• Krickita

Varför har inte alla svenska barn rätt till varaktig familj?

Ärligt talat, hur humant är det att slita bort två små barn från deras enda hem (familjehemmet). Fruktansvärt!

www.aftonbladet.se/nyheter/article7985835.ab

Efter en sådan lång placering kan man inte bara rycka upp barnen, de måste också ha trygghet och inte bli utsatta för uppslitande separationer...

Vidrigt tycker jag!

• Svar på tråden Varför har inte alla svenska barn rätt till varaktig familj?
  • Birgitta2

Bedrövligt. Helt enkelt fruktansvärt. Visst skall föräldern få ha umgänge, men inte till vilket pris som helst. Och att rycka upp barnen på det viset lär ge skador för mycket lång tid framåt. Jösses - svensk socialtjänst.... det finns nog inte nån motsvarighet ibland. Snacka om maktmissbruk.

• Krickita

Ja, vart är barnperspektivet...

Jag tycker ärligt talat att dtta är brottsligt = åtalbart.

ilskna hälsningar Krickan

• Göteborgsmamman75

Ja fy fan jag blir helt upprörd. Ska se programmet sen.

Om man som barn blir placerad hos fosterfamilj redan innan man fyllt ett år, så är det ju dessa man knyter an till. Att då bara slita upp barnen och placera dem hos en främling som biomamman då ändå får ses som att vara för barnen, det är ju sjukt.

Det är ju som att slita ifrån en ens egna barn som man haft sen de föddes, så fruktansvärt elakt av socialtjänsten. De har nog missat den där paragrafen där det står att deras insatser ska beslutas efter barn perspektivet och barnets behov. Här verkar de ju mest se till bio mammans behov av att ha sina barn.

Dessa barn hade ju inte behövt slussas runt från familj till familj om de hade fått stanna hos ursprungs fosterfamiljen från början.

• lennartsdotter

Jag tycker det svenska systemet där man värderar de biologiska föräldrarna så förbannat högt är åt skogen. Om inte barnen kan återbördas till en sund biologisk familj relativt snart och barnet/barnen mår bra i sitt familjehem bör de få stanna där och adopteras om så önskas. Svenska systemet behöver reformeras.

• Faile

Det är helt förjävligt.
    Jag hoppas verkligen att barnen får komma "hem" snart. Även om skadan tyvärr redan är skedd av någon inkompetent jävel i Marks kommun som borde få kicken snabbt och hårt.
    Stackars barn!

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Sadness

Såg avsnittet inatt, hade bara hört talas om händelsen innan.

Vad jag känner inför det här kan jag inte ens sätta ord på, jag känner mig uppsliten, chockad, ledsen, förbannad.

Det är bara så jävla sorgligt och beklagligt, jag hoppas barnen får komma hem!

Svar på tråden Varför har inte alla svenska barn rätt till varaktig familj?