Söta Nasse skrev 2010-10-22 14:14:53 följande:
Vadå, för att jag har hög smärttröskel?
Visst är det väl så att alla upplever smärtan olika, men det är väl också därför jag inte förstår att en del har så ont.
KOllar man på förlossning på teve så ser man ju att en del har så ont, men jag förstår ändå inte.
Man går ju in i sig själv på något sätt att man bara blir fokucerad på attt föda liksom.
Men min foglossning klarar jag bara inte av. Hela bäckenet glider snett så fort jag bara vrider kroppen minsta lilla när jag sitter ner. Skulle behöva en operation där de sätter fast metallplattor som håller ihop det. Får rätta tillbaka bäckenet på rätt plats minst 20ggr per dag. Och om jag inte gör det, då blir jag arg och irriterad och får så fruktansvärt ont att inget hjälper. Inte ens morfin.
Men jag förstår inte hur en del blir så riktigt ilskna och rent ut sagt jävliga när de föder. okej att man är irriterad...
Hur man upplever smärta är högst individuellt och det är också högst individuellt hur en förlossning utvecklar sig.
Att du inte kan förstå att någon har ont och det baserat på den erfarenhet du har av din förlossning är ju en sak men det gör ju inte att andra kvinnor inte upplever sin förlossning som överdjävlig och smärtsam.
En del har så pass ont så att de inte kan "gå in i sig själva" utan de är så smärtpåverkade och så slutkörda att de upplever det som om de har fullt nog med att överleva.
I princip så kan en och samma förlossning inkludera hela känslospektrat ifrån lycka, förväntan, panik, ilska, irritation, aggressivitet och rädsla och det är fullt normalt.