• Clee

RS-viruset och ej nyfödda prematurer

Mina barn föddes 9 januari i v 31+0. Vi kom hem efter en månad, blev utskrivna ungefär när de var fullgångna men det tog nog till maj i alla fall innan vi vågade vistas inomhus på allmän plats, typ köpcentran, väntrum osv. Barnen mådde förhållandevis väl: CPAP och kuvös i några dagar och värmebädd i ett par veckor, enda kruxet var ständigt dippande saturation men aldrig så det var någon fara (vad vi vet).

Nu börjar ju RS-tiderna igen och jag vet att det sägs att med prematurer ska man vara särskilt vaksam och höra av sig till sjukhuset omgående ifall man misstänker att ens barn är smittat. Dock framgår inte om det rör sig om nyfödingar (upp till ett halvårs ålder antar jag) eller om det är samma sak för t ex ettåriga prematurer - enbart baserat på att de föddes prematurt.

Hur har ni förhållit er till RS-risken? Vi hade nog tänkt börja hänga lite på öppna förskolan nu men det kanske man ska slå ur hågen direkt. Överlag, ni som inte har EPT utan barn som fötts efter v 30 och inte har men, hur har ni handskats med smittorisker? 

• Svar på tråden RS-viruset och ej nyfödda prematurer
  • anju79

Jag fick mina barn i v 36 och 34+5 och de rekommenderae oss att undvika folksamlingar o sjuka männinskor de första 3 månaderna.  Sen därefter var det lugnt men visst var man försiktig. Men man kan ju inte isolera sig heller.
    Även med "större" bebisar är det viktigt att söka vård om man misstänker RS-infektion för den kan drabba dom hårt oxå.

• Cocco

Även med fullgågna barn så är man ju glad om de slipper RS första levnadsåret. Jag går på öppnis med barnen men jag försöker undvika att träffa folk som jag vet är sjuka och är det andra snoriga barn så ser jag till att de inte är på M.
    Men visst märker jag på M att han är extra infektionskänslig. Just nu är vi inne på fjärde veckan med mycket snor och feber.

• camizz

Min dotter är född 24+4 hon är ett år nu korrigertat 8 mån. Hon ska få vaccination mot rs i år med? Kanske olika där hur tidigt dom är födda?

• Clee

Ok, hade missat att det finns vaccin mot RS, kanske något man bör kolla upp då.

• Cocco
    Clee skrev 2010-10-26 20:08:50 följande:
    Ok, hade missat att det finns vaccin mot RS, kanske något man bör kolla upp då.
    Det får bara de barn som har lungsjukdom eller är ept. Det kostar ca 7000kr/dos och de kan behöva både flera doser/par och gång. Och sen tror jag de ska ha det flera gånger under säsongen för att få ett fullgott skydd.
  • camizz

Hon får vaccin mot rs varje månad nov-mars, april. Sedan v.46 ska hon in för influensa vaccin.

• virre85

Nu har jag inte fött förtidigt men min lilla dotter fick RS i början på året, hon fick ligga inlagd 1 vecka med sygas och sond. Hon fick även lunginflamation. Nu har hon nästan hosta jämt och hon har fått ventoline utskrivet för att så fort hon blir lite förkyld så sätter det sig på andningen.
    NI verkar ju kunna lite om detta, borde jag vara rädd för att hon ska få det igen. De ska ju klara det bättre när de är större men eftersom hon redan haft det och har lite problem efter det så kanske hon inte klarar det så bra som de i hennes ålder brukar. Hon är snart 10 mån.
    Sen vill jag gärna vaccinera henne mot influensan med tanke på att det kan sätta sig på andning och lunginflamation, eller va tror ni.
    Elin RS var det värsta jag varit med om, hon hade vak i 3 dygn och var riktigt dålig, hon var 3 veckor.

(¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • camizz

Rs är hemskt! Hade ja varit dej hade ja tagit influensa sprutan... Bättre å va på den säkra sidan. Lycka till!

Svar på tråden RS-viruset och ej nyfödda prematurer