RS-viruset och ej nyfödda prematurer
Mina barn föddes 9 januari i v 31+0. Vi kom hem efter en månad, blev utskrivna ungefär när de var fullgångna men det tog nog till maj i alla fall innan vi vågade vistas inomhus på allmän plats, typ köpcentran, väntrum osv. Barnen mådde förhållandevis väl: CPAP och kuvös i några dagar och värmebädd i ett par veckor, enda kruxet var ständigt dippande saturation men aldrig så det var någon fara (vad vi vet).
Nu börjar ju RS-tiderna igen och jag vet att det sägs att med prematurer ska man vara särskilt vaksam och höra av sig till sjukhuset omgående ifall man misstänker att ens barn är smittat. Dock framgår inte om det rör sig om nyfödingar (upp till ett halvårs ålder antar jag) eller om det är samma sak för t ex ettåriga prematurer - enbart baserat på att de föddes prematurt.
Hur har ni förhållit er till RS-risken? Vi hade nog tänkt börja hänga lite på öppna förskolan nu men det kanske man ska slå ur hågen direkt. Överlag, ni som inte har EPT utan barn som fötts efter v 30 och inte har men, hur har ni handskats med smittorisker?