Gaytjej skrev 2010-11-03 08:36:31 följande:
Vill dubbekolla med er också:
Nu när jag gått tillbaka i tjänst på 75% och är f-ledig på 25 så kan jag precis som när jag var helt f-ledig gå upp i 100% på lov som t ex jul-, sport- och påsk? Right? Så länge f-ledig-perioderna inte blir fler än 3 på ett kalenderår?
Någon som vet hur många veckor i förväg man måste meddela detta? (Är rädd för att det är 2 månader så att jag just har missat stor del av jullovet..)
Det är nog tveksamt, men du kan ju alltid försöka. Vad gäller julferien så beror det på om du är kommunalt eller privat anställd hur du får betalt då, i privat sektor räknas det som ferie vilket gör att man måste tjäna in de dagarna och då hjälper det inte att gå i tjänst om man inte jobbat tillräckligt innan, å andra sidan ska man få de pengarna oavsett om man jobbar eller är ledig. Du har ju rätt att avbryta föräldraledigheten med 1 månads varsel coh så kan du sen ansöka om ny från vårterminens
början vilken ju ligger mer än 2 månader bort.
Haligh skrev 2010-11-03 09:52:50 följande:
Det handlar säkert om att de är schyssta också, jag var också för sent ute vad gäller att söka i vårt system (Lisa heter vårt) utan sa till bara... Jag hoppas att det går bra, har inte ens blivit beviljad än...
Är du kommunalt anställd? DÅ har man ju rätt sånt där föräldrapenningtillägg, jag fattar inte riktigt hur det funkar... kommer bara vara föräldraledig (med fp tänkte jag) 7 dagar i första vändan eftersom det blir jullov sen, missar man då hela fp-tillägget..? Har fråga facket om det är någpn "minimil-längd" man ska vara ledig första gången men inte fått nåt svar... Det är ju ändå några tusenlappar i månaden som man missar i såfall...
Det har man rätt till även i privat sektor. Man ska inte missa fp tillägget bara för att man inte var ledig 90 dagar i sträck. Däremot måste du ju vara ledig tillräckligt många dagar sammanlagt för att kunna få ut det. Tala med din löneadministaratör om saken.