• IVFmamma

    Lite funderingar, frågor

    Jag är väldigt sugen på att prova ECa min lilla bebis, hon är 3 mån. Vi håller nämnligen på och pottränar storesyrran 2 år. På stora flickan så kör vi att hon ska kissa på bestämda tider så hon får rutin på kissningen. Alltså hon kissar när hon vaknat, innan vi går ut, innan dagsvilan osv.
    Kan jag låta min lilla kissa/bajsa vid samma tillfällen. Eller är det försent för att ECa den lilla?

    Om jag har förstått det hela rätt så ska man låta den lilla vara utan blöja, kolla hur hon ser ut precis innan hon kissar för att sen sätta henne på toa när hon börjar göra dessa signaler?

  • Svar på tråden Lite funderingar, frågor
  • Alexe

    Tror inte att det är försent, även om de säger att ju tidigare desto bättre. Vi började vid 7 veckor. Men känns som att det gått i omgångar med hur bra/dåligt det funkat, så jag tror nog att man kan hoppa på tåget senare också. Och vi har kört nästan helt på rutin - dvs inte så mycket utan blöja och tolka tecken, utan förekommit honom och satt honom på pottan vid de tider han brukat kissa. Nu är han 7 månader och just för tillfället har vi en jättebra period med kanske 1-2 blöjkissningar/dag. Och han kissar när man sätter honom på pottan även om han inte är jättenödig, vilket ju är bra om man tex ska iväg.

    Så som jag ser det borde det absolut funka att potta bebis samtidigt som storasyster. Förutom det att bebisen säkert behöver kissa tre gånger så ofta eller mer (i perioder har vi sprungit på pottan en gång i halvtimmen...). Men å andra sidan måste man ju inte göra allt eller inget, ni lägger ribban på den nivå som passar er.

  • Tilda

    Jag tänkte också börja med min bebis som är precis 3 mån.och har lite frågor som någon erfaren kanske kan svara på.  Har lite dåligt samvete för att jag inte börjat tidigare eftersom han visade jättetydliga signaler när han var bara några veckor när han skulle kissa. Men jag fattade inte var eller hur jag skulle hålla honom, eller när heller för den delen. Dessutom bajsade han ju en gång i kvarten fram till för någon vecka sedan. Nu har han börjat bajsa ca 1 gg per dag och dessutom är han rätt tydlig med att det är dags. Han blir superkoncentrerad och spänner ut näsvingarna, så nu verkar det möjligt att fånga bajset i toan.  men HUR håller man honom???

    Kisset verkar enklast att köra på timing eftersom han tyvärr slutat säga till och bara kissar . Han kissar ju nästan alltid när man tar av blöjan. Dessutom vet jag att han kissar efter amning och då han vaknar efter att ha sovit. Han brukar vakna till och gnälla lite och sedan somna igen. då kissar han förmodligen. Ska man ta upp honom då? Hur ofta är vettigt att rutinkissa honom? ligger han utan blöja kan han kissa 3 ggr på 10 minuter. Sen kan han sova i tre timmar och så är blöjan torr när jag tar av den. (och då kissar han såklart på skötbordet)

    Hur gör man när man är på tex öppna förskolan? Jag har ju precis fått kläm på att rutinkissa dottern på 3,5 så hon håller sig torr, så jag har ju ändå ångan uppe. (hon var torr redan vid 1,5, men sen när jag reste bort ca en vecka så började hon kissa i byxorna och det har tagit nästan ett år att få henne torr efter det. Jag fattade inte hur mycket stöd hon behövde med kissandet eftersom hon klarat det så himla bra själv innan.)  Känns ju inte ok att låta honom kissa i handfatet på ÖF, men jag fattar inte hur man ska kunna pricka toan eftersom han gärna kissar en meter ungefär. Helst verkar han vilja ligga på rygg och kissa. Det är iaf alltid då det kommer. Potta har jag inte provat än, men det kanske vore en idé? Just nu tvättar jag ofantligt mycket handdukar och det vore ju smidigare om han kissade på något annat.

    hur gör man på natten? Vi kör tygblöjor på dagen och engångs på natten. Men han kissar faktiskt inte så mycket. Brukar amma honom 1-2 ggr per natt. Ska man stiga upp och kissa i samband med det? vaknar inte bebisen till då och får svårt att somna om? Kan man ha en potta bredvid sängen? hur gör ni?

  • Alexe

    Oj, vad många frågor. Jag är alls ingen expert, men kan svara utifrån vad som funkat för oss.

    Hur man håller: Jag höll honom från början i knävecken och lutade hans rygg och huvud mot mitt bröst/axel medan jag satt på huk i duschen och stödde hans skinkor med mina knän. Men det funkar ju då bara hemma. Så efter ett tag övergick jag till att hålla honom i knävecken över toan, men med ändan halvvägs nere i skålen (så att han inte kissar över kanten, vilket ju är lätt hänt med pojkar). Då stöder mina underarmar hans rygg och huvud. Handfat har jag aldrig fått att funka eftersom han ju kissar mer uppåt än neråt. Sen har vi också potta (skönare för ryggen), insatsen till en Babybjörn pottstol. Den har jag i knäet mellan låren och sätter honom på, som att han sitter i mitt knä bara.

    Kissa på natten: I början lät jag honom kissa på sig, men ju längre tid som gått desto mer gnäller han och håller sig istället för att kissa. Så sen några månader tillbaka går jag upp och kissar honom i samband med amning. Och när jag nu försöker dra ner på nattamningarna så går jag ändå upp och kissar honom. Men visst. Han blir vaken av det och det tar tid att somna om. Men jag tänker som så att jag ju själv går upp och kissar på nätterna, och är han kissnödig så får han väl snarare öva sig i att somna om än att försöka hålla sig hela nätterna eller kissa på sig. Vi har provat att ha pottan i sovrummet och det funkar bra, han blir inte lika vaken, men jag blir så himla nervös för att han ska kissa i sängen när jag tar av blöjan. Även om det är månader sen han sist kissade på skötbordet så vore det ju typiskt om det är just när han ligger i sängen som han glömmer bort att hålla sig.

    Hur ofta: Tja, allt mellan 20 minuter till en, en och en halv timme. Beror på när det är på dygnet (för oss är det oftare på fömiddagen och sen mer och mer sällan framemot kvällen) och hur mycket han har druckit eller ammat på natten. Men vill man bara börja lite på rutin så kör före och efter sovstunder och matning. Vår kille kissade också småskvättar ofta innan vi fick in rutinen (vid kanske 4-5 mån) och han verkade bli klok på att han kunde tömma ut allt på toan och sen hålla sig till nästa gång. Fortfarande kan han dock "läcka" lite innan han kommer på att säga till att han vill kissa. Vilket ju är irriterande, för känns på nåt sätt störigare att byta en blöja som det bara är några droppar i än en som är full :)

  • sahara sahara

    Min unge får kissa i handfatet på ÖF. Jag sköljer ur det efteråt, förstås. Nu vill hon oftast sitta på pottan, så det blir inte så mycket kiss i handfatet längre. Toaletten funkade ett tag, men nu tvärvägrar hon.

    I perioder funkar det bra med signaler och då pottar jag utifrån det. I perioder signalerar hon nästan inte alls, och då rutinpottar jag. Man gör vad man vill och orkar, och vad som funkar för barnet, helt enkelt.


    Do something scary - the payoff is awesome!
Svar på tråden Lite funderingar, frågor