• Lioh

? Underhållsstöd/-bidrag, har barnet ca 70 % ?

Hej!

Har pratat med f-kassan vid flera tillfällen med olika svar som följd. Jag måste ha svårigheter att uttrycka mig eller förstå...men gör ett försök att få begreppen utredda här!

Vi separerade för två år sedan, han har "udda" arbetstider vilket innebär att jag i snitt har dottern 70% av tiden trots att vi vill ha 50/50. Jag har av FK fått höra att:

-Pappan SKA betala underhållsbidrag om dottern är hos mig halvtid eller mer. Jag fick i ett av telefonsamtalen med FK (hon som jag pratade med var väldigt redig och säker på sin sak) ett belopp som pappan "enligt riktlinjer" skulle betala om dottern var hos mig heltid, 70% respektive halvtid. Jag angav hans (höga) inkomst och att jag fick studiemedel och senare aktivitetsstöd på si och så många (eller få) kr/mån. Dessa belopp från FK har vi haft som ramar och själva räknat ut beloppet från månad till månad. Funkat bra MEN vid nästa samtal med FK fick jag veta att:

-Pappan ska INTE betala underhållsbidrag alls om dottern sover hos honom 11-15 nätter då det räknas som växelvis boende (känns helt logiskt - tydligen kan jag istället som låginkomsttagare ansöka om underhållsstöd som utbetalas från FK). Någon uträkning (som jag fick vid förra samtalet) kan tydligen inte alls göras utan sover barnet hos pappan mindre än 11 nätter så ska han betala fullt underhållsbidrag. 

Kan någon förklara detta för mig, vad är det som gäller och/eller hur och var får man veta vad som gäller??! (Jag kommer som jag förstår det nu bli skyldig att återbetala ALLT till pappan som han har betalat i underhåll i två år...pga att informationen från FK var så olika vid två olika tillfällen!?)

• Svar på tråden ? Underhållsstöd/-bidrag, har barnet ca 70 % ?
  • Lioh

Ok ingen rörelse på denna tråd men fått hjälp nu hehe...om nån hamnar här i framtiden och vill veta =) ...

Mellan 12 -15 nätter hos "andra"  föräldern (som barnet ej är folkbokfört hos) = växelvis boende = inget underhållsbidrag åt nåt håll. Låginkomsttagare kan däremot ansöka hos FK om underhållsstöd på max 636 kr (bara om man har barnet skrivet hos sig tror jag).

Färre än 15 nätter hos "andra" föräldern = den färäldern ska betala hela underhållsbidraget men får göra umgängesavdrag.

Svar på tråden ? Underhållsstöd/-bidrag, har barnet ca 70 % ?