• Hoppas2010

Provera - hur gör jag?

Jag fick provera utskriven igår för ett halvår och blev tillsagd att börja idag. När jag ätit alla har vi ett år att försöka själva för att sen få hjälp. Nu när jag läser runt lite så äter många det bara några dagar, håller upp några dagar för att få mensen och sen äter igen? Ska jag inte äta hela tiden? Jag fick dom efter operation av endo. Och jag vill ju ha barn! Farbror doktor var lite luddig i beskrivningen...

• Svar på tråden Provera - hur gör jag?
  • MD77

Nej, du ska äta 1 tablett/dag i 10 dagar sen ska du vänta in mensen som kommer inom ett par dagar efteråt. Sen när mensen kommit igång så är det bara att köra på vid ägglossningen och hoppas på det bästa. Det kan vara bra att testa med LH-stickor för att se att du får ägglossning, annars kanske du behöver få hjälp med det också.

Lycka till!

Hoppas, hoppas, hoppas!
  • Hoppas2010

Så jag ska inte äta den konstant nu i 6 månader för att hålla endometriosen borta? För den vill jag för allt i världen inte ha tillbaka om det går att hålla den borta ;)

• Hoppas2010

nu har jag funderat lite till ;)

hur länge håller jag upp med dom då? Ska man äta på speciella dagar i cykeln?

Har jag förstått det rätt att det ska kicka igång ägglossningen lite mer och göra slemmet starkare så det ska ha större chans att fästa?

• MD77
    Hoppas2010 skrev 2010-10-20 18:37:08 följande:
    nu har jag funderat lite till ;)

hur länge håller jag upp med dom då? Ska man äta på speciella dagar i cykeln?

Har jag förstått det rätt att det ska kicka igång ägglossningen lite mer och göra slemmet starkare så det ska ha större chans att fästa?
    Nu kanske jag var lite snabb... Varför ska du äta provera?
    Är det för att få igång mens eller för att bli av med smärta?
    Hoppas, hoppas, hoppas!
  • Hoppas2010

för att inte endon ska komma tillbaka nu efter operationen. Så då antar jag att jag ska äta den konstant i 6 månader iaf? :(

Svar på tråden Provera - hur gör jag?