• Svar på tråden Barn söker föräldrar - FFIA
  • chatnoir

Vi skulle gärna ansöka om ett av barnen, men det är lite tidigt än för syskon och vi har inget färdigt medgivande än...

• saax

Har relativt nyligen kommit hem med lillebror så det är inte aktuellt för oss......

• Smilla75

De barnen har "legat ute" länge. Vad är prognosen, kommer de att få föräldrar? Hur mycket får man veta om deras handikapp innan adoption? En har icke fullt utvecklade genitalia. Det kan väl betyda alltifrån att snoppen måste opereras för att den fäst fel på pubisbenet till att könsidentiteten är oklar. Bara undrar utifrån intresse, har alldeles nog med barn.

• chatnoir
    Smilla75 skrev 2010-10-26 14:50:56 följande:
    De barnen har "legat ute" länge. Vad är prognosen, kommer de att få föräldrar? Hur mycket får man veta om deras handikapp innan adoption? En har icke fullt utvecklade genitalia. Det kan väl betyda alltifrån att snoppen måste opereras för att den fäst fel på pubisbenet till att könsidentiteten är oklar. Bara undrar utifrån intresse, har alldeles nog med barn.
    Jag tror att de kommer få föräldrar, men det kan ta tid. Om FFIA inte lyckas hitta familjer kommer barnen troligtvis gå vidare till en annan organisation som förhoppningsvis har mer tur med att matcha dem med föräldrar. Om man anmäler intresse för ett av barnen får man ta del av de handlingar som finns innan man tar ställning till om man kan/vill gå vidare. Det förutsätter givetvis att man har ett giltigt medgivande för att ta emot ett barn för adoption.
  • Nimbus

Efter vad jag har förstått så kan barnet ligga på lista i flera länder samtidigt och först efter ganska lång tid utvärderar landet hur många och vilka föräldrar som anmält intresse, utifrån dessa plockar man sen ut de föräldrar som man anser matcha barnet bäst.

• chatnoir
    Nimbus skrev 2010-10-27 09:03:09 följande:
     Efter vad jag har förstått så kan barnet ligga på lista i flera länder samtidigt och först efter ganska lång tid utvärderar landet hur många och vilka föräldrar som anmält intresse, utifrån dessa plockar man sen ut de föräldrar som man anser matcha barnet bäst.
    Så var det nog tidigare, men i det nya systemet är det inte så. Från FFIA:s hemsida:

CCAA har nu utarbetat ett nytt program, "Special Focus Children", i ett försök att lyfta fram de barn vars handlingar legat på CCAA´s online system i minst två månader för att öka deras chanser att få familj.
    I korthet innebär programmet att adoptionsorganisationerna kan ansöka om att få handlingar på de barn de tror sig kunna hitta familj till som en individuell förfrågan. Det betyder att endast organisationen ifråga har tillgång till barnets handlingar och får under en period om max tre månader söka familj till barnet.

När man blir matchad med och ansöker om att adoptera ett barn via 72-listan (fd 48h-listan) kan man vara så gott som säker på att man får just det barnet. Jag antar att detsamma gäller här, eftersom det är barn från listan som inte har blivit matchade.
  • Smilla75

Så här får alltså personer med kort kötid möjlighet till att "gå före" hela kön? Sista barnet på listan med opererad spalt och hepatit B låter ju inte svårmatchad eller? Min dotter har en kompis från Kina som hade en sådan tillslutning av ögat som nämns för ett av barnen. I dag har hon fått ett nytt öga som ser fint ut och även om hon förstås är blind på det ögat så det känns det ju inte som ett väldigt svårt handikapp. Fast hon själv är ledsen just nu i den åldern hon befinner sig då utseendet börjar bli en fråga.

• chatnoir
    Smilla75 skrev 2010-10-27 16:23:59 följande:
    Så här får alltså personer med kort kötid möjlighet till att "gå före" hela kön? Sista barnet på listan med opererad spalt och hepatit B låter ju inte svårmatchad eller? Min dotter har en kompis från Kina som hade en sådan tillslutning av ögat som nämns för ett av barnen. I dag har hon fått ett nytt öga som ser fint ut och även om hon förstås är blind på det ögat så det känns det ju inte som ett väldigt svårt handikapp. Fast hon själv är ledsen just nu i den åldern hon befinner sig då utseendet börjar bli en fråga.
    Absolut! Det är det som är det fina, att man kan få barn superdupersnabbt om man är öppen för SN och passar in på Kinas krav. Tyvärr är det inte första gången jag ser små pojkar (under två år) med spalt och hepB som får vänta länge på familj. Det skär i hjärtat när man är mamma till världens finaste kille som är född med spalt.
  • elsa77

det ligger ca 2000 barn uppe nu på listan som behöver föräldrar..

• chatnoir
    elsa77 skrev 2010-10-27 16:58:09 följande:
    det ligger ca 2000 barn uppe nu på listan som behöver föräldrar..
    Oj!!! Jag tyckte att det lät bra när CCAA stramade upp ansökningsförfarandet, men nu verkar det som att det istället har blivit svårt att hitta familjer. Både BV och AC har gått ut med att de behöver fler familjer till listan. BV har inga familjer att matcha just nu och vill gärna hjälpa fler barn att få familj.

Vi vill ha syskon så småningom, men egentligen är det nog lite tidigt. Men jag tänker väldigt mycket på barnen som har svårt att få familj och vi vill gärna så småningom adoptera ett barn som har lite svårare att få föräldrar. Frågan är bara när vi är redo för att ta emot ett syskon. Jag vet att vi inte kan skynda på processen bara för att det finns många barn som behöver familj, även om vi kan ta emot ett barn finns det ju tusentals fler som väntar!
Svar på tråden Barn söker föräldrar - FFIA