• Nektarin

Kan en 16-åring ändra adress utan föräldrars medgivande?

Sonen är skriven hos sin pappa men bor växelvist lika mycket hos oss båda. Nu tappar vi flerbanstillägget i vår familj om inte sonen är skriven här. Kan han begära adressändring hos oss utan föräldrars medgivande?

• Svar på tråden Kan en 16-åring ändra adress utan föräldrars medgivande?
  • Ugglans mor
    Nektarin skrev 2010-10-21 08:43:35 följande:
    Aha, pissypopi, är det så? Har vi kunnat göra det hela tiden eller är det efter en viss ålder man har rätt till
    Över en viss ålder så kan barnet tillsammans med en förälder skriva under. Då behövs inte bägge vårdnadshavarnas
    När kärleken är starkare än plikten
  • Nektarin

MammaHela, jo så är det nog fram till de fyller 16. I vårt fall så har pojken börjat gymnasiet i höst och från och med oktober detta år så får han / vi studiebidrag istället för barnbidrag. Det är samma summa men det kommer sista vardagen i månaden istället för den 20:e. För ettpar veckor sedan kom ett dokument som sade att om sonen är skriven hos oss har vi rätt till flerbarnstillägg för 3 barn, annars inte. Däremot så länge de är under 16 spelar det ingen roll var de är skrivna, så länge barnbidraget går till dig.

Rätta mig om jag har fel?

Denna månad fick jag den 20:e endast 2 barnbidrag och flerbarnstillägg för två. När jag ringde FK fick jag veta hur det låg till. Därför skulle jag vilja skriva över sonen till vår adress.

• MammaHela
    Nektarin skrev 2010-10-21 09:08:32 följande:

MammaHela, jo så är det nog fram till de fyller 16. I vårt fall så har pojken börjat gymnasiet i höst och från och med oktober detta år så får han / vi studiebidrag istället för barnbidrag. Det är samma summa men det kommer sista vardagen i månaden istället för den 20:e. För ettpar veckor sedan kom ett dokument som sade att om sonen är skriven hos oss har vi rätt till flerbarnstillägg för 3 barn, annars inte. Däremot så länge de är under 16 spelar det ingen roll var de är skrivna, så länge barnbidraget går till dig.

Rätta mig om jag har fel?

Denna månad fick jag den 20:e endast 2 barnbidrag och flerbarnstillägg för två. När jag ringde FK fick jag veta hur det låg till. Därför skulle jag vilja skriva över sonen till vår adress.

aha.. då är jag med, mina barn är så pass små att jag inte hade koll på den regeln.
    T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • Viickiis

Ja det kan han.
     Är du mellan 16 och 18 så behöver du inte målsmans underskrift. Jag flyttade hemifrån när jag var 16. Är snart 18 :) 

• Nektarin

Viickiis, precis som jag misstänkte Tack för ditt svar!

• far

Hmmmm?? TS, vill absolut inte vara kritisk till din fråga, den respekterar jag, men är ditt problem det, att pojken som är 16 år, är en fråga om 400 kr +/ mdr? Och det är inte din son? Vet inte om jag totalt misuppfattar siuationen, men jag skakar faktiskt, av (rädsla)...Så snälla hjälp mi reda ut begreppen???Förvånad

• Mysgosmys

From att barnet är 11 eller 12 år (minns inte) så har det rätt att själv bestämma hos vilken förälder det vill bo hos... Så det räcker med ditt tillstånd.

• NiXxI
    Mysgosmys skrev 2010-11-09 18:10:37 följande:
    From att barnet är 11 eller 12 år (minns inte) så har det rätt att själv bestämma hos vilken förälder det vill bo hos... Så det räcker med ditt tillstånd.
    Tyvärr inte så, förr så tog man just fasta på att fr.o.m 12-års ålder tog man mer hänsyn till vad barnet i fråga ville, men numera görs det baserat på barnets mognad. Däremot får inget barn bestämma helt själv var det vill bo utan måste tillförlita sig till sina vårdnadshavares förhoppningsvisa goda tro.
    Från det att man fyllt 16 så kan man både byta adress utan förmyndares underskrift och även byta namn utan det samma. 
    jahapp
  • Mysgosmys
    NiXxI skrev 2010-11-09 18:15:23 följande:
    Tyvärr inte så, förr så tog man just fasta på att fr.o.m 12-års ålder tog man mer hänsyn till vad barnet i fråga ville, men numera görs det baserat på barnets mognad. Däremot får inget barn bestämma helt själv var det vill bo utan måste tillförlita sig till sina vårdnadshavares förhoppningsvisa goda tro.
    Från det att man fyllt 16 så kan man både byta adress utan förmyndares underskrift och även byta namn utan det samma. 
    Jaha.. vad konstigt. Jag har för mig att barnet har rätt att bestämma själv, det är vad myndigheterna sa till oss. Jag bestämde mig för att flytta till mamma när jag var 13, och pappa hade ingenting att säga till om...
  • NiXxI

"Det finns ingen uttalad åldersgräns i lagstiftningen, angående när barnets egen vilja får betydelse. I mål om vårdnad, boende och umgänge ska domstolen enligt 6 kap. 2a § Föräldrabalken ta hänsyn till "barnets vilja med beaktande av barnets ålder och mognad". Förr ansågs det gå en gräns vid 12 års ålder, däröver ansågs barnet vara tillräckligt moget för att ta hänsyn till. Det är dock en gammal regel som inte längre används av rätten. För att svara på din fråga så skall rätten alltid lyssna på barnets vilja, oavsett ålder, men att rätten tar hänsyn till barnets ålder och mognad när den avgör målet." Jenny Nilsson-jurist

jahapp
  • NiXxI

Sitter själv med en 13-åring vars pappa vägrar att "släppa" henne mot hennes vilja. Tyvärr är det så och i ert specifika fall kanske det var annorlunda om du är äldre än 38, annars har bara inte din pappa varit välinformerad, eller så har han haft förståelse för din vilja

jahapp
  • far
    far skrev 2010-11-09 18:08:10 följande:
    Hmmmm?? TS, vill absolut inte vara kritisk till din fråga, den respekterar jag, men är ditt problem det, att pojken som är 16 år, är en fråga om 400 kr +/ mdr? Och det är inte din son? Vet inte om jag totalt misuppfattar siuationen, men jag skakar faktiskt, av (rädsla)...Så snälla hjälp mi reda ut begreppen???Förvånad
    Jag vet inte om det kan få TS Att vakana??? För, jättemycket förlåt, at jag undrade om det hela bara handlar om pengar? 400:-kr/ mdr???? Eller har ni som svarade sist, samma bekymmer???
  • Mysgosmys
    NiXxI skrev 2010-11-09 18:35:19 följande:
    Sitter själv med en 13-åring vars pappa vägrar att "släppa" henne mot hennes vilja. Tyvärr är det så och i ert specifika fall kanske det var annorlunda om du är äldre än 38, annars har bara inte din pappa varit välinformerad, eller så har han haft förståelse för din vilja
    Om du menar mig så nej, detta var 10 år sedan.. :) Och tro mig, han gjorde allt han kunde för att hålla kvar mig...
Svar på tråden Kan en 16-åring ändra adress utan föräldrars medgivande?