym skrev 2011-03-17 10:10:48 följande:
    Beloppet du pratar om är säkerligen rätt men det är väl det du påstår att dom pengarna används till som inte rikjtigt stämmer!
    Ska man gå in och redovisa vad man tjänar som kontaktfamilj så kan man hålla sig till sanningen!
    Omkostnadsdelen ska INTE täcka något som helst klädinköp och inte heller hotell övernattningar!
    Som kontakt familj köper man inte kläder till barnet, ( om man nu inte gör det helt o hållet av egen fri vilja ), omkostnadsdeen ska inte räcka till det!
    Det ska täcka det "vardagliga" under en helg typ mat, nåt lite extra gott under helgen, kanske bio, nån annan "vanlig" aktivitet som man kan tänkas göra, som man gör med sina egna barn, alltså det mest primära och vanligaste!
    Skulle man behöva sova på hotell just den helgen man har barnet så går Soc in och betalar det extra som det kostar för barnet så det kan du inte påstå att ni måste stå för! Kan tänka mig att Sov tom rekomenderar att ni sover på hotell en annan helg än just den helgen ni har barnet!
    Omkostnadelen ska bara täcka det absolut vanligaste! Sen har du ett arvode också som är beskattningsbart! Inte alls högt men det finns!
    Man blir inte rik på att vara kontaktfamilj men det är inte så att barnet kostar familjen pengar "ur egen ficka", nån hundra lapp tjänar man på det inte mer men som sagt va man forlorar inget på det ekonomiskt!
    Men du. Tror du att verkligheten ser ut så? Vi har varit kontaktfamilj i många år och vi har då aldrig tjänat en krona på det utan även arvodet behövs för att täcka kostnaderna Och jo vi måste köpa kläder och saker och massor av annat. För det skulle inte kännas okej att vissa av våra barn går i trasiga/försmå kläder och går omkring och fryser hela VINTER OCH HAR BLÖTA FÖTTER HELA ÅRET. uRS caps.

Ja, det är vårt val men skulle vi inte välja att göra som vi gör så borde vi inte ta hand om andras barn (eller några andra heller).

SÅ ser verkligheten ut och vi får inga extra pengar för dyra aktiviteter men vi vill att även dessa barn ska få uppleva sådan. Det är därför vi ÄR kontaktfamilj.
  • Anonym

Det är inte bra betalt att vara kontaktfamilj/stödfamilj. Och för att rätta den som skrev  "Sen tar en sån utredning väldigt lång tid, det är inte gjort i en handvändning. Det är många utredningar och förhör hit och dit, så det tar allt några månader innan det är färdigt." så stämmer inte det heller. Det tar inte speciellt lång tid själva utredningen, var själv på en sådan idag. Det tog två timmar själva samtalet, sen på torsdag gör de ett hembesök samt pratar med våra referenser. Efter det är utredningen klar. Det kan givetvis ta tid innan man "får" ett barn som matchar men utredningen tar ej lång tid.

En familjehemsutredning tar ca 3 x 2 timmar i samtal , hembesök samt kolla av referenser. Lite längre med andra ord men det tar absolut inte månader att göra en utredning.

Svar på tråden Bli kontaktfamilj efter egen barnutredning?