• iEmma

Kan pappan gå ner till 75% när lillen kommer? Ang SGI.

Jag och min sambo tänker dela lika på föräldraledigheten, men han hade tänkt gå ner till 75% när den lilla kommer, medans jag är mammaledig. Kommer det att sänka hans SGI då så den beräknas på att han jobbar 75% eller får han behålla sgi:n som han har när han jobbar 100%? Han kommer ej att ta ut de resterande 25% i pappadagar eftersom man inte får göra det samtidigt, utan helt enkelt bara gå ner i arbetstid.

• Svar på tråden Kan pappan gå ner till 75% när lillen kommer? Ang SGI.
  • MissLillan

Kommer du att ta ut för alla dagar i veckan? Ja hans sgi kommer att sänkas.

• Ulaninen

Jag vet inte vad som händer med SGI:n, kan hända att även hans är skyddad när barnet kommit. Kolla med FK. Men annars kan ju han ta ut fp motsvarande de 25% som han är ledig från jobbet, och så tar du ut färre dagar. Din SGI är ju skyddad tills barnet är 1 år (tror att hans också är det, vore väldigt ojämlikt annars, men jag är inte säker)

• iEmma

Jag kommer nog att ta ut alla dagar i veckan. Så om han går ner till 75% så kommer FK beräkna på det när det är hans tur att vara hemma?

• Billabong

Båda föräldrarnas SGIer är skyddade från barnets födelse tills det är 1 år gammalt.
    Så ja, ni kan vara lediga samtidigt så mkt ni vill utan att någon tar ut FP alls första året - inget händer med ngn av era SGIer.

Däremot fr o m barnets 1-årsdag måste ni båda ha fulla sysselsättningar för att era SGIer ska fortsätta vara skyddade.

MissLillan skrev 2010-10-20 22:46:28 följande:
    Kommer du att ta ut för alla dagar i veckan? Ja hans sgi kommer att sänkas.
    Fel!
    iEmma skrev 2010-10-20 22:50:30 följande:
    Jag kommer nog att ta ut alla dagar i veckan. Så om han går ner till 75% så kommer FK beräkna på det när det är hans tur att vara hemma?
    Nej, de kommer räkna på hans tidigare inkomst, såvida han vidd barnets födelse hade en intjänad SGI som kan ligga till grund för en FP på SGI-nivå - dvs att han varit anställd minst 240 dagar före.
  • Cia o krabaten

Innan barnet är 1år så är SGI skyddad, så kör på om ni har råd!

Ett tips kan ju vara att kolla vem som får bäst FP och om det är pappan så låt honom ta ut för 25% och du för 75% och inte 100% så får ni mer pengar ut! 

• Billabong
    Cia o krabaten skrev 2010-10-21 08:24:37 följande:
    Innan barnet är 1år så är SGI skyddad, så kör på om ni har råd!

Ett tips kan ju vara att kolla vem som får bäst FP och om det är pappan så låt honom ta ut för 25% och du för 75% och inte 100% så får ni mer pengar ut! 
    Instämmer!
    Det är även bra att räkna på jämställdhetsbonusen i sammanhanget och ev. skatteeffekter.
Svar på tråden Kan pappan gå ner till 75% när lillen kommer? Ang SGI.