• M  och  M

Ersättning eller välling

Vår dotter har ätit ersättning "på heltid" sen hon var en månad. Nu är hon 6½ månad och vi funderar på att börja med välling. Nu tänkte jag dock varför man inte fortsätter med ersättningen istället. Är det för att välling mättar bättre än ersättning? Jag tänkte Baby Semp 2 till exempel mättar ju mer än Baby Semp 1 och då kanske det blir så att välling mättar mer än Baby Semp2? Eller finns det någon annan anledning till varför man ska börja med välling? Det innehåller mer järn kanske då det behovet ökat?

• Svar på tråden Ersättning eller välling
  • SilverEmma

Man måste inte börja med välling alls! Jag har två flaskbebisar själv och äldsta fick inte välling förrän resten av kosten för en dag var tillräckligt varierad. Ville inte byta en flaska mot en annan utan ville hellre att hon tränade på att äta ordentligt. Stora tjejen på 20 månader får nu en flaska vid läggdags som hon somnar till och minstingen är 7 månader och har inte smakat välling än.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • SilverEmma

Vissa tycker kanske det, jag märkte själv ingen skillnad.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • M  och  M
    SilverEmma skrev 2010-10-25 21:18:25 följande:
    Vissa tycker kanske det, jag märkte själv ingen skillnad.
    Nä kanske är så, jag tyckte ju inte jag märkte någon mer mättand på henne mellan Baby Semp 1 och 2 heller, så kanske är samma med välling också. Kanske skulle ge ersättningen en lägre chans då..
  • PruttPottan
    M och M skrev 2010-10-25 18:03:43 följande:
    Men mättar välling mer än ersättning?
    I vårt fall så mättar INTE välling bättre än ersättning. Sonen vaknade på nätterna och var hungrig nr vi testade välling men med ersättning sover han hela natten.
    Sen tycker vi att han blir trögare i magen av välling, det kan visserligen avhjälpas med en skvätt olja i flaskan men iaf.
  • zophija

Våran kille är 10,5 månad å får fortfarande ersättning på kvällen.

Välling mättar nog mer än ersättningen.

Men det man ska tänka på är att välling är lös gröt. Ersättningen innehåller mer bra saker om jag har förstått det rätt. 

• M  och  M

Ja hm vad svårt vad vi ska göra. Hon har fått gröt nu någon vecka på kvällen, men jag känner att jag gärna vill ge flaskan som sista kvällsmål. Så det är ju om vi ska "gå tillbaka" och ge ersättning igen på kvällen och se om hon håller sig mätt genom natten på det. Gör hon det så kan vi ju lugnt fortsätta med den men märker vi att hon blir hungrig så får vi kanske fundera på välling ändå då.

• PruttPottan
    M och M skrev 2010-10-25 22:02:03 följande:
    Ja hm vad svårt vad vi ska göra. Hon har fått gröt nu någon vecka på kvällen, men jag känner att jag gärna vill ge flaskan som sista kvällsmål. Så det är ju om vi ska "gå tillbaka" och ge ersättning igen på kvällen och se om hon håller sig mätt genom natten på det. Gör hon det så kan vi ju lugnt fortsätta med den men märker vi att hon blir hungrig så får vi kanske fundera på välling ändå då.
    Jag förstår inte varför man måste ge välling egentligen. Det är ju en valfrihet. Hade du ammat hade du kanske valt att ha den där stunden på kvällen att varva ner med bebis vid bröstet?

Vi har gjort en hel mysig stund av allt. Man gör kväll genom att tvätta av sonen, sen borsta tänderna och sen luta sig tillbaka i en skön fåtölj med han på armen och en flaska ersättning eller två ibland. Han somnar lugnt ochh sover för det mesta hela natten.

Du väljer helt själv hur du känner att du vill göra. Det handlar ju inte om du ska ge henne en flaska sprrit eller inte utan vilken mat som passar din bebis =) Och det ena utesluter ju inte det andra.
  • M  och  M
    RadarQueen skrev 2010-10-25 22:47:03 följande:
    Jag förstår inte varför man måste ge välling egentligen. Det är ju en valfrihet. Hade du ammat hade du kanske valt att ha den där stunden på kvällen att varva ner med bebis vid bröstet?

Vi har gjort en hel mysig stund av allt. Man gör kväll genom att tvätta av sonen, sen borsta tänderna och sen luta sig tillbaka i en skön fåtölj med han på armen och en flaska ersättning eller två ibland. Han somnar lugnt ochh sover för det mesta hela natten.

Du väljer helt själv hur du känner att du vill göra. Det handlar ju inte om du ska ge henne en flaska sprrit eller inte utan vilken mat som passar din bebis =) Och det ena utesluter ju inte det andra.
    Nä så är det helt klart. Mina tankar är ju bara om hon ska hålla sig mätt hela natten i fortsättningen på ersättning
  • PruttPottan
    M och M skrev 2010-10-25 22:49:32 följande:
    Nä så är det helt klart. Mina tankar är ju bara om hon ska hålla sig mätt hela natten i fortsättningen på ersättning
    Förlåt om jag missat något i tråden *trött hjärna*, men upplever du att hon sover sämre? Annars kör på om du hittat ett vinnande koncept.
Svar på tråden Ersättning eller välling