• kattis123

En pergo tjej som väntar på BIM..

Hej på er!

Har käkat min första pergo kur, har kännt av ÄL och testat positivt. Nu på fredag är det dags för progesteron prov och sedan den oändliga långa väntan på BIM...

Eftersom jag alltid har väldigt oregelbunden mens så e de svårt att tajma men på fredag nästa vecka är det dag 28 så någon gång veckan efter kanske jag kan testa!

Hur har ni det? Någon som sitter i samma båt som mej ?

• Svar på tråden En pergo tjej som väntar på BIM..
  • LisaTott2012
    Taggiz skrev 2010-11-03 13:52:40 följande:
    Jag har alltid tagit det på dag 21 och jag har en cykel på 28 dagar (har reglerat den med tabletter). Men jag brukar ha haft över 50 båda gångerna och det var tydligen jättehögt så jag har inte behövt ta nått mer sånt test.
    ja det var ju mer än dubbla mitt värde!

Hoppas det går vägen för dig NU!
  • LisaTott2012
    Taggiz skrev 2010-11-02 16:24:11 följande:
    Vad tråkigt Tovalisa :( :( För mig är det endast väntan, BIM på måndag... känner inget särskilt än.... men jag  hoppas ju!
    Hur har det gått??
    Hoppas du har plussat!
    Själv väntar jag på ÄL nu, blir runt den 18/11  tror jag bim 2/12 på ett ungefär...
    Fjärde omgången med pergo nu. ska in den 17 för vul.
  • helena29

Ni som ätit pergo....Lite funderingar! Hoppas ni erfarna kan svara...Varit på VUL. Min slemhinna var 9 mm och jag hade en äggblåsa på 14-15mm som han trodde på...Dag 13 idag.
    Annars hade jag en på 22 mm på andra sidan, men den var ojämn, så den gillade han riktigt inte. Vet inte vad han menade riktigt!? Nån som vet....?
    Slemhinnan var inte riktigt synligt treskiktad ännu... Kan någon ngt om detta? Vad tror ni om en slemhinna på 9 mm och äggblåsa 14-15 mm? När kan ÄL infalla? 3-4 dgr?

• Hjärtefröjd
    helena29 skrev 2010-11-11 20:49:02 följande:

Ni som ätit pergo....Lite funderingar! Hoppas ni erfarna kan svara...Varit på VUL. Min slemhinna var 9 mm och jag hade en äggblåsa på 14-15mm som han trodde på...Dag 13 idag.
    Annars hade jag en på 22 mm på andra sidan, men den var ojämn, så den gillade han riktigt inte. Vet inte vad han menade riktigt!? Nån som vet....?
    Slemhinnan var inte riktigt synligt treskiktad ännu... Kan någon ngt om detta? Vad tror ni om en slemhinna på 9 mm och äggblåsa 14-15 mm? När kan ÄL infalla? 3-4 dgr?

Äggblåsan växer väl omkring 2 mm/dag, så ÄL om 2-4 dagar låter ju rimligt. Men det är ju risk att den stora äggblåsan drar iväg tidigare...

Vad konstigt att han inte "gillade" den stora blåsan. Mina brukar inte heller vara jämnstora, utan snarare 15x10 mm, 22x18 mm och liknande, och det har ingen kommenterat som dåligt.
  • Taggiz

Nepp, fick mens för några dagar sedan. Ringde gyn och vi var in idag för att ta prover. Jag ska ha ett uppehåll med pergon tills min man lämnat spermaprov som han får göra tidigast i januari. Så här lär det stå still några månader nu :/
    Är riktigt less faktiskt. Det tär verkligen på psyket. Snart 3 år har vi försökt nu.

• helena29
    Hjärtefröjd skrev 2010-11-11 20:55:48 följande:
    Äggblåsan växer väl omkring 2 mm/dag, så ÄL om 2-4 dagar låter ju rimligt. Men det är ju risk att den stora äggblåsan drar iväg tidigare...

Vad konstigt att han inte "gillade" den stora blåsan. Mina brukar inte heller vara jämnstora, utan snarare 15x10 mm, 22x18 mm och liknande, och det har ingen kommenterat som dåligt.
    tycker också det var konstigt, men han tyckte den såg lite "skräpig" ut, mysko... Sen stämde det väl inte riktigt med slemhinnan som var 9mm? Sen såg han ju inte tydligt att den var treskiktad. Hur har din slemhinna varit?
  • Hjärtefröjd
    helena29 skrev 2010-11-11 21:40:27 följande:
    tycker också det var konstigt, men han tyckte den såg lite "skräpig" ut, mysko... Sen stämde det väl inte riktigt med slemhinnan som var 9mm? Sen såg han ju inte tydligt att den var treskiktad. Hur har din slemhinna varit?
    Slemhinnan ska väl vara över 8 mm, gärna 10 mm, vid ÄL, så 9 mm låter ju helt okej.

Jag har tyvärr aldrig fått veta om min är treskitad, utan sköterskan på VUL antecknar bara tjockleken.
  • LisaTott2012
    Taggiz skrev 2010-11-11 21:03:25 följande:
    Nepp, fick mens för några dagar sedan. Ringde gyn och vi var in idag för att ta prover. Jag ska ha ett uppehåll med pergon tills min man lämnat spermaprov som han får göra tidigast i januari. Så här lär det stå still några månader nu :/
    Är riktigt less faktiskt. Det tär verkligen på psyket. Snart 3 år har vi försökt nu.
    Nej va tråkigt!
    Varför i hela friden ska det vara så lång tid för att lämna ett spermaprov??
    Usch vad tråkigt!
    Förstår att du blir less, men sluta inte försöka för allt i världen!
    Stor kram!
  • LisaTott2012
    helena29 skrev 2010-11-11 20:49:02 följande:

Hej!
    Alla ägg som produceras är inte "lämpliga" och kan inte leda till graviditet, så det var nog det han menande.
    ÄL infaller troligast som du säger om 3-4 dagar.
    Hoppas det lyckas för dig!
  • helena29
    LisaTott2012 skrev 2010-11-12 10:42:14 följande:
    Hej!
    Alla ägg som produceras är inte "lämpliga" och kan inte leda till graviditet, så det var nog det han menande.
    ÄL infaller troligast som du säger om 3-4 dagar.
    Hoppas det lyckas för dig!
    Tack för ditt svar! Det var nog så han menade ja...Men frågan är hur sjutton man kan se det på formen på äggblåsan!?
    Vet du något om treskiktad slemhinna?
    Jag har tänkt att prova med ÄL-stickor, men tycker det är såååå jobbigt, får aldrig nåt utslag känns det som! Jag har köpt såna där billiga tester. Ska man testa på morgon urin eller kan man testa när som? Måste man hålla sig ett antal timmar innan?
  • LisaTott2012

Googlade lite ang. det här med 3 skiktad slemhinna, och hittade:
    Den ska vara 3 skiktad för att embryot ska fastna i livmodern
    Jag har slutat med ÄL stickor eftersom jag får ovitrelle spruta på dag 16 som ska garantera mig ÄL, men förut använde jag billiga testers stickor och tyckte de funkade bra. Testa inte med morgonurin, jag testade 2 ggr/dag vid 10 tiden och vid 19-tiden så jag inte skulle missa stegring.
    De tester jag köpte behövde man inte vänta x antal timmar, bara man inte hade druckigt mycket innan så urinen blev för utspädd.
    Har du haft ÄL tidigare? Tänkte eftersom du inte fått utslag?

• Taggiz
    LisaTott2012 skrev 2010-11-12 10:37:44 följande:
    Nej va tråkigt!
    Varför i hela friden ska det vara så lång tid för att lämna ett spermaprov??
    Usch vad tråkigt!
    Förstår att du blir less, men sluta inte försöka för allt i världen!
    Stor kram!
    Tack!

Jo sköterskan vi lämnade prov till igår förklarade att det berodde på att maken måste "göra provet" max två timmar innan vår tid. Väl på sjukhuset så får vi komma in direkt och läkaren tittar med en gång. Detta för att provet måste vara färskt för att kunna kontrollera alla möjliga orsaker som att det tex skulle va nått fel på spermierna. Dessutom finns det bara en läkare som gör sådana koller och det är han som jag brukar gå till. Han jobbar bara två av fyra veckor och är fullbokad med operationer de veckorna han är nu innan jul. Tyvärr.
    Men ja. Rätt skönt att slippa pergon ett tag. Fick mindre trevliga biverkningar av dem så att säga :P
Svar på tråden En pergo tjej som väntar på BIM..