• Mållgan

Sterila kvaddlar??!!

hej!
    Undrar vad du som provat sterila kvaddlar tyckte? Hjälpte det? Gjorde det sjukt ont när de la dem?
    Har hört att det inte ska göra lika ont längre eftersom de lägger de lite djupare under huden nu, men är ändå tveksam eftersom det inte ger så långvarig smärtlindring.
    Men känner mig inte riktigt "bekväm" med någon smärtlindringsform!

Så snälla, vilken erfarenhet har du av sterila kvaddlar?? 

• Svar på tråden Sterila kvaddlar??!!
  • Kaxelina
    Mållgan skrev 2010-10-25 16:15:17 följande:
    fick du dem lagda ytligt eller lite djupare..?
    Dom la dom ytligt. Alltså det gjorde sjukt ont att dom fick lägga den i två omgångar med varje spruta men det var det värt med den smärtlindringen.
  • lis07

Tyckte d var fruktansvärt. Min stackars man blev helt chockad för att jag hade så ont när de la den. Vet dock personer somtyckte det var super!

• Biina88

Jag hade helt klart bestämt mig innan vi åkte in att inget med "sprutor" men dom inne på förlossningen tyckte kvaddlar va det bästa för mig efter som jag hade så ont i ryggen och det gjorde sjukt jävla ont när dom satte dom men värken i ryggen va som bortblåst! Nu väntar jag nr2 och jag kommer skriva i papperen att jag vill ha det denna gången med!
    Ursäkta svårdomarna men det gjorde så ont Flört

• DariaM

Gjorde förb*nnat ont när de satt dem! Men de funkade och tog bort toppen av värkarna. Min man blev chockad när jag fick dem då jag skrek rätt ut men smärtan varade bara några sekunder och därefter kunde jag hantera värkarna mycket bättre. 

• wretis

Jag tog sterila kvaddlar med min första, det gjorde ondare än alla värkar och krystvärkar.....lustgasen är fasen så mycket bättre. För mig hjälpte inte kvaddlarna ett dugg. Iofs tog inte epiduralen på mig heller, de försökte 2 ggr men det gick ej. Klarade det med lustgas (fantastisk hjälp tycker jag) och PCB tror jag det var jag fick i slutet under själva krystningsperioden.
    Med nr 2 använde jag profylax, lustgas och Pcb. Vågade inte prova epidural igen eftersom den inte tog första gången och kvaddlar skulle jag inte prova igen för allt guld i världen...

• Cam78

Kvaddlarna var kanon, det gjorde väldigt ont när de la dem....men så underbart när min ryggsmärta bara försvann. Jag tog flera omgångar kvaddlar och kommer att vara positivt inställd på det vid nästa förlossning. Jag tog nog 3 eller 4 omgångar kvaddlar.

Det är ju bara sterilt vatten under huden, dvs helt ofarligt.

Fick dock senare ryggmärgsbedövning vid ett akut kejsarsnitt. Kännslan att inte få tillbaka kännseln i benen på 4 timmar med vetskapen om att de under fulla krystvärkar ville att jag skulle säga till om det kändes konstigt vid själva sticket i ryggraden. Allt känndes konstigt och det tog 4 timmar för sista benet att vakna till liv. Jag var vädligt orolig för att det hade gått sent och att jag skulle vara förlamad resten av livet.

Provade även akupressur under förlossningen, det var väldigt skönt men i efterhand tror jag inte att det var så smart eftersom jag aldrig blivit bra i mitt bäcken sedan förlossningen. (Min man fick tryckta ihop mina höfter från sidorna under värkarbetet.) Har fått reda på av min sjukgymnast nu efteråt att jag har ett överrörligt bäcken, det ihop med foglossning och kraftigt tryck var nog förmycket för mina leder.

• Mållgan

så det finns ju en hel del som fått bra smärtlindring av kvaddlar, men alla verkar rörande överrens om att det gör sjuuukt ont..
    Hjälp vad jobbigt.. Får väl bara se när det väl är dags, om det blir några eller inte!

• tessiej

Jag upplevde inte att det gjorde superont när barnmorskan la sterila kvaddlar på mig. Visst kändes det men det gjorde inte alls så ont som jag trodde det skulle göra/hört att det skulle göra. Det hjälpte iaf. Ska nog ta det denna gång också om barnmorskan rekommenderar det!

Ebba 080805 & bebis BF 101110
  • Fogen

Va, beredd på att de gör jätteont, det är ju det som är vittsen med dem, att de ska göra så ont att kroppens eget endorfinsystem går på högvarv och därför blir man "smärtlindrad eller "bedövad"....

• pågmamman

som många skriver ovan så förbannat ont & då har jag mega hög smärttröskel! MEN SÅ det hjälpte..... Min man har oxå sagt att det var det jag skrek mest av under hela förlossningen... Men det är ju bara en tillfällig övergående smärta och på mig hjälpte den just mot ryggsmärtorna! Epidral däremot var HEMSKT!

• Aardy

Jag älskade kvaddlarna! Min man såg dock väldigt skärrad ut när jag fick dem och blev irriterad på både mig och BM när jag sedan tackade ja till att få dem på framsidan också, men de var så grymt sköna efteråt. Smärtan beskrev jag då som att få huden uppskuren utan bedövning, men så fort de slutat spruta ersattes den smärtan av en varm och på något vis skön smärta och efter 30 sekunder var allt som bortblåst, även värkarna.

• trinity22

Jag rekommenderar verkligen sterila kvaddlar - de gjorde hur ont som helst i början, men smärtlindringen höll i sig i säkert en timme så det var det värt! Jag tog om en gång till och sen var lill-pojken född! Sitter just nu med värkar och ska definitivt ta dem igen!

• tessiej

Måste bara skriva in att vid min andra förlossning gjorde sterila kvaddlar riktigt riktigt ont när dom la dom, men det hjälpte lite iaf. Men när dom frågade om dom skulle lägga några på magen så totalvägrade jag.. det räckte med det dom lagt bak på ryggen denna gång.. Det gjorde inte ens hälften så ont vid min första förlossning, undra vad det berodde på. Aja, rekommenderar ändå att man tar det. 

Ebba 080805 & Iza 101115
  • niiiica

Jag fick det vid min förl. Tyckte nog inte att de gjorde så ont som det verkar som många tråden tycker. Å andra sidan vet jag inte om de hjälpte så mkt heller... Men det kanske hade gjort ondare av värkarna om jag inte fått kvaddlarna. Minns iaf att de var två bm som la samtidigt, så så gjorde det ju inte ont lika länge som om bara en skulle ha lagt dem.

• Pemberly

Jag tyckte de hjälpte bra mot smärtan i ryggen, men tyvärr inte mot smärtan fram mot blygdbenet. Visst gjorde det ont att lägga dem, men så farligt var det inte. Värkarna gjorde ju mer ont.

Jag använde sterila kvaddlar tillsammans med TENS-apparat och för mig funkade det bra som smärtlindring. 

• Torna

Ser att detta är en äldre tråd men tänkte ändå dela min upplevelse. Jag var nervös för kvaddlarna eftersom alla pratade om att de gjorde så ont och barnmorskorna sa att vissa började slåss pga smärtan. Jag fick dem i 5-6 omgångar, både i magen och ryggen. Två som la dem samtidigt, och absolut kändes det, men det var inte smärtsamt alls. Det sved och brände ungefär som när man bränner sig på en brännässla, men det gick ju också över fort. Hoppas jag kan få någon som är osäker att känna sig lugnare inför dem. 

Hade jag gjort om hela förloppet så hade jag bett om dem som första smärtlindring innan något annat 🙂

Svar på tråden Sterila kvaddlar??!!