• Lillajagmedstorahjärtat

Är det bara jag som valde ett namn för att det var fint?!

Ja, det undrar jag verkligen, är jag den ända som valde namnen på mina barn för att jag älskade just dem 
    namnen?! Förvånad

Är det fler än jag som strunta i hur vanligt/ovanligt namnet var och bara körde för att man älskade namnet?

Min son har ett namn som 7245 har som tilltalsnamn i Sverige och min dotter har ett namn som 134 har som tilltalsnamn i Sverige.

Ett ganska vanligt namn och ett ovanligt.  So what? Jag älskar deras namn och det var därför jag valde dem! 

• Svar på tråden Är det bara jag som valde ett namn för att det var fint?!
    shitvadjaghatar skrev 2010-10-20 19:25:33 följande:
    Jag väljer enbart för att det är fint.

Mina två äldsta har rätt ovanliga namn (Paloma och Uma) och nu funderar vi på en Anna.
    Uma, det har jag aldrig hört förut man stört coolt ju!Skrattande 
  • Pia och Elna

Det blev Elna bara för att jag och min man tycker det är finast. Vi hade nog inte kommit på det om det inte varit för att hans farmor hette så men det var inte bara därför vi valde det. Nästa barn kommer nog att få ett väldigt vanligt namn i alla fall om det blir en pojk.

• jådåsåatt

Med tanke på att folk döper sina barn till namn som ligger på tio-i-topp så skulle jag inte tro att du är ensam..

• joiy

min dotter heter Moa och vet inte hur vanligt eller ovanligt det är men jag tycker det är fint. hennes andra namn är oxå vanliga och fina.men de e släktnamn men förnamnet är namnet ja och min sambo valde för att hon ser ut som en moa och vi tyckte det var fint.

hur menar du med att bara du som valt namn för att det är fint? tror ingen väljer namn de tycker är fult på sina barn  

• cloudberry79

Vi valde det enda namn vi båda tyckte var fint och nu är det så givet att Vidar heter just Vidar. När vi valde det så kände vi ingen som hette så, det var på plats 82 på topplistan -07 när han är född och har nu klättrat upp till plats 75, så det är inte så ovanligt. Man väljer väl ett namn för att det är fint och passar barnet, inte för att det ska vara unikt och udda? Jag tror inte barnens unika karaktär kommer ifrån ett namn, tvärtom tror jag att det kan orsaka en press att vara annorlunda och utstickande. Jag har en barndomskompis som hette ett riktigt udda namn, Meit. Hon bytte namn till ett betydligt vanligare namn i vuxen ålder.

If you love me - please don't feed me!
  • vittra

Vi valde givetvis namn vi tycker är fina! Men vi gillar namn av karaktären som kanske inte är så vanliga (i Sverige) just nu, vi gillar namn med fornnordisk klang (mycket som idag är vanligt på Island eller i Finland tex) och vi gillar dessutom namn som har en mening för oss. Båda tilltalsnamnen till våra flickor har vi kommit på själva genom olika variationer, men det visade sig vara namn som existerade om än inte i så stort antal. Namnens innebörd för oss är nog rätt viktigt, därför skulle det bli helt galet för oss att bara ta ett namn som vilket som helst, tex anna eller lina som en biljard andra människor redan heter och som dessutom inte har någon som helst speciell betydelse för oss. En i mängden. Vi ville ha en idé och en tanke bakom våra barns namn...

Så nej, ett val av unikt namn har knappast något att göra med att man på något sätt tror att det ger barnet en unik karaktär...

Motsäger också att det skulle innebära någon som helst press att vara udda bara för att man har ett genomtänkt namn! Jag heter själv Tinny, hur många heter det egentligen? Jag har alltid varit stolt över mitt namn, om än jobbigt att i princip alltid få upprepa namnet minst 2 gånger till nya människor (vissa har inte ens förstått efter ett 10-tal gånger). Har dock aldrig känt någon press att behöva leva upp till att vara udda på något sätt

• bizzziie

Definitivt! Våra barns namn (Alvin

joiy skrev 2010-10-21 10:52:04 följande:
    hur menar du med att bara du som valt namn för att det är fint? tror ingen väljer namn de tycker är fult på sina barn  
    Haha nej, ingen väljer väl ett fult namn direkt men det är ofta trådar som "Ovanliga namn tack" eller liknande. Och sen typ "Varför döper du ditt barn till ett Withe-Trasch namn" osv, så därför undrade jag, eller ja, kände väl för att diskutera lite Skrattande
  • joiy

aha ja nu när du nämner de så har jag faktiskt sett såna trådar..
    men en del "udda" namn är jätte fina medan en del "udda" namn bara är udda :)

• mammacarro

vi hade problem när vi skulle välja namn på dottern, vi ville ha ett namn som var fint och som inte så många har där vi bor. tillslut blev det en liten Laura:) och pojken heter Alban. och tror inte det finns mer än 2-3st som heter Laura och ingen som heter Alban. vi lyckades ganska bra tror jag:)

• Faile

Vi hade några punkter vi tänkte på vid namnval.

Det skulle inte ligga högt upp på topplistan ( jobbigt med tex Elias A, Elias S och Elias O i samma klass ).
    Det var tvunget att vara godkänt i Portugal där vi bodde för att slippa onödig byråkrati med ansökan osv.
    Någotsånär gångbart internationellt i övrigt.
    Inte ett typiskt wt namn ( oavsett vad jag tycker så har andra sina fördomar ).
    Och sist men inte minst, det skulle vara fint

Sluta jiddra, börja trolla!
  • vittra
    Faile skrev 2010-10-21 20:59:24 följande:
    Vi hade några punkter vi tänkte på vid namnval.

Det skulle inte ligga högt upp på topplistan ( jobbigt med tex Elias A, Elias S och Elias O i samma klass ).
    Det var tvunget att vara godkänt i Portugal där vi bodde för att slippa onödig byråkrati med ansökan osv.
    Någotsånär gångbart internationellt i övrigt.
    Inte ett typiskt wt namn ( oavsett vad jag tycker så har andra sina fördomar ).
    Och sist men inte minst, det skulle vara fint
    Vad är ett typiskt wt-namn idag? Alla verkar ju ha olika åsikter om det...
  • Faile
    vittra skrev 2010-10-21 21:11:09 följande:
    De mest omtalade är väl alla märkliga stavningar som dyker upp, ex Cevin, Wilma, Elza osv.

Men jag vill inte förstöra ts tråd med ytterligare en wt-diskussion. Jag har fått en rätt bra bild ( här på fl bla ) av vad andra har för upfattning om namn och det hade vi alltså i åtanke vid namnvalen, så det kanske kan räcka som förklaring

Sedan kan man ju tycka vad man vill om att man låter sådant styra, men även det är kanske en egen diskussion.
    Sluta jiddra, börja trolla!
    vittra skrev 2010-10-21 21:11:09 följande:
    Ja, det undrar jag också egentligen... Alla har olika åsikter om det... ;)
  • Brooklyn

Jag valde namnet Nora till min dotter, bara för att jag tycker namnet är jätte fint!
    Älskar det namnet. Nästa barn blir nog en Dino, Texas (kille) eller Elliot om det blir en tjej.

• Belleles

Jag valde Walter till min äldsta just för att det är så fint. Trots att det betyder krigare och jag är stor motståndare till vapen och speciellt leksaksvapen!

• nelli08

Jag valde dotters namn Nelli, för att jag alltid tyckt om det namnet & alltid har sagt om jag får en dotter ska hon heta Nelli, som tur var så tyckte sambon oxå om det, annars hade det blivit problem :)
    Sen heter hon Thea i mellannamn, efter vår hund som oxå heter Thea, ett namn som jag oxå tycker mycket om.
    Jag bryr mig inte om namnen är supervanliga, ovanliga utan går på vad jag tycker om för namn.

• Dieselmom

Självklart valde vi de namn som vi tyckte var/är "finast i världen" till våra söner. Sen att de råkar vara mer eller mindre ovanliga är en annan femma. Diesel och Jamie heter de iaf! Solig

Svar på tråden Är det bara jag som valde ett namn för att det var fint?!