• Anneli ÄnglaLinus mamma

    Hamster

    Min hamster  går loss på sin vattenflaska. Buffar och biter och ja, för ett jvla liv. Det blir helt blött i buren under. Varför gör hon så?
    Kan ju inte ta bort flaskan. Hon har vatten i skål oxå men det lägger hon mest spån i så det ser skräpigt ut på en gång.
    Har hon tråkigt?
    Förslag på rolig leksak?
    Hon har ett hjul men inte i buren, får komma ut i en "lekhage" och springa i ett hjul på kvällarna.
    Har haft henne sen juli så hon är ca 20 veckor.

  • Svar på tråden Hamster
  • Anneli ÄnglaLinus mamma
    Halkatla skrev 2010-10-21 22:55:51 följande:

    Jag som är en nattuggla vet att vår lilla hamster springer i sitt hjul många gånger varje natt. Testa att sätt in det lilla hjulet igen, bara för att vara på den säkra sidan. Om det mindre hjulet  (som ryms i buren) är så litet att hamstern inte får plats att springa i det så kanske buren är i minsta laget också?


     


    Buren köpte jag på djuraffären samtidigt som hamstern så då borde den ju vara anpassad...!
    Men jag ska prova ställa in hjulet igen. Sist så la hon mat i det, jaja, ger henne ngt nytt att pyssla med.
    elektra1 skrev 2010-10-21 23:00:21 följande:
    Hamstrar gör tyvärr så. Gnager ofta på vattenflaskan.
    Höll på att bli tokig på mina hamstrar förut.
    De fick nöja sig med en porslinsskål med vatten, som jag böt 2 gånger om dagen.
    La in gurka också varje dag, så att de skulle få vätska under dagen om de råkat ha i massor
    med saker medan jag jobbade.
    Skönt att höra ngn med samma problem Glad
    Och både hon och spånet blir ju så blött, rädd att hon blir sjuk. Även fast hon inte står i drag eller så.
  • elektra1
    Anneli ÄnglaLinus mamma skrev 2010-10-21 23:06:05 följande:
    Buren köpte jag på djuraffären samtidigt som hamstern så då borde den ju vara anpassad...!
    Men jag ska prova ställa in hjulet igen. Sist så la hon mat i det, jaja, ger henne ngt nytt att pyssla med.
    elektra1 skrev 2010-10-21 23:00:21 följande:
    Hamstrar gör tyvärr så. Gnager ofta på vattenflaskan.
    Höll på att bli tokig på mina hamstrar förut.
    De fick nöja sig med en porslinsskål med vatten, som jag böt 2 gånger om dagen.
    La in gurka också varje dag, så att de skulle få vätska under dagen om de råkat ha i massor
    med saker medan jag jobbade.
    Skönt att höra ngn med samma problem Glad
    Och både hon och spånet blir ju så blött, rädd att hon blir sjuk. Även fast hon inte står i drag eller så.
    Ha i bara lite vatten i skålen. En hamster dricker bara en 10-15 ml vatten per dag. Det är lite. + att du kan lägga in gurka, melon och sånt med mycket vätska
  • Anneli ÄnglaLinus mamma
    elektra1 skrev 2010-10-21 23:12:07 följande:
    Ha i bara lite vatten i skålen. En hamster dricker bara en 10-15 ml vatten per dag. Det är lite. + att du kan lägga in gurka, melon och sånt med mycket vätska
    Tack!
  • Malva85

    Låter som att din hamster har tråkigt. Jag skulle inte rekommendera att ställa hjulet i buren. Hamstar blir som beroende av ett hjul och dom kan i längden få bl.a. ryggskador. Bättre då att slänga i mer andra grejer. Toarullar, lådor man ha hemma (efter t.ex. te) en stor hög med toapapper att boa med är exempel på saker som inte kostar nåt och som man ofta har hemma. Pinnar är också bra att sysselsätta sig med men tänk på att alla sorter inte är nyttiga att tugga på.
    Hamstrar har väldigt olika behov av aktivering. Bollen har funkat för de flesta av mina men låter dom inte springa mer är en timme i taget i en sån. Finns det någonstans han/hon kan springa på golvet? Annars kan en stunds upptäcksfärd i t.ex. soffan göra en liten hamster rätt trött. Har ni leksaker i hagen med? Får hon mycket att tugga på förutom den vanliga maten? Använder ni matskål?

  • jfsebastian
    Malva85 skrev 2010-10-21 23:18:07 följande:
    Låter som att din hamster har tråkigt. Jag skulle inte rekommendera att ställa hjulet i buren. Hamstar blir som beroende av ett hjul och dom kan i längden få bl.a. ryggskador. Bättre då att slänga i mer andra grejer. Toarullar, lådor man ha hemma (efter t.ex. te) en stor hög med toapapper att boa med är exempel på saker som inte kostar nåt och som man ofta har hemma. Pinnar är också bra att sysselsätta sig med men tänk på att alla sorter inte är nyttiga att tugga på.
    Hamstrar har väldigt olika behov av aktivering. Bollen har funkat för de flesta av mina men låter dom inte springa mer är en timme i taget i en sån. Finns det någonstans han/hon kan springa på golvet? Annars kan en stunds upptäcksfärd i t.ex. soffan göra en liten hamster rätt trött. Har ni leksaker i hagen med? Får hon mycket att tugga på förutom den vanliga maten? Använder ni matskål?
    Har läst att hamsterbollar inte är bra i den hamsterboken jag köpte innan jag skaffade hamster.
    Det stora hjulet du köpte med buren i djuraffären borde väl gå in i buren om du lyfter av locket, annars får du lämna tillbaka det och få ett mindre som passar.
    Vår hamster kutade väldigt mycket på natten, och höll sig i lerkrukan vi hade som bo på dagen.
    Det blev extremt tam tack vare att vi tidigt hanterade den, aldrig ett bett i någon som höll den.

    Glöm inte stänga taklocket bara, det gjorde jag och den rymde, klättrade upp för en gardin och tuggade sig in i en säng där den höll till mellan fjädrarna. Det kostade att få ut honom och sängen fick gå till återvinningen.

    Köp så stor bur ni har råd med, blocket är bra.
    Hamstrar gillar större utrymme än de lagligt måste ha.
  • ThisIsMe

    Så gjorde våra hamstrar också tills vi köpte flaskor med en liten ögla i toppen och hängde dem i ett snöre från burtaket så att de hänger helt friskt. Hamstern håller själv i flaskan när den dricker så det funkar bra att göra så.

  • Malva85
    jfsebastian skrev 2010-10-21 23:52:54 följande:
    Har läst att hamsterbollar inte är bra i den hamsterboken jag köpte innan jag skaffade hamster.
    Det stora hjulet du köpte med buren i djuraffären borde väl gå in i buren om du lyfter av locket, annars får du lämna tillbaka det och få ett mindre som passar.
    Vår hamster kutade väldigt mycket på natten, och höll sig i lerkrukan vi hade som bo på dagen.
    Det blev extremt tam tack vare att vi tidigt hanterade den, aldrig ett bett i någon som höll den.

    Glöm inte stänga taklocket bara, det gjorde jag och den rymde, klättrade upp för en gardin och tuggade sig in i en säng där den höll till mellan fjädrarna. Det kostade att få ut honom och sängen fick gå till återvinningen.

    Köp så stor bur ni har råd med, blocket är bra.
    Hamstrar gillar större utrymme än de lagligt måste ha.
    Hamsterbollar går alldeles utmärkt att använda men dom ska vara i rätt storlek och inte användas för mycket av samma anledning som man inte ska ha hjul i buren.
    Det ultimata är alltid att hamstern får springa "vågrätt" på golvet eller så men det är inte alltid det går.
    En hamster med bra temperament bits inte. Man bör förvarna hamstern så man inte skrämmer den men jag har bara haft ett fåtal hamstrar jag inte kunnat plocka upp direkt utan att dom blivit griniga.
    Hamstrar på rymmen kan man verkligen hitta lite överallt. Hade en hamster som jag bara inte kunde hitta. Det visade sig att det var ett litet hål i en list så hon tagit sig in i garderoben och sen på något sätt upp i en jacka som hängde på en galge och där hade hon boat in sig i fickan. Ibland undrar man om dom flyger när man inte ser ;)

    Flaska man hänger upp är ett bra tips. En anledning att understimulerade hamstrar grejar med flaskpipen är för att dom vill komma åt hålet där flaskan sticker in. Där kommer ju in massa spännande lukter utifrån :) Tar man bort flaskan kan det vara bra att hålla koll så inte hålet blir större.
  • Anneli ÄnglaLinus mamma
    Malva85 skrev 2010-10-21 23:18:07 följande:
    Låter som att din hamster har tråkigt. Jag skulle inte rekommendera att ställa hjulet i buren. Hamstar blir som beroende av ett hjul och dom kan i längden få bl.a. ryggskador. Bättre då att slänga i mer andra grejer. Toarullar, lådor man ha hemma (efter t.ex. te) en stor hög med toapapper att boa med är exempel på saker som inte kostar nåt och som man ofta har hemma. Pinnar är också bra att sysselsätta sig med men tänk på att alla sorter inte är nyttiga att tugga på.
    Hamstrar har väldigt olika behov av aktivering. Bollen har funkat för de flesta av mina men låter dom inte springa mer är en timme i taget i en sån. Finns det någonstans han/hon kan springa på golvet? Annars kan en stunds upptäcksfärd i t.ex. soffan göra en liten hamster rätt trött. Har ni leksaker i hagen med? Får hon mycket att tugga på förutom den vanliga maten? Använder ni matskål?
    Kul med tips! hade fått för mig att papper och sånt inte var bra för hon tuggar i sig men det ska jag absolut prova.

    Hon har ett ganska stort hjul i lekhagen, den är ca 1x1 m. Där i har hon en handduk att krypa under och en koja att krypa in i.

    Ja vi har matskål.

    Hon brukar komma och sätta sig högst upp i buren när hon vill ut. Lite kul faktiskt att hon kan "tala om" det.

    Glömde locket en kväll och på morgonen var hon helt borta. Letade överallt och bor i en lgh och har inte allt för mkt saker men hon fanns ingenstans. 3 dagar tog det, då hittade jag henne på tredje hyllan bland min dotters kläder. Hon såg så nöjd ut Glad (har aldrig hittat var hon kissat och bajsat under dessa dagar...)

    Är det ngt som är farligt som man inte ska ha i buren? Tänker på t.ex tyg eller så.
    Hon har bäddvadd.

    Jag vågar inte släppa ner henne på golvet. Tror inte jag får tag på henne då...
  • Malva85
    Anneli ÄnglaLinus mamma skrev 2010-10-22 22:53:10 följande:
    Kul med tips! hade fått för mig att papper och sånt inte var bra för hon tuggar i sig men det ska jag absolut prova.

    Hon har ett ganska stort hjul i lekhagen, den är ca 1x1 m. Där i har hon en handduk att krypa under och en koja att krypa in i.

    Ja vi har matskål.

    Hon brukar komma och sätta sig högst upp i buren när hon vill ut. Lite kul faktiskt att hon kan "tala om" det.

    Glömde locket en kväll och på morgonen var hon helt borta. Letade överallt och bor i en lgh och har inte allt för mkt saker men hon fanns ingenstans. 3 dagar tog det, då hittade jag henne på tredje hyllan bland min dotters kläder. Hon såg så nöjd ut Glad (har aldrig hittat var hon kissat och bajsat under dessa dagar...)

    Är det ngt som är farligt som man inte ska ha i buren? Tänker på t.ex tyg eller så.
    Hon har bäddvadd.

    Jag vågar inte släppa ner henne på golvet. Tror inte jag får tag på henne då...
    Hamstrar äter oftast inte det dom tuggar sönder så det är ingen fara.
    Att strö ut maten i buren ger sysselsättning. En guldhamster äter ca en matsked om dagen. Blötmat och sånt kan ju vara bra att ha en skål till men ofta hamnar sånt ändå i matförrådet.
    Kul att hon talar om när hon vill ut. Det tyder ju på att hon är väldigt tam och trygg med er :)
    Tyger och sånt där hamsterludd man köper i affären är inte bra. Har man otur kan dom vira in t.ex. ett ben i det så blodtillförseln stoppas. Inte vanligt men det händer. Tyvärr är ju inte alt man köper i affären speciellt bra för djuren. Hö och halm ska man undvika för dom kan få skador i kindpåsarna av det. Har man hus där hamstern sover så bör man undvika plast.
    Det ska ju mycket till för att hamstersäkra ett rum men håller hon sig i lekhagen så är det ju bra. Mina klättrar ut så fort man vänder ryggen till.
    Hoppas ni får ordning på problemet med flaskan.
  • Vofflis

    Jag har haft hamster i större delen av mitt liv och har alltid haft hjul, och även andra leksaker, till de små. Hamstrarna är ju väldigt energiska små djur och jag tycker att de behöver hjulen för att göra av med energi och i regel är ju hamsterburarna alldeles för små. Burarna skulle ju lätt behöva vara av samma yta som kaninburarna.. Köp en större bur och köp ett hjul som är minst 19-20 cm i diameter så kommer dina problem vara lösta... det finns billiga och bra duna-burar på blocket, satsa på en som är minst 70 cm..

  • ThisIsMe
    Anneli ÄnglaLinus mamma skrev 2010-10-22 22:53:10 följande:
    Glömde locket en kväll och på morgonen var hon helt borta. Letade överallt och bor i en lgh och har inte allt för mkt saker men hon fanns ingenstans. 3 dagar tog det, då hittade jag henne på tredje hyllan bland min dotters kläder. Hon såg så nöjd ut Glad (har aldrig hittat var hon kissat och bajsat under dessa dagar...)
    Min hamster lyckades rymma ur buren en natt och just den natten hade vi råkat glömma stänga balkongdörren. Jag hittade honom ute nästa kväll. Det hade varit frost den natten, vi bor på andra våningen med bara asfalt under balkongen. Inte en enda skråma på hamstern!
Svar på tråden Hamster