• adrift

lär ni era barn era åsikter ?

har snackats mkt i min omgivning om just detta, om det e fel eller rätt att låta sina barn gå i sina fotspår. det man säger å gör lär ju barnen sig. är ni som föräldrar mer försiktiga med vad ni tycker om vissa saker, personer än ni varit tidigare ? eller tycker ni man inte ska vara det ?

• Svar på tråden lär ni era barn era åsikter ?
  • Halkatla

Ja, vi försökersjälvklart  föra över våra värderingar till våra barn.

• Bottis

Det där är ju väldigt svårt. Man har ju sina värderingar som man lever efter och det är klart att det färgar barnen även om man inte säger åt dem att gör si och så, gör inte så. Försöker låta dem "klara sig själva" men som sagt det är svårt. Allt jag gör färgar ju av sig.

• Miss Lau

Eftersom vi tycker att vi har sunda och bra värderingar gömmer vi inte undan dessa för barnen. Samtidigt försöker jag lära barnen att tänka själva. När vi pratar med barnen om nyheter, politik etc så handlar det mycket om att försöka lära dem källkritik och eget tänkande. Det tycker jag är viktigare än exakt vilka åsikter de har.

Och jag hoppas att vår familjs grundvärderingar tillsammans med barnens egna tänkande gör att de kommer fram till bra och vettiga slutsatser.

• sextiotalist
    Miss Lau skrev 2010-10-22 11:17:37 följande:
    Eftersom vi tycker att vi har sunda och bra värderingar gömmer vi inte undan dessa för barnen. Samtidigt försöker jag lära barnen att tänka själva. När vi pratar med barnen om nyheter, politik etc så handlar det mycket om att försöka lära dem källkritik och eget tänkande. Det tycker jag är viktigare än exakt vilka åsikter de har.

Och jag hoppas att vår familjs grundvärderingar tillsammans med barnens egna tänkande gör att de kommer fram till bra och vettiga slutsatser.
    Skriver under vartenda ord, vi vägrade att säga vad vi röstade på i valet, för att vår tonåring skulle få rösta i skolvalet utifrån eget tyckande.
  • Halkatla

Samma här. Och jag vet än i dag inte vad mina föräldrar röstar på...
    Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • AstraTrillian

Ja absolut, det blir ju så.

Allas lika värde, att vara snäll mot människor, djur och natur, att man inte får göra andra illa, att vara "vardags-hjälte"osv. Det tycker vi är viktigt och pratar massor om. Dessutom pratas det en del politik hemma vid middagen och det hör såklart min dotter. Hon vet att jag röstade på miljöpartiet och var med och röstade.

Dessutom överför vi massa andra grejer som ett stort djurintresse, hon önskade sig en bok om djuphavsfiskar i 6-års present, fick det och hör och häpna älskar den. Som det slumpar sig liskom, jag och min man är zoologer vår dotter är galen i djur. Våra vänner jobbar med flyg och deras ungar galna i flygplan. Det är oundvikligt (och enl. mig icke önskvärt) att man ger sina barn vissa åsikter och värderingar. Men sen ska man vara mycket medveten om att när de blir större påverkar vänner bra mycket mer än familjen.

• 3tjejer

Självklart för jag över mina åsikter på mina barn. Inte nödvändigtvis för att jag vill men för att de självklart påverkas av vad vi tycker. Men många saker vill jag nog att de i alla fall ska förstå varför vi tycker. Tex varför vi väljer att gå till skola/dagis när många andra kör bil. Varför vi äter mkt frukt. Varför jag säger nej till äpplen som kommer från andra sidan jorden för att istället välja lokalproducerat.

Jag försöker ändå vara noga med att det är mina åsikter och att andra har andra åsikter/anledningar/möjligheter och att det är ok.

• AstraTrillian
    3tjejer skrev 2010-10-22 14:29:28 följande:
    Jag försöker ändå vara noga med att det är mina åsikter och att andra har andra åsikter/anledningar/möjligheter och att det är ok.
    Bra. Det är nog inte jag Jag är rätt kategorisk, det är rätt och det är fel därför att.
  • Tygtiiger

Ja, precis, iallafall försöker vi.

All uppfostran är ju indoktrinering! Men jag tycker att våra värderingar är bra att indoktrineras i

Krupke, we've got problems of our own!
  • minya

beror på hur man ser det.
    Jag försöker lära att inte döma okända, och att göra en egen uppfattning av personen de pratar med eller träffar på och inte lyssna på andra eller "irritera" sig på bagateller, respekt ger respekt, alla är olika. 

Så lära dom tänka för sig själva och inte alltid  lyssna på vad jag tycker om tex en kompis, men de är ju också som jag är. Lite dubbelt

Kärlek no1 2007 - Kärlek no2 2011
  • 3tjejer
    AstraTrillian skrev 2010-10-22 15:27:32 följande:
    Bra. Det är nog inte jag Jag är rätt kategorisk, det är rätt och det är fel därför att.
    Ja visst låter det bra. Men ibland får man ju ta ifrån knäna för att försöka få det att låta som att det är ok att grannen alltid kör de 10 min det tar att GÅ till skolan och inte säga att det är för att hon är en lat kärring som inte ägnar miljön och er (mina barns och hennes egna barns och såklart alla andra barns) framtida jord två sekunders tanke. Men samtidigt så är det ju en i övrigt trevlig kvinna och mina barn gillar att leka med hennes barn så då vill jag ju gärna att de ska tänka gott om henne när de är där (och inte säga något olämpligt). 

Men trots att jag vill att barnen ska respektera grannen för (trots) hennes beslut så vill jag ju ändå att de fattar att mitt beslut är bättre
  • augustisten

De åsikter jag på något sätt kan lära ut är ju mina. Det vore väldigt konstigt om jag skulle lära ut andras åsikter... Vissa är viktiga (som allas lika värde och att hushålla med resurser) och dem är jag nogrann med, andra är jag mindre noga med.

Men framför allt har min unge väldigt mycket alldeles egna åsikter om saker - ibland är det bara bra och ibland ifrågasätter jag lite om det inte alls stämmer med min mening. Kommer han tex och pratar om vad som är "tjej" och "kill"-saker tycker jag att det är viktigt att ifrågasätta det, men gäller det rent tyckende - tex vad han gillar för färger eller för mat är det ju inget jag har med att göra. Mer än att lyssna (och om det han tycker om överensstämmer väldigt mycket med vad någon han beundrar tycker om kanske jag ifrågasätter liiiite).

Han är dessutom väldigt bra på att ifrågasätta oss också :)

• Busflickan

Självklart! Vi pratar om saker och jag kan inte gömma mina åsikter. Jag ser det som självklart att respektera andra människor och våra olikheter och det ser jag gärna att min dotter får med sig. Därför förklarar jag mina val men instämmer i att andra gör på andra sätt ibland..

• Toppen9

Jag kommer att försöka föra över några av mina värderingar på mina barn

t.ex.
    att man inte ska dra alla över en kam bara för att nån tillhörande den staden/landet/religionen gjort fel

att man inte ska lyssna på eller sprida rykten

att man inte ska lita blint på andra utan att tänka efter själv

Sen om någon av dem fastnar är en annan sak

Svar på tråden lär ni era barn era åsikter ?