• AryHann

Gravid och vill byta jobb

Hej!

Forlat att jag inte anvanda svenska vokaler, men jag har inte ett svenskt tangentbord!

Jag har jobbat pa samma foretag for ett tag nu, snart det ar 5 ar.
    Sista aret har blivit tungt och trakigt darfor att jag trivs inte med min chefen och jag kanner mig understimulerat.
    Foretagen gar inte sa bra, sa det har varit svart att byta jobb i foretagen
    Halv ett ar sen, jag borjade hitta ett nytt jobb utanfor foretaget. Men det var svart och sen, jag blev gravid.
    Nu ar jag i vecka 15 och jag har redan berattat pa min chef att jag ar gravid, darfor att det kan bli svart for att hitta en stand-in.

Ett par veckor fore jag har berattat, en ny platsen med en andra chef var nu ledig och denna chef visste att jag var gravid, darfor att han ville att jag resa i India, men sjalvklart, jag kunde inte.
    Och, de har inte annu bestamt vem ska ta denna platsen, men det ser ut som de vill inte ta mig in, darfor att jag ar gravid!
    Kan jag gora nagot (typ prata med HR) om de inte ta mig?

Nu, nasta vecka, jag ska ha en intervju pa en anna foretag, och jag vet inte om jag ska sager nagot eller inte. Om jag sager nagot, de vill inte ta mig, sakert! om jag sager ingenting och jag fa jobb, jag ska jobba ett par manader och sen gar i foraldraledigheten och jag tror att det ar inte sa bra att borja ett jobb sa dar.

Hur ska man gora?
    Tack! 

• Svar på tråden Gravid och vill byta jobb
  • brallison

Jag skulle faktiskt rekommendera dig att vara kvar på dit gamla jobb tills du går på föräldrarledighet. Då har du både ditt gamla jobb som du kan komma tillbaka till, och kan börja söka nåt nytt innan ledigheten tar slut. Att söka ett nytt jobb just nu känns lite dumt - både för dig som måste stressa och lära dig nya saker där och för din nya arbetsgivare - de måste först hitta dig och sedan nästa omgående börja öka nån annan för din plats (känns väldigt oartigt och oärligt).
    En annan sak om du inte visste att du var gravid, men det vet du...

• AryHann

Hej, 

tack att du svara.

Jag tror att vad du sager ar ganska bekvamt. Faktiskt, jag ska inte byta jobb om de inte ta mig till det nya jobb
    Men det ar en opportunity och jag tror att et ar viktigt att visa att du ar interesserat. Du aldrig vet. Kanske i ett ar de har expanderat och det finns mer mojligheter och de kanner mig redan.

Men:
    1) Vad hander om jag ska inte fa mitt jobb pa mitt gamla jobb darfor att jag ar gravid? Jag tror att det ar inte korrekt.
    2) Hur ska jag hantera intervju ?

• brallison

Visst kan du söka nya jobb, men jag tycker absolut att du ska berätta för de att du är gravid - om de vill verkligen ha dig på sitt företag, då anställer de dig. Annars om man tänker på framtiden kan det vara svårt att få bra referenser från detta jobb om du ljuger från början.

Svar på tråden Gravid och vill byta jobb