• Cassidy

    Hur hade ni råd att adoptera?

    Läste just att någon med senare datum än oss nu ska börja samla papper till Colombia. Vi har alltid drömt om att adoptera från Colombia och ligger alltså nu längst fram i kön.

    Men vi vet inte om vi ska våga sätta igång...

    Vi har inga stora summor sparade och att låna till adoptionen känns skrämmande. Vi har ju hela tiden tänkt att vi ska låna, men nu när vi väl är där känns det så osäkert.

    Vi hoppades på att få lite hjälp från min mans föräldrar, då de tidigare gått in med stora summor till mina svågrars boenden. Men de är fortfarande inte så positivt inställda till 'vårt nya påhitt' (alltså att adoptera, som vi bestämde oss för för över 5 år sedan...), eftersom ett barn inte betalar tillbaka med ränta (som ett hus eller en lägenhet kan göra om man säljer med vinst).

    Ni som har lånat pengar, hur har det gått till? Blancolån? Adoptionslån? Egen insats?
    Vilken bank?
    Vill veta ALLT!!!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur hade ni råd att adoptera?
  • Miss TN

    Vi har lyckats spara en del sen får vi lite sponsring av föräldrar mm.

    Om man ska låna så kanske man kan värdera om sitt hus/lägenhet om man har sån och låna upp på det istället för att ta ett separat lån. Det kanske lönar sig med räntan mm. Hör med banken, de brukar säga det som är bäst för en

    Lycka till

  • elle1

    Vi har sparat ihop våra pengar & håller på med det allra sista nu för at kunna skicka våra. Men hade vi inte lyckats med det hade jag aldrig avstått pga av pengarna. Jag vet  att SEB har ett särskilt adoptionslån. Sedan så antar jag att det är ett tag kvar även om ni får skickat pappren, det är ju tyvär alltid det. Då kanske ni kan hinna spara ihop lite mer?
    Som sagt var, äger ni ert boende värdera om det så kan ni säkert låna upp där.

    Lycka till!

  • miism

    Vi har sparat ihop till allting så här långt och hoppas på att klara oss på detta, men har löfte av banken om att få utöka vårt huslån om vi behöver. Detta känns väldigt tryggt eftersom vi inte helt kan förutse vad vår adoption kommer att landa på, beror ju lite på hur länge vi behöver stanna här osv. Jag tycker det känns helt ok att ta lån om det behövs och känner att andra lånar till bil, resor med mera, så då är väl adoption ett skäl så bra som något :)

  • Marie IE B

    Vi hade räknat med att ta lån till viss del men "tack vare" den oväntat långa väntetiden (3,5 år istället för 10-12 månader) så hann vi istället spara ihop till hela summan

  • M2003

    Vi har lånat på våra fastigheter. Sedan har vi betalat av lånen snabbt till oss själva när det varit läge.

  • Humblebee

    Vi hade sparat ihop det mesta och tog ett litet lån på det sista. Det var ett adoptionslån via SEB.

  • elsa77

    vi sparade lite och lånade mera   det var vårat andra barn och kände att vi ville leva under tiden.. hjuta till fulla av de barnet vi hade med att åka på semester och annat kul..

  • JAG är BÄST

    Lånade rubb och stubb.
    Dock lånade gubbens föräldrar oss en liten summa och av mina föräldrar fick vi en liten summa=medelstor summa),,,(det var för boendet/maten+ resan med bil till Polen bara fram å tillbaka 470mil ,,ja dte blev ju lite åkandes i Polen med men inte så mycket)

  • V2009

    Tråkigt med dina svärföräldrars attityd. Var inte rädd att låna. Det bästa lån och invenstering jag gjort! Jag tog ett medlemslån (fackligt) på banken. Det var bra ränta också. Mycket bättre än adoptionslån. Tänk bara på att ha en buffert för den närmaste tiden efter hemkomsten. Det kommer att behövas!!

    Lycka till!!!


    Solstrålen i mitt liv är värt varenda öre
  • Selma1966

    Vi sparade och lånade på huset (bättre ränta än adoptionslån). Väl värt vartenda öre.

  • Ceciliastockholm

    Jag hade pengar på banken så jag är lyckligt lottad att inte behöva låna. Hade det dock inte varit så, hade jag inte tvekat till att ta ett lån - så länge man har marginalerna att klara av den ökade kostnaden. Kan inte tänka mig någon bättre anledning till att ta ett lån - att skaffa en familj :) en "investering" som utan risker betalar tillbaka i mångfald!!

  • Selma1966

    Det man ska tänka på från början är att även budgetera för resan (eller resorna som för oss som måste resa två gånger till landet). Det var egentligen dessa vi lånade till. Som en ovanför skrev så bör man även ha en buffert till sista tiden hemma. Man handlar prylar man plötsligt inser man behöver och klädkontot till barnet springer iväg. Vid föräldraledighet inser man plötsligt att ens egna jobbkläder inte fungerar i sandlådan eller att kappa inte är bästa klädseln vid vild lek utomhus

  • VNmamma
    Selma1966 skrev 2010-10-28 06:05:02 följande:
    Det man ska tänka på från början är att även budgetera för resan (eller resorna som för oss som måste resa två gånger till landet). Det var egentligen dessa vi lånade till. Som en ovanför skrev så bör man även ha en buffert till sista tiden hemma. Man handlar prylar man plötsligt inser man behöver och klädkontot till barnet springer iväg. Vid föräldraledighet inser man plötsligt att ens egna jobbkläder inte fungerar i sandlådan eller att kappa inte är bästa klädseln vid vild lek utomhus
    Oj, vi måste ha väldigt olika dress code. Jag kan inte minnas att jag förnyade min garderob när jag blev förälder

    Ett kanske självklart tips om man måste handla mycket till sig själv - eller barnet - är förstås Myrorna och andra second-handbutiker. Har t ex just hittat fina vinterkängor för 120 kronor.
  • Selma1966

    Haha, mja min dresscode är oftast inte så avancerad. Men svarta finbyxor och blus passar inte i sandlådan. Inte kappa och schal heller. Jag använder sällan jeans på jobbet. Ett par jeans räckte ju inte långt när jag plötsligt gick i skogen och lekte i lekparken. Även mina kläder tvättas oftare helt plötsligt, inte bara sonens. I somras var jag helt plötsligt ute och lekte mer än jag någonsin varit utomhus. Det var dessutom hetare än vanligt så jag behövde svalare kläder än jeans och vita kjolar (fungerar på jobb men inte på gräsmattan..) etc.

  • Idoli

    Vi sparar för fullt men kommer troligtvis behöva låna en hel del. :)

    Som någon redan sagt här, MYCKET väl värda pengar.

  • Cassidy

    Oj, vad många som svarat. Kul!

    Jo, visst lär det vara de bäst spenderade pengarna under ens liv =)

    Vi får väl se vad banken säger om vårt radhus. Vi har renoverat en hel del sedan vi köpte det, så det höjer naturligtvis värdet. Men vi har lånat till en del av renoveringarna så man vet ju inte...

    Min mamma, som inte alls har råd att hjälpa oss med en klumpsumma, vet hur mycket vi längtar o väntar. Hon erbjöd sig att hjälpa oss betala en liten del av månadskostnaden på ett lån. Det känns ju skönt att åtminstone blivande mormor är 'med på tåget'.

    Blivande farfar vet vi inte hur vi ska lyckas få att förstå... Han är läkare och funderar nu på att åka iväg o jobba för Läkare utan gränser någonstans i världen där han behövs. Jag förstår inte hur han kan vara så ointresserad av (och ha en så trist inställning till) egna barnbarn när han är så engagerad i utsatta människors hälsa och 'välbefinnande'...
    Jag menar naturligtvis inte att vi skulle göra någon välgärning med vår adoption, den är av helt egoistiska skäl, men jag tycker ändå att han borde vara mer öppen för detta med tanke på hans yrkesval och framtidsplaner.

    Har någon tips på hur man tar upp detta ämne, och hur man förklarar för någon som inte lyssnar/inte vill förstå?

  • Chimamanda
    Cassidy skrev 2010-10-30 17:07:35 följande:
    Oj, vad många som svarat. Kul!

    Jo, visst lär det vara de bäst spenderade pengarna under ens liv =)

    Vi får väl se vad banken säger om vårt radhus. Vi har renoverat en hel del sedan vi köpte det, så det höjer naturligtvis värdet. Men vi har lånat till en del av renoveringarna så man vet ju inte...

    Min mamma, som inte alls har råd att hjälpa oss med en klumpsumma, vet hur mycket vi längtar o väntar. Hon erbjöd sig att hjälpa oss betala en liten del av månadskostnaden på ett lån. Det känns ju skönt att åtminstone blivande mormor är 'med på tåget'.

    Blivande farfar vet vi inte hur vi ska lyckas få att förstå... Han är läkare och funderar nu på att åka iväg o jobba för Läkare utan gränser någonstans i världen där han behövs. Jag förstår inte hur han kan vara så ointresserad av (och ha en så trist inställning till) egna barnbarn när han är så engagerad i utsatta människors hälsa och 'välbefinnande'...
    Jag menar naturligtvis inte att vi skulle göra någon välgärning med vår adoption, den är av helt egoistiska skäl, men jag tycker ändå att han borde vara mer öppen för detta med tanke på hans yrkesval och framtidsplaner.

    Har någon tips på hur man tar upp detta ämne, och hur man förklarar för någon som inte lyssnar/inte vill förstå?
    Apropå farfar, jag har egentligen inget råd. Men känner igen situationen lite. Min svärföräldrar funderar på att flytta till andra sidan jorden och tillbringa tid med ett barnbarn som de har där. Vilket ju är bra! Men inte för oss som planerar för adoption. Känner mig ego som vill att de stannar och hjälper oss istället. Men ego får man väl vara i den här situationen? Hoppas att de inte flyttar... :-/
Svar på tråden Hur hade ni råd att adoptera?