• Mila

Har jag rätt att få gå tillbaks till mitt arbete?

Jag har nyss fått veta att jag är gravid..
    Jag har jobbat på mitt arbete i 2,5 år. Jag har gått på vikariat men går nu på timmar.

Har jag rätt att få komma tillbaks efter mammaledigheten?

aBeautifulThingInside
  • Svar på tråden Har jag rätt att få gå tillbaks till mitt arbete?
  • Hannah76

Vad har du för kontrakt?
    Är det ett vik så har du nog ingen rättighet att komma tillbaka om det har gått ut.

• Mila
    Hannah76 skrev 2010-10-20 15:04:06 följande:
    Vad har du för kontrakt?
    Är det ett vik så har du nog ingen rättighet att komma tillbaka om det har gått ut.
    Jag gick på vikariat i ca 2 år, och nu går jag på timmar. 
    aBeautifulThingInside
  • Melnics mamma

Innom vad jobbar du?

• Hannah76

Då har du ingen rättighet att få komma tillbaka. Men är de nöjda med dig så tar de nog gärna tillbaka dig när du vill börja igen. Prata med din chef.
    På mitt arbete har vi en mammledig tjej (som är vår extra) hon kommer in nån gång ibland och jobbar för att hålla sig uppdaterad.

• Birgitta2

Är du timanställd så kan du tyvärr inte kräva något. Timanställning är en sorts behovsanställning, dvs du jobbar när du behövs.

• mamma smurfen

Man får inte gå som timanställd utan skrivna papper hur länge som hellst heller...
    går man på timmar i mer än ett år utan klara datum för slut...så räknas man som fast personal efter ett år har jag för mig, iaf innom restaurang..
    kolla med de facket du tillhör vad som gäller för just din bransch 

• Hoppfull84

funderar på opm du inte skulle ta och kontakta facket om man jobbat visst länge i olika vikariatsammanhang så har man efter en viss tid(tror det är nångång runt 2år) så har man rätt att kräva en fast anställning i samma utsträckning som man vickat. tror det finns med i LAS salegn om anställningsskydd. nu vet ju inte jag hur dina vikaritat ahra sett ut eller så men kolla med facket så hjälper de dig isåfall

• Hoppfull84

sedan beror det lite på hur ditt kontrakt ser ut "gå på timmar" kan betyda lite olika för olika arbetsgivare. jag har ex. haft en fast tjänst (tillsvidare anställning)på 27h/vecka det kallades att jag "gick på timmar", men eg var det ju en fast tjänst bara på en mindre sysselsättningsgrad. har du en sådan anställning så har du ju självklart rätt att komma tillbaka efter ledigheten.
    men om du bara blir inringd olika dagar lite då och då och inte har några garanterade timmar i månaden så har du nog inte rätt att komma tillbaka.

men som lagt kolla upp om du inte har rätt att bli "in-LASad" och få till en fast tjänst iomed att du jobbat så länge hos samma arbetsgivare. hör med facket

• Hannah76
    Hoppfull84 skrev 2010-10-20 15:54:47 följande:
    funderar på opm du inte skulle ta och kontakta facket om man jobbat visst länge i olika vikariatsammanhang så har man efter en viss tid(tror det är nångång runt 2år) så har man rätt att kräva en fast anställning i samma utsträckning som man vickat. tror det finns med i LAS salegn om anställningsskydd. nu vet ju inte jag hur dina vikaritat ahra sett ut eller så men kolla med facket så hjälper de dig isåfall
    Fast om man får nya anställningar och nya kontrakt så gäller inte det.. Inte svårt för arbetsgivaren att komma runt.
  • Hoppfull84
    Hannah76 skrev 2010-10-20 15:59:14 följande:
    Fast om man får nya anställningar och nya kontrakt så gäller inte det.. Inte svårt för arbetsgivaren att komma runt.
    det stämmer inte, jag har en kompis som vickat på olika förskolor i kommunen för olika personer i flera år, nu har han fått en fast tjänst genom LAS så att det har varit olika kontrakt ska inte göra nån skillnad. är dets amma arbetsgivare så räknar man ihop den sammanlagda anställningstiden.
  • Mila

Jag har 19 timmar i veckan på schema + ibland mer.. Jag skriver på nytt kontrakt typ var tredje, fjärde månad.

aBeautifulThingInside
  • Mila

En till sak.. Jag har kanske ett nytt arbete på gång.. Stå i en fisk disk.. (kan det vara farligt föresten)
    Om jag får det, ska jag berätta att jag är gravid eller vänta.? 

aBeautifulThingInside
  • Hannah76
    Hoppfull84 skrev 2010-10-20 16:02:05 följande:
    det stämmer inte, jag har en kompis som vickat på olika förskolor i kommunen för olika personer i flera år, nu har han fått en fast tjänst genom LAS så att det har varit olika kontrakt ska inte göra nån skillnad. är dets amma arbetsgivare så räknar man ihop den sammanlagda anställningstiden.
    Det stämmer absolut eftersom jag varit med vid flertalet förhandlingar som handlat om just detta. Kan skilja mellan olika brancher dock.
  • skånegås

Funderar på samma sak. Har vikarierat i drygt 1,5 år då jag går på ledighet (men har förhoppningsvis haft tjänst i 2 år) De kommer ju att ta in en vikarie för mig, men hon jag vikarierar för ska studera i 4 år och innan dess har jag ju tänkt börja jobba igen. Vem kommer då först, jag eller den som börjar vikariera för mig??

Svar på tråden Har jag rätt att få gå tillbaks till mitt arbete?