• frökenBea

Tycker det är så konstigt, snacka om olika syn på saker o ting

Det är såå underligt med en del!

Vissa moralpredikar om hur idol och andra underhållningsprogram är såå dåligt för barnen! Men det är helt OK att barnen springer omkring och leker med krigsvapen och klär ut sig till mördare på Halloween!

Vad säger ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-25 09:53
    Egentligen bryr jag mig inte på folks dubbelmoraler det som stör mig är att att det överhuvudtaget finns leksaker i form av krigsvapen!! OCH att barn kan gå utklädda till mördare! Skulle det vara roligt?

• Svar på tråden Tycker det är så konstigt, snacka om olika syn på saker o ting
  • Girlinthecity

Är det samma föräldrar som har de två åsikterna? Den kombinationen har då inte jag stött på. I min bekantskapskrets är det snarare tvärtom. Ok men Idol, men inte med vapen..

• Halkatla

Jag undrar också om det verkligen är samma individer som tycker så.

Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • frökenBea

Jodå. För mig är det OK med Idol men noll-tolerans vad det gäller vapen och mördardräkter.   För att förtydliga mig- med mördardräkter menar jag, scream, liemannen etc. Och vapen är givetvis leksaksvapen som K-pistar, plastknivar etc,

Och jo, det är inte många men har stött på en o annan individ som säger att idol är ett förnedrande program o hit o dit men barnen leker med krigsvapen.

• Girlinthecity

Jag har aldrig sett ett barn utklädd till mördare, men skulle det förekomma tror jag mer att det beror på att banet vill vara en läskig figur än någon som mördar. Min son pratar om, och kär ut sig till, spöken flera gånger om dagen.

Jag skulle aldrig köpa eller uppmuntra till lek med vapen, MEN lek kan också vara bearbetning, tex vad man hört vuxna prata om eller hört/sett på nyheterna. Att låtsas skjuta någon betyder inte att man kommer att bli våldsam och känslolös.

Förövrigt kan ju Idol bitvis vara förnedrande...

• frökenBea

Fast spöke är ju inte samma sak som en mördande TV-figur. Och att barn behöver bearbetning, självklart. Men det måste finnas bättre sätt än att låtsas skjuta på varandra. Det som en del barn i Sverige leker är ju faktiskt en bitter verklighet för andra barn.

• Girlinthecity
    frökenBea skrev 2010-10-25 10:53:49 följande:
    Fast spöke är ju inte samma sak som en mördande TV-figur. Och att barn behöver bearbetning, självklart. Men det måste finnas bättre sätt än att låtsas skjuta på varandra. Det som en del barn i Sverige leker är ju faktiskt en bitter verklighet för andra barn.
    Att prata om krig och sen leka (på eget initiativ) krig är absolut en bearbetning. Ja, självklart är det så att det barn leker i Sverige är bitter verkligehet för andra. Men för det måste väl svenska barn få bearbeta det? Har du sett teckningar som barn från krigsdrabbade länder ritar? Det kan vara så fruktansvärda motiv så det är värre än den otäckaste skräckfilm, men ska de inte få rita dem? Det är ju också en bearbetning.
  • Tow2Mater

Men stackars barn, är det verkligen många som inte ens låter dem leka Indianer & Cowboys längre, var ju nåt av det roligaste vi visste då jag väckte upp med "Maccahan" på TV! :) Idol tittar vi inte alls på hos oss, men vi leker med vapen.

• teddy

Men sånna här lekar har ju barn lekt i alla år.
    Vad är det som gör det så fel nu?
    Leksakspistoler, pil o pilbåge o likn har ju funnits att köpa i leksaksaffärer alltid.
    Innan sånna hära leksaker fanns så täljde man ju likn saker av pinnar i skogen mm.
    Jag tycker det inte alls är nå konstigt. som nån annan skrev ett barn som leker krig blir ju inte mördare för det. det är ju bara en lek.

Svar på tråden Tycker det är så konstigt, snacka om olika syn på saker o ting