• åstol

4-åring som vägrar släppa blöjan

Vår 4-årige kille vill inte gå på toaletten. Vi har i perioder försökt att få honom blöjfri men han har uppenbarligen inte varit mogen. Vi har haft en paus på 2 månader för att han inte ska känna någon press. Vi har sedan en vecka tillbaka börjat igen, försöker ha en rytm både på dagis och hemma, men det går inte alls. Han har inte förmågan att hålla sig alls utan småkissar hela tiden i blöjan, och blir jätte ledsen emellanåt när vi vill att han ska gå på toaletten. Det börjar bli riktigt jobbigt. Vi behöver råd.

• Svar på tråden 4-åring som vägrar släppa blöjan
  • mästerkatten

Vi är i exakt samma situation. Har en son som är 3 år och 2 månader. Har också pottränat till och från. Under sommaren var han helt torr dagtid och sade till då han behövde kissa. Bajsandet var det lite si och så med. Men för det mesta lyckades vi få honom att bajas på pottan. Nu sedan augusti fungerar det inte alls. Han småskvätter i byxorna hela tiden, även om han just varit på toa. Verkar som om han inte alls kan hålla sig eller som om han inte känner att han behöver kissa förrän det är för sent. Jag gav upp för några veckor sedan och började med blöja till honom igen. Han fick ett syskon nyligen och misstänker att det kan hänga ihop. Man blir så frustrerad... Jag vet ju att han kan! Men det känns som om han inte bryr sig.

• åstol

Nu har det gått några veckor sedan jag skrev mitt inlägg, och det går framåt. Sonen klarar nu av att vara blöjfri när han är hemma. Tycker att han slutat att småskvätta. Han säger dock inte till när han behöver gå på toaletten, utan vi behöver hålla koll. Han vill inte vara utan blöja på dagis. Vi har kört med mycket belöningar (mutor), i vårt fall har vi ett högt legokonto just nu.

Svar på tråden 4-åring som vägrar släppa blöjan