• The bad seed

Får arbeidsgiver fråga om man er gravid på ett intervju?

Fant presis ut at jeg er gravid. 
    Har nyligen flyttet hit til Sverige, og forsöker nå få meg en jobb.
    Har sendt inn ett par söknader på jobber jeg gjerne kan tenke meg.

Det jeg lurer på er... Om jeg har tur og får komme på intervju, har da
    arbeidsgiveren rett til å fråga meg om jeg er gravid?
    I Norge er det kommet en lag mot dette. Arbeidsgiver får ikke fråga om det.
    Dette for å skydda oss kvinner såklart.

Hur er det her i Sverige?
    Har dere en tilsvarende lag? 

• Svar på tråden Får arbeidsgiver fråga om man er gravid på ett intervju?
  • Vickan I

Nej det får de inte fråga. Inte om du planerar att bli gravid heller.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Småtokig

Jo, tydligen så får de fråga fick jag veta när jag pratade med min Coach på arbetsförmedlingen

Vickan I skrev 2010-10-23 16:02:15 följande:
    Nej det får de inte fråga. Inte om du planerar att bli gravid heller.
    ♥Albin 20070116 ♥Alicia 20090408♥
  • The bad seed

Okay... 
    Har jo varit i kontakt med arbetsförmelingen. Får kanskje ta meg en tur ned og prate med dem.
    De må jo vite om det finnes noen lag ang dette.  

• akademikern

Tja, men om det nu fanns en lag mot det, och arbetsgivaren frågar, tror jag inte att det bästa svaret är "Det är mot lagen att fråga det".

Är osäker på om de får fråga eller inte (jag tror inte de får fråga ens en gång). Däremot behöver inte du svara. Och du kan ljuga (t.ex. om ni tänker skaffa barn, säga att ni inte tänker det - jag menar, ni kan ju försöka som kaniner, men det tar tre år ändå.) Så länge planering och graviditet är osäker (dvs. innan konstaterande av graviditet, samt innan v. 12) tycker jag att det är dumt att berätta under en intervju.

Själv gick jag på intervju i v. 20. Syntes inte på mig, men jag ringde och förvarnade personalchefen. Har ännu inte fått svar på om jag får jobbet eller inte, men jag gav dem en chans att tänka över hur de kunde planera en introduktion för en gravid kvinna. Vilket jag också tror att de uppskattade. Dumt eller inte? Tja, jag tror nog att det gav dem ett gott intryck av mig. Skulle de välja att inte anställa mig pga av att jag är gravid (vilket de aldrig skulle erkänna) så är det inget ställe för mig och inga personer jag vill vara kollega med.

• Bjellsmamma

Arbetsgivaren får fråga men det får inte bli en anledning för arbetsgivaren att inte ge dig jobbet.

• The bad seed

Så merkelig at det tydligen ikke finnes noen lag mot det! 
    Usch, nå ble jeg urolig her...
    Nei, for svarer jeg ikke på frågan, blir de vel mistenksomme. 
    Og finnes det ingen lag, kan jeg ikke henvise til den.

Det jeg tenkte var at om de ikke fikk fråga, men gjorde det likevel,
    så ville de kanskje blitt mitenksomme og hittat på en annen grunn til
    ikke å gi meg jobben. De hadde jo värt synd for meg, men da hadde jeg
    kunnet kontakte dem i etterkant og si at "dere frågade meg om noe dere ikke har lov til,
    så nå kontakter jeg den og den."  Ville ikke fått jobben, men kunne "tatt" dem. 

Men finnes det ingen lag... Nei da er det jo mye svårare...  

• smultron2010

Jag var på intervju hos en rekryteringsfirma. De berättade att kunden inte ville ha småbarnsföräldrer, gravida eller de som planerade att bli gravida på intervju. Jag ljög och så gick jag till kunden. Trodde att rekryteringsfirman överdrev. Men fick de sa exakt samma saker. Så om det finns en lag så vore det nästan lite kul att skicka ett utdrag till dem

• missRockangel
    smultron2010 skrev 2010-10-25 10:36:21 följande:

Jag var på intervju hos en rekryteringsfirma. De berättade att kunden inte ville ha småbarnsföräldrer, gravida eller de som planerade att bli gravida på intervju. Jag ljög och så gick jag till kunden. Trodde att rekryteringsfirman överdrev. Men fick de sa exakt samma saker. Så om det finns en lag så vore det nästan lite kul att skicka ett utdrag till dem

www.do.se/sv/Diskriminerar-du/Arbetslivet/Vad-kan-vara-diskriminering/

www.do.se/Diskriminerar-du/Arbetslivet/

Herrejösses! Förvånad
    Klart det finns en lag. Det är diskriminering!
  • Hoppfull84

de får INTE fråga dig och om det frågar så får du svara att det är privat.

en väninna gjorde så att hon svarade nåt i stil med:
    ja det är väl inget jag brukar prata om med människor jag nyss träffat men vi kan inte få barn. det är vår stora sorg i livet.
    Chefen blev MYCKET generad. och det är inte mer än rätt, det är otroligt personliga frågor och definitivt inget man får fråga på en anställningsintervju. förhoppningsvis fick han sig en tankeställare!
    (hon blev sedan gravid och då var alla så glada åt deras "mirakel")

själv har jag fått frågan på 3 av fyra anställningsintervjuer, stora seriösa företag som man tycker borde ha bättre koll på lagen! jag svarade att jag inte tycker det är en relevant fråga och undrade om de ställer samma fråga till manliga sökande. kan tillägga att jag fått jobbet alla 3 gångerna trots att jag inte ville svara på frågan.

• The bad seed

Jeg ringte likegodt DO og frågade om det finnes en LAG mot dette. 
    Han jeg pratea med skal ringa meg tilbaks i morgen, da han ikke kunne
    svare eksakt på dette nu. Han måtte undersöke det närmere.

Så det kan jo virke som at det ikke finnes en egen lag mot dette.
    Bare at man ikke er skyldig att svare på frågan.
    Får se hva han svarer i morgen da.

Men fikk jo noen idéer om hva jeg kan svare om noen frågar her.
    Den om å ikke kunne få barn, var bra! :) 

• missRockangel

Verkar som jag hade fel Förvånad :
    www.idg.se/2.1085/1.348419/inget-hinder-for-obekvama-fragor-pa-jobbintervjun

"Frågan om man tänker skaffa barn är en ganska vanlig fråga, men svaret borde egentligen vara irrelevant eftersom diskriminering på denna grund förbjuds, både enligt föräldraledighetslagen och diskrimineringslagstiftningen.

Däremot är det lätt för arbetsgivaren att hänvisa till andra skäl om man inte får jobbet."

Verkar alltså som man får ställa frågan, men sen inte välja att inte anställa nån pga att man
    planerar att skaffa barn. Luddigt...

Jag har själv varit utsatt för diskriminering:
    www.do.se/sv/Om-DO/Nyheter/DO-stammer-mjolkbonde-som-inte-vill-anstalla-unga-kvinnor/

Svar på tråden Får arbeidsgiver fråga om man er gravid på ett intervju?