• Anonym (undrar)

Dottern ska lämnas själv med "fostersyskon".

Familjehemsföräldrarna ska åka bort ganska akut och vara borta i ca ett dygn, ska inte ha med sig dottern. Jag kan av olika orsaker inte ha henne just det datumet. Nu har soc sagt att hon ska vara kvar hemma tillsammans med "syskonen" i familjen. De är 16 och 18 år gamla. Dottern är 4 år. Jag känner inte dom som personer och vet inte hur lämpliga dom är, men med tanke på att dottern "bara" bott där 5 månader blir jag lite orolig ändå. Pappan finns tillgänglig. Så även moster. Jag tog upp det med soc men dom sa att det "hade ju redan löst sig, så jag skulle inte bekymmra mig om det". Vad tycker ni? Bra lösning eller inte?

• Svar på tråden Dottern ska lämnas själv med "fostersyskon".
  • Anonym

Ts, varför skulle en 18 och en 16 åring inte vara kapabla att ansvara för en 4 åring ett dygn?

Har din dotter haft det väldigt traumatiskt hemma hos dig innan hon blev placerad så att hon är riktigt otrygg och gränslös?

• Anonym (undrar)
    Anonym skrev 2010-11-03 09:46:31 följande:
    Ts, varför skulle en 18 och en 16 åring inte vara kapabla att ansvara för en 4 åring ett dygn?

Har din dotter haft det väldigt traumatiskt hemma hos dig innan hon blev placerad så att hon är riktigt otrygg och gränslös?
    Anledningen till att jag undra, är som jag skrivit tidigare är att jag inte vet hurvida de andra barnen har egna bagage eller inte. Jag känner inte dom och jag vet inte deras personliga mognad.

Dottern har haft en fullt normal uppväxt.
  • Bulldozer
    Anonym (undrar) skrev 2010-11-03 11:27:54 följande:
    Anledningen till att jag undra, är som jag skrivit tidigare är att jag inte vet hurvida de andra barnen har egna bagage eller inte. Jag känner inte dom och jag vet inte deras personliga mognad.

Dottern har haft en fullt normal uppväxt skriver du..... är det ett fel som har begåtts ifrån Soc sida då eftersom hon är familjehemsplacerad? Har det egentligen inte funnits grunder till placeringen?
    Kanske OT men ditt påstående om att hon haft en fullt normal uppväxt brukar inte leda till familjehemsplacering vilket gör att man inte kan låta bli att ifrågasätta ett sånt påstående!
    Hade hon varit jourhemsplacerad så kan det handla om en begränsad kortare tid om något akut händer så man tillfälligt inte kan ha barnet hemma men en familjehemsplacering brukar ha helt andra grunder!
  • Anonym
    Anonym (undrar) skrev 2010-11-03 11:27:54 följande:

Jag tycker du ska förlita dig på familjehemmets omdöme. De är noggrannt utredda och jag är övertygad om att de inte skulle lämna en så pass ny placering med de äldre barnen om de såg några risker med detta. I normala familjer hjälps man åt och avlastar varandra om det behövs och de verkar ha uppfostrat två kompetenta unda nästan vuxna som är redo att dra sitt strå till stacken.

Jag gissar att det är dotterns egna beteende som är orsaken till placeringen då hennes tidigare vårdare gett henne allt hon behövt i sin uppväxt. Det kan givetvis bli porblematiskt om hon är utåtagerande och agerar gränslöst redan som 4 åring. Men 18 åringen är myndig och kan ta det ansvar som beövs om 4 åringen ställer till med problem och de behöver söka hjälp.
  • Bulldozer
    Anonym skrev 2010-11-03 12:29:50 följande:
    Jag tycker du ska förlita dig på familjehemmets omdöme. De är noggrannt utredda och jag är övertygad om att de inte skulle lämna en så pass ny placering med de äldre barnen om de såg några risker med detta. I normala familjer hjälps man åt och avlastar varandra om det behövs och de verkar ha uppfostrat två kompetenta unda nästan vuxna som är redo att dra sitt strå till stacken.

Jag gissar att det är dotterns egna beteende som är orsaken till placeringen då hennes tidigare vårdare gett henne allt hon behövt i sin uppväxt. Det kan givetvis bli porblematiskt om hon är utåtagerande och agerar gränslöst redan som 4 åring. Men 18 åringen är myndig och kan ta det ansvar som beövs om 4 åringen ställer till med problem och de behöver söka hjälp.
    Jag vet inte alls men är det verkligen möjligt att placera ett sånt litet barn som en 4 åring är pga av sitt egna beteende?
    Med två st välfungerande föräldrar så måste det väl andå finnas ett annat sätt än att driva det så långt som till placering i ett familjehem! Framgår heller absolut inte att barnet skulle ha något diagnostiserat funktionshinder!
    Och är det så att man kan bli placerad redan som 4 åring endast pga sitt egna beteende så tycker jag att dagens samhälle är minst sagt skrämmande!
  • Anonym
    Bulldozer skrev 2010-11-03 13:25:13 följande:
    Jag vet inte alls men är det verkligen möjligt att placera ett sånt litet barn som en 4 åring är pga av sitt egna beteende?
    Med två st välfungerande föräldrar så måste det väl andå finnas ett annat sätt än att driva det så långt som till placering i ett familjehem! Framgår heller absolut inte att barnet skulle ha något diagnostiserat funktionshinder!
    Och är det så att man kan bli placerad redan som 4 åring endast pga sitt egna beteende så tycker jag att dagens samhälle är minst sagt skrämmande!
    Jag gissar att det är barnets egna beteende eftersom filickan haft en normal uppväxt enligt ts... Men som du vet har alla mynt två sidor. En familjehemsplacering är aldrig aktuell om föräldrarna samarbetar och tar emot insatser.
  • Bulldozer
    Anonym skrev 2010-11-03 13:27:55 följande:
    Jag gissar att det är barnets egna beteende eftersom filickan haft en normal uppväxt enligt ts... Men som du vet har alla mynt två sidor. En familjehemsplacering är aldrig aktuell om föräldrarna samarbetar och tar emot insatser.
    Ja då förstår jag vad du menar....vi är inne på helt samma linje!
    Blev lite orolig där nån minut att det skulle kunna vara möjligt!
  • Anonym
    Bulldozer skrev 2010-11-03 13:30:27 följande:
    Ja då förstår jag vad du menar....vi är inne på helt samma linje!
    Blev lite orolig där nån minut att det skulle kunna vara möjligt!
    Det är bra att du förstår. Det är inte lätt att skriva vad man menar utan att skriva för mycket...
  • Anonym (undrar)
    Men herregud vad ska folk lyckas spekulera. Det ligger till så att jag har råkat ut för en svår olycka som gör att jag fysiskt inte kan ta hand om min dotter. Detta är alltså något som uppkommit nyligen och hon har haft en normal uppväxt. Pappan "ville inte" ha boendet eftersom han jobbar mycket lååångt hemifrån. Placeringen är frivillig då vi anser att det är det bästa för dottern. Typiskt FL.
  • Anonym
    Anonym (undrar) skrev 2010-11-03 18:22:10 följande:
    Men herregud vad ska folk lyckas spekulera. Det ligger till så att jag har råkat ut för en svår olycka som gör att jag fysiskt inte kan ta hand om min dotter. Detta är alltså något som uppkommit nyligen och hon har haft en normal uppväxt. Pappan "ville inte" ha boendet eftersom han jobbar mycket lååångt hemifrån. Placeringen är frivillig då vi anser att det är det bästa för dottern. Typiskt FL.
    Är det en frivillig placering så undrar jag varför pappan inte har normalt umgänge på helgerna och därmed har barnet hemma.
  • Anonym (undrar)
    Anonym skrev 2010-11-03 18:34:55 följande:
    Är det en frivillig placering så undrar jag varför pappan inte har normalt umgänge på helgerna och därmed har barnet hemma.
    Vem har sagt att pappan inte har ett schemalagt umgänge?
  • Anonym
    Anonym (undrar) skrev 2010-11-03 19:05:58 följande:
    Om han inte vill ha boendet för att han jobbar långt hemifrån samt att han skulle kunnat ta dottern när familjen ska bort så låter det onekligen som om det handlar om att familjen ska bort en helg, även 16 och 18 åringar går skola, och då borde ju umgänge vara inplanerat. Eller har han även "lediga" helger?
  • Bulldozer
    Anonym (undrar) skrev 2010-11-03 19:05:58 följande:
    Att hellre välja att placera sitt barn i ett familjehem istället för att ta ahnd om det själv är för mig inbte "en fullt normal uppväxt"
    Han väljer alltså bort sin dotter pga att han jobbat för myckry! Finns inget normal i det! Blir bara förbannad om det nu är sant!
    Och du går in och i proncipå "försvarar honom med att säga att han har umgänge för att han jobbar så mycket och bor långt bort! Inbte heller en normal reaktion på tills¨åndet! man blir bara ledsen!
    Hur gör du själv med dotterns umgänge eftersom du nu är så dålig så du inte kan ha henne hemma?
    Får du hjälp varje gång ni träffas? Är det alltid någon med?
    Innebär alltså att hon inte har några övernattningar hos dig?
    Om nu detta skulle vara en normal uppväxt så vet inte jag vad en normal uppväxt är!
    Låt henne vara där hon är och hennes fostersyskon klarar nog av henne alldeles utmärkt!
    Kan du inte ha henne då för att du inte klarar av henne på grund av ditt tillstånd eller är det pga att du har annat inbokat?Vem och vad går före ens barn?
    Står i start att du har annat inbokat och nu så kan du inte ha henne pga ditt handikapp????
    Är fostersyskonen förresten familjens bio barn eller är dom placerade barn? Har inte riktigt kommit fram!
Svar på tråden Dottern ska lämnas själv med "fostersyskon".