• Anonym (allergisk)

gravid och anafylaktisk chock

Jag kanske la min fråga till fel expert tidigare, så här kommer den här istället.
    Jag är gravid i vecka 6 och fick häromdagen en anafylatisk chock. jag befann mig då på sjukhuset och fick en hög dos adrenalin, betapred och även mycket antihistamin. Det var ju givetvis inget att välja på i det läget, men nu är jag så orolig att jag håller på att gå sönder för vad detta kan ha gjort med min efterlängtade bebis. Kan den ha tagit skada? Som jag förstått utvecklas hjärtat ungefär nu, hur påverkas det av en hög dos adrenalin? Själv mår jag ju rätt kasst efteråt, hur ska jag tro att den lille mår? Jag är så otroligt orolig, jag har ringt sjukvårdsupplysningen, men inte fått några svar, har någon något att komma med blir jag otroligt tacksam. Jag mådde väldigt illa innan, men upplever att det har försvunnit nu... ska jag tro det värsta? och om den överlevt, kommer den ha fått några skador? Vad ska jag göra..?

• Svar på tråden gravid och anafylaktisk chock
  • Allergiexperten

Hej! Eftersom du var på sjukhuset då du fick den allergiska reaktionen så har du blivit omhändertagen av läkare och då är det rimligt att kanske den läkaren svarar på dina frågor. Du kan också boka in tid till din husläkare i  och ställa dina frågor eller prata med din barnmorska som kan konsultera gynekolog.
     Adrenalin är ett läkemedel som man tillsätter för att se till att andning och hjärta fungerar så bra som möjligt vid kraftiga allergiska reaktioner, betapred är ett cortison som finns naturligt i kroppen, man tillsätter betapredtabletter för att minska den allergiska senreaktionen, antihistamin blockerar histaminfrisättning, dvs det som gör att man får utslag, klåda, andningsbesvär etc vid en allergisk reaktion.
    Jag tror inte att dessa läkemedel har skadat ditt barn men det är en läkare som ska svara på detta.
    Vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden gravid och anafylaktisk chock