• M  och  M

Kombi-bilstol, vad är för- och nackdelar?

Jag är inte så insatt i bilstolar men blir väl tvungen då vi ska byta snart. Nu vet jag att det finns något som heter kombistol som är som två stolar i en. Behöver man inte byta en gång till då? Vad är fördelar och nackdelar med en sådan? Är det något att satsa på eller ska man ha en först nu strax innan året och sedan en till när de är 3-4 år?

• Svar på tråden Kombi-bilstol, vad är för- och nackdelar?
  • Cecci78
    M och M skrev 2010-10-21 14:53:46 följande:
    Framåt, byter man till bara en kudde då eller vad?
    Nej då bör man ha en ordenlig bältesstol (med hög rygg).
  • Nynne

Vi har och kommer att köra denna kombination till våra:

0-6 månader - acta graco babyskydd
    6 månader till 2 år - britax hi-way
    2 år till 4,5 år - britax two way
    4,5 år -> bältesstol

Eftersom vi har storasyster och lillasyster med 2 år och 4 månader emellan så måste vi ju ialla fall köpa nya stolar och då köper vi lagom till att storasyster ska byta.

• M  och  M

Vi vill gärna byta till en stol där vår tjej sitter bra från nu kring 6-9 månader och kan sitta länge i. Är Britax Multi Tech ett bra val då, eller finns det andra som är bättre?

• Cecci78
    M och M skrev 2010-10-22 08:56:57 följande:
    Vi vill gärna byta till en stol där vår tjej sitter bra från nu kring 6-9 månader och kan sitta länge i. Är Britax Multi Tech ett bra val då, eller finns det andra som är bättre?
    ja det tycker jag är ett bra val
  • M  och  M

Verkar som om hon på affären tyckte Britax Hi-Way var bättre, och bakåtvänt räcker de lika länge sa hon

• Cecci78

Hi way är också en jättebra stol, jag har ingen erfarenhet av hur länge den räcker men jag skulle g'rna vilja ha en eftersom vi även har en two way att ta till om den skulle bli för liten

• Lantani

Vi har gjort såhär:
     0-5 månader: logico s babyskydd
    5 månader- 2 år (pga av att han fått syskon) britax hi-way.
    2 år- ? britax two way.

Sonen blir 2 år nu och lillasyster är 2,5 månad. Vi har köpt en britax two way som stora killen precis börjat använda. Lillasyster sitter fortfarande i babyskyddet såklart, kan tänka mig att hon byter vid 5 månader precis som storebror. Så hi-wayen står i förrådet nu tills att lillasyster ska ha den!

Alvin 081114 och Alice 100807
  • M  och  M
    Lantani skrev 2010-10-22 18:12:29 följande:
    Vi har gjort såhär:
     0-5 månader: logico s babyskydd
    5 månader- 2 år (pga av att han fått syskon) britax hi-way.
    2 år- ? britax two way.

Sonen blir 2 år nu och lillasyster är 2,5 månad. Vi har köpt en britax two way som stora killen precis börjat använda. Lillasyster sitter fortfarande i babyskyddet såklart, kan tänka mig att hon byter vid 5 månader precis som storebror. Så hi-wayen står i förrådet nu tills att lillasyster ska ha den!
    Kunde han inte sitta längre i Hi-wayen?
  • längtan09
    M och M skrev 2010-10-22 17:54:57 följande:
    Verkar som om hon på affären tyckte Britax Hi-Way var bättre, och bakåtvänt räcker de lika länge sa hon
    Om jag fattat rätt så är Two-wayen den med längst rygg, sen kommer mulit-techen och sen hi-wayen. Det är möjligt att det inte skiljer mycket mellan hi-way och multi-tech. Hi-wayen är ju om annat inte billigare. Men var noga med att kolla så den passar i er bil. T. ex har man skålade säten behövs en kil och till Multi-techen finns ingen sån att köpa.
    Mamma sedan juni 2009
  • Joico
    M och M skrev 2010-10-23 09:15:06 följande:
    Det blir en Hi-way är bestämt nu
    Har ni provat den i bilen?
  • M  och  M
    Joico skrev 2010-10-23 09:17:16 följande:
    Har ni provat den i bilen?
    Nä iofs ska göra det i morgon. Men hon på affären sa att de ska passa typ nästan alla bilar, och vi har en Citroën C% med bra utrymme så jag tycker inte det ska vara några problem..
Svar på tråden Kombi-bilstol, vad är för- och nackdelar?