• Hjärtat är den stora hjärnan

Fler gravida lärare, eller någon som nyligen blivt föräldraledig...?

Väntar barn i slutet av året och har en massa frågor och funderingar.
    Finns det fler lärare därute som vill dela tankar, tips och annat kan vi hjälpas åt här.
    Det ät ju inte helt enkelt det här med alla regler och möjligheter man står inför, ex. det här med att lägga upp f.l. på bra sätt, gå i tjänst på lov mm.
    Hur har ni andra tänkt?

• Svar på tråden Fler gravida lärare, eller någon som nyligen blivt föräldraledig...?
  • Gaytjej
    Hjärtat är den stora hjärnan skrev 2010-10-29 11:34:21 följande:
    Löneadministratören på vår skola säger att de alltid bryter en tjänstledighet (som ex. föräldraledighet) när sommarlovet börjar. Detta betyder i så fall att jag är tvungen att "gå i tjänst" över sommaren, vilket jag inte alls hade planerat. 

Är detta verkligen rätt?
    Jag menar, borde jag inte kunna vara tjänstledig även under sommaren och ändå få ut intjänade semester + feriepengar?!?

(Som jag förstått det är somamrmånaderna ändå inte semesterlönegrundande för året efter så varför skulle jag vilja gå i tjänst..?!?)
    Fast vi lärare kan ju inte välja att jobba på skolan under sommaren och ta våra 7 veckor (eller vad det nu brukar vara) någon gång under terminen? Det är ju skillnad på vår ferie och annan, vanlig semester! Det är kanske det hon menar att du inte kan göra - först vara föräldraledig under sommaren och sedan t ex till hösten ta ut din ledighet som är injobbad under föregående läsår?
  • Gaytjej
    Hjärtat är den stora hjärnan skrev 2010-10-29 11:34:21 följande:
    Jag menar, borde jag inte kunna vara tjänstledig även under sommaren och ändå få ut intjänade semester + feriepengar?!?
    Aha, nu förstod jag vad du menade, läste slarvigt.
  • Gaytjej

Vill dubbekolla med er också:

Nu när jag gått tillbaka i tjänst på 75% och är f-ledig på 25 så kan jag precis som när jag var helt f-ledig gå upp i 100% på lov som t ex jul-, sport- och påsk? Right? Så länge f-ledig-perioderna inte blir fler än 3 på ett kalenderår?

Någon som vet hur många veckor i förväg man måste meddela detta? (Är rädd för att det är 2 månader så att jag just har missat stor del av jullovet..)

• Haligh
    Gaytjej skrev 2010-11-03 08:36:31 följande:

Nu när jag gått tillbaka i tjänst på 75% och är f-ledig på 25 så kan jag precis som när jag var helt f-ledig gå upp i 100% på lov som t ex jul-, sport- och påsk? Right? Så länge f-ledig-perioderna inte blir fler än 3 på ett kalenderår?

Någon som vet hur många veckor i förväg man måste meddela detta? (Är rädd för att det är 2 månader så att jag just har missat stor del av jullovet..)
    Det antar jag att man kan...? Du är ju ändå anställd på 100 %!

Har du sökt föräldraledigt tills vidare? Annars är det "normala" att du jobbar så då  kanske det inte spelar någon roll? Fast jag är osäker som du märker Jag har bara sökt föräldraledigt fram till jullovet än så länge (officiellt eller vad man ska säga, har ju pratat med min arbetsgivare såklart).
  • Gaytjej
    Haligh skrev 2010-11-03 08:52:36 följande:
    Det antar jag att man kan...? Du är ju ändå anställd på 100 %!

Har du sökt föräldraledigt tills vidare? Annars är det "normala" att du jobbar så då  kanske det inte spelar någon roll? Fast jag är osäker som du märker Jag har bara sökt föräldraledigt fram till jullovet än så länge (officiellt eller vad man ska säga, har ju pratat med min arbetsgivare såklart).
    Jag har inte gjort något officiellt i vårt nya program för arbetstider och allt vad det är (Heroma), utan bara sagt till min rektor att jag skulle komma tillbaka på 75% fr o m höstlovet (började i måndags, eller i lördags rättare sagt)
  • Haligh
    Gaytjej skrev 2010-11-03 09:38:09 följande:
    Jag har inte gjort något officiellt i vårt nya program för arbetstider och allt vad det är (Heroma), utan bara sagt till min rektor att jag skulle komma tillbaka på 75% fr o m höstlovet (började i måndags, eller i lördags rättare sagt)
    Det handlar säkert om att de är schyssta också, jag var också för sent ute vad gäller att söka i vårt system (Lisa heter vårt) utan sa till bara... Jag hoppas att det går bra, har inte ens blivit beviljad än...

Är du kommunalt anställd? DÅ har man ju rätt sånt där föräldrapenningtillägg, jag fattar inte riktigt hur det funkar... kommer bara vara föräldraledig (med fp tänkte jag) 7 dagar i första vändan eftersom det blir jullov sen, missar man då hela fp-tillägget..? Har fråga facket om det är någpn "minimil-längd" man ska vara ledig första gången men inte fått nåt svar... Det är ju ändå några tusenlappar i månaden som man missar i såfall...
  • Mina 78
    Gaytjej skrev 2010-11-03 08:36:31 följande:

Det är nog tveksamt, men du kan ju alltid försöka. Vad gäller julferien så beror det på om du är kommunalt eller privat anställd hur du får betalt då, i privat sektor räknas det som ferie vilket gör att man måste tjäna in de dagarna och då hjälper det inte att gå i tjänst om man inte jobbat tillräckligt innan, å andra sidan ska man få de pengarna oavsett om man jobbar eller är ledig. Du har ju rätt att avbryta föräldraledigheten med 1 månads varsel coh så kan du sen ansöka om ny från vårterminens 
    början vilken ju ligger mer än 2 månader bort. 
    Haligh skrev 2010-11-03 09:52:50 följande:
    Det handlar säkert om att de är schyssta också, jag var också för sent ute vad gäller att söka i vårt system (Lisa heter vårt) utan sa till bara... Jag hoppas att det går bra, har inte ens blivit beviljad än...

Är du kommunalt anställd? DÅ har man ju rätt sånt där föräldrapenningtillägg, jag fattar inte riktigt hur det funkar... kommer bara vara föräldraledig (med fp tänkte jag) 7 dagar i första vändan eftersom det blir jullov sen, missar man då hela fp-tillägget..? Har fråga facket om det är någpn "minimil-längd" man ska vara ledig första gången men inte fått nåt svar... Det är ju ändå några tusenlappar i månaden som man missar i såfall...
    Det har man rätt till även i privat sektor. Man ska inte missa fp tillägget bara för att man inte var ledig 90 dagar i sträck. Däremot måste du ju vara ledig tillräckligt många dagar sammanlagt för att kunna få ut det. Tala med din löneadministaratör om saken.
  • Hjärtat är den stora hjärnan

Löneansvarig på vår skola var osäker på hur blanketten, som jag ska använda inför min föräldraledighet, skulle fyllas i.
    Det fanns som två delar: en som gällde tjänstledighet (där man anger "med eller utan lön") och em del som gällde föräldraledighet.
    Eftersom jag kommer att gå ur tjänst några veckor innan beräknad förlossning sa hon att jag skulle använda delen för "tjänstledighet (utan lön)" eftersom vi inte kunde fylla i barnets personnummer ännu.

På ett sätt tycker jag att det verkar konstigt att kalla det tjänstledigt, samtidigt kan det finnas fördelar.
    Tänker så här: min plan att "gå i tjänst" jullov och sportlov. Eftersom man bara får de där extra 10% av sin lön de dagar man hinner vara ledig innan man åter går in i tjänst så borde jag kunna vänta med att få ut dem tills efter jullovet (det betyder att jag skuklle få 10 % extra för alla dagar mellan jul- och sportlov istället för bara de dagar som är from det att jag går ur tjänst och fram till jullovet - hängde ni med?!?).

Vad tror ni?
    Kan fk ha några inväningar mot att jag är "tjänstledig" i stället för "föräldraledig" innan barnet föds?

• Haligh
    Mina 78 skrev 2010-11-03 10:06:30 följande:
    Haligh skrev 2010-11-03 09:52:50 följande:

Det har man rätt till även i privat sektor. Man ska inte missa fp tillägget bara för att man inte var ledig 90 dagar i sträck. Däremot måste du ju vara ledig tillräckligt många dagar sammanlagt för att kunna få ut det. Tala med din löneadministaratör om saken.
    Ja, men om jag är bara är ledig 1,5 vecka innan jag går i tjänst igen så blir det ju inte många kronor...
  • Haligh

Förresten; det skiljer sig ang föräldrapenningtillägg åtminstone åt beroende på vilken privat skolan man jobbar på, därför att detta står i kollektivavtalet som inte alla är anslutna till. HUr många dagar skiljer sig också åt, kommunalt är numer 150 dagar och jag tror de flesta privata är kortare tid. Står om det här: http://www.lararforbundet.se/web/ws.nsf/documents/0041AC4F?OpenDocument

Kanske är bättre att vara tjänstledig första tiden? Fast det är ju typ 7000:- man missar då och så mkt får man ju ändå inte i fp-tillägg.... hm man skulle få barn i augusti istället, lite enklare

• Mina 78
    Hjärtat är den stora hjärnan skrev 2010-11-03 10:23:49 följande:
    Löneansvarig på vår skola var osäker på hur blanketten, som jag ska använda inför min föräldraledighet, skulle fyllas i.
    Det fanns som två delar: en som gällde tjänstledighet (där man anger "med eller utan lön") och em del som gällde föräldraledighet.
    Eftersom jag kommer att gå ur tjänst några veckor innan beräknad förlossning sa hon att jag skulle använda delen för "tjänstledighet (utan lön)" eftersom vi inte kunde fylla i barnets personnummer ännu.

På ett sätt tycker jag att det verkar konstigt att kalla det tjänstledigt, samtidigt kan det finnas fördelar.
    Tänker så här: min plan att "gå i tjänst" jullov och sportlov. Eftersom man bara får de där extra 10% av sin lön de dagar man hinner vara ledig innan man åter går in i tjänst så borde jag kunna vänta med att få ut dem tills efter jullovet (det betyder att jag skuklle få 10 % extra för alla dagar mellan jul- och sportlov istället för bara de dagar som är from det att jag går ur tjänst och fram till jullovet - hängde ni med?!?).

Vad tror ni?
    Kan fk ha några inväningar mot att jag är "tjänstledig" i stället för "föräldraledig" innan barnet föds?

Alltså föräldraledighet är ju en typ av tjänstledighet. En av de typer som arbetsgivaren inte kan neka. Löneadministratören måste ju ändå fylla i varför du är tjänstledig. Så jag tror inte att du kan lura systemet på det sättet. 
  • Mina 78
    Haligh skrev 2010-11-03 10:48:06 följande:

Förresten; det skiljer sig ang föräldrapenningtillägg åtminstone åt beroende på vilken privat skolan man jobbar på, därför att detta står i kollektivavtalet som inte alla är anslutna till. HUr många dagar skiljer sig också åt, kommunalt är numer 150 dagar och jag tror de flesta privata är kortare tid. Står om det här: www.lararforbundet.se/web/ws.nsf/documents/00...

Kanske är bättre att vara tjänstledig första tiden? Fast det är ju typ 7000:- man missar då och så mkt får man ju ändå inte i fp-tillägg.... hm man skulle få barn i augusti istället, lite enklare

Jag trodde att de hade ändrat den regeln om att man var tvungen att jobba dagarna i följd. Jag jobbar fackligt, men är mest expert på almegaavtalet och vi får färre dagar, men det spelar ingen roll hur vi tar ut dem, däremot måste vi jobba 3 månader efteråt för att ha rätt till dem. Jag vet att de har ändrat en skrivning om sommarlovet så då räknas de första 45 dagarna som att man tar ut FP även om man inte gör det, men jag kunde inte hitta något om det andra och de nya avtalstexterna är ju inte helt klara ännu. 

Det är verkligen en djungel detta. 
Svar på tråden Fler gravida lärare, eller någon som nyligen blivt föräldraledig...?