Vilka duster ska man välja?
Min son är nu 2 1/2 år. Han kan bli väldigt arg om han inte får som han vill, kastar saker, slåss, sparkas osv.
När jag tänker efter på hur vi egentligen har det här hemma så märker jag att det mest handlar om att mitt tålamod inte räcker.
Ex. när vi ska till dagis så kan han många gånger springa iväg när han ska få på sig kläder eller blöja osv, jag blir då irriterad eftersom man då blir stressad.
Det handlar ju alltså om att jag hanterar det på fel sätt, det får jag försöka ändra på.
Men jag tror också att det handlar om att man tar "onödiga" duster. Frågan är bara vilka duster som är viktigast att ta?
Om han slåss eller på något sätt försöker skada någon annan så ser jag det som en "dust" som man måste ta. Men om ex sitter och pusslar och blir skit sur för att han inte får till det och då kastar bitarna runt omkring sig är det då en "dust" man ska ta?
Eller om han slänger något på golvet som inte ska ligga där, hur viktigt är det då att han ska plocka upp det?
När det gäller just det med att plocka upp så säger han oftast nej...hur går man vidare då?
Vad kan vara en typisk grej som man kan släppa?
Ska man utgå ifrån hur mycket man orkar just den dagen eller ska man liksom bestämma sig för att detta är viktigt för oss och det andra kan vi kanske strunta i?