• sextiotalist

Blöjor förr

Min käre mor påstod med bestämdhet att när vi var små var alla barn torra strax efter 1, hon har förträngt fullständigt att jag var sängvätare långt upp i skolåldern och att jag alltid hade med mig extratrosor för att jag kissade på mig.
    Jag tror hon förskönar det en hel del.
    Jag är, som ni ser på mitt nick, född i början av 60-talet.
    Så nu får ni intervjua era föräldar eller far/morföräldrar hur det egentligen var.

• Svar på tråden Blöjor förr
  • Girlinthecity

Ja, fast har du inte redan bevisat att hon hade fel?

• sextiotalist
    Girlinthecity skrev 2010-10-25 15:12:36 följande:
    Ja, fast har du inte redan bevisat att hon hade fel?
    Du känner inte min mor, hon kan tom bli överbevisad och ändå har alla andra fel och hon rätt när hon lägger den sidan till. Så nej, det är mitt minne det är fel på, jag har helt fel när jag minns hur jag vaknade med blöta lakan, hur pinsamt det var att kissa på sig, hur äckligt den medicinen jag fick för att inte kissa på mig var (jag var ett så nervöst barn sa de omkring mig, det var därför jag kissade på mig), jag var torr strax efter ett-årsdagen och det var alla barn på den tiden, end of discussion
  • Suneboll

Morsan påstår att jag blev torr sommaren efter min 1 års dag, jag fyller i slutet av mars o det var inget tidigt med det utan ganska normalt enl henne
    Minns vad min mormor sa en gång, att hon tyckte det var konstigt att ungarna nuförtiden hade blöja när de var så gamla att de både kunde gå o prata ;0)

Fast sängväning o att vara torr hör ju liksom inte ihopa tycker jag, det är ju helt skillda fenomen.

Man ansträngde sig nog mer förr med att kissa barnen innan man gick ut osv...att jämföras med det som idag kallas EC o då kan man ju vara utan blöja tidigt. 

• Plärtan

Min farmor har berättat att min pappa (född på 50-talet) blev torr både natt och dagitd när han var 17 månader, och hon tyckte inte det var speciellt tidigt. Blöjorna var inte lika bra som idag, var säkert mer obehagligt för barnen att ha på sig och jobbigare för mammorna att tvätta/byta blöjor, därför lade man väl mer tid på potträning.

• pigglet

Jag är född ´73. Jag var torr både dag och natt när jag var 21 månader, då min lillebror föddes.

Jag tror visst att barn var torrare tidigare förr. Det kan nog bero på att blöjorna nu för tiden känns så torra att barnet inte upplever något obehag alls när det kissat. Blöjorna var också så klumpiga att det måste ha känts riktigt befriande att vara utan. Man förväntade sig väl också att barnen skulle bli torra, eftersom det var så de flesta gjorde...

Min bvc-sköterska säger också att barnen slutade med blöja tidigare. Men att det var supervanligt att barnen fick problem med bajsningen, de blev förstoppade eftersom de höl sig för länge. Så det finns väl för- och nackdelar med allt...

Svar på tråden Blöjor förr