Tja, men om det nu fanns en lag mot det, och arbetsgivaren frågar, tror jag inte att det bästa svaret är "Det är mot lagen att fråga det".
Är osäker på om de får fråga eller inte (jag tror inte de får fråga ens en gång). Däremot behöver inte du svara. Och du kan ljuga (t.ex. om ni tänker skaffa barn, säga att ni inte tänker det - jag menar, ni kan ju försöka som kaniner, men det tar tre år ändå.) Så länge planering och graviditet är osäker (dvs. innan konstaterande av graviditet, samt innan v. 12) tycker jag att det är dumt att berätta under en intervju.
Själv gick jag på intervju i v. 20. Syntes inte på mig, men jag ringde och förvarnade personalchefen. Har ännu inte fått svar på om jag får jobbet eller inte, men jag gav dem en chans att tänka över hur de kunde planera en introduktion för en gravid kvinna. Vilket jag också tror att de uppskattade. Dumt eller inte? Tja, jag tror nog att det gav dem ett gott intryck av mig. Skulle de välja att inte anställa mig pga av att jag är gravid (vilket de aldrig skulle erkänna) så är det inget ställe för mig och inga personer jag vill vara kollega med.