• joosefinea

När är man en ung mamma?

Jag går barn& fritidsprogramet och mitt projektarbete skall handla om unga mammor. Därför hade det varit toppen om så många som möjligt kunde svara på frågan. Tack på förhand!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-02 08:45

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När är man en ung mamma?
  • Tjohalia

Upp till 20 år, var själv 22 (fyllde en vecka innan första föddes) och har aldrig räknat mig som ung mamma, yngre än genomsnittet men inte ung.

Flicka 050414 * Pojke 070309
  • Katarina81

Tycker under 25 år så är man en ung mamma.

• Carlosmami

Upp till 20. Säger inte att man är gammal mamma när man är 20+, men jag antar att man klassar ung förälder som ungdomar som är föräldrar, är man 20+ är man statistisk mer vuxen/mogen.
    Sedan finns det ju alltid undantag.

• Föräldrabloggar

Upp till 20. Man är ju fortfarande ung fast man är över 20, men upp till ca 20 har man ju inte ens hunnit gå ur gymnasiet. Så jag resonerar. 

• Carlosmami

Och på öppna förskolor för unga föräldrar (i sthml iaf) är  det "gräns" till 20 typ:)

• MammaEla

jag skulle med vilja påstå upp till 20.. får man sitt första barn efter  man fyllt 20 så e man visserligen ung fortfarande, men räknas nog inte riktigt till den kategorin "ung mamma" man har ju oftast hunnit gå ut skolan o fått en utbildning o så när man e 20.. men visst.. som med allt så finns de undantag..  =)

• SuperJE
    Carlosmami skrev 2010-11-25 21:28:57 följande:
    Och på öppna förskolor för unga föräldrar (i sthml iaf) är  det "gräns" till 20 typ:)
    Både i Liljeholmen och Farsta är det upp till 25 år.

Jag tycker man räknas som ung mamma upp till 25 år. Jag är 21 år och snart 2 barnsmamma. Jag ÄR och känner mig ung. Dock blir jag lite irriterad på att alla ska överanvända detta ord. Känns som att dom bara kallar sig UNG MAMMA för att locka läsare till sin blogg.

Nä, själv kallar jag mig bara för mamma. Sedan får folk själva avgöra vad som är ungt och inte.
  • SuperJE
    Linn och Robin skrev 2010-10-25 21:42:02 följande:
    Det beror på, tonårsföräldrar eller helt enkelt ung förälder?
    Tonårsförälder är under 20 och ung förälder är under 25.
    Jag håller med dig!
  • Alyana

Jag tänker mig en ung mamma eller pappa som under 25 ungefär.

Är man under 20 så tänker jag ju tonårsförälder, vilket man ju faktiskt är då,
    och det känns som extremt ungt. Man tänker ju automatiskt att det inte var planerat, att åtminstone tjejen går/gick i skolan och att det inte var någon självklar och enkel sak.....

Mellan 25 och 34 känns som "vanlig/normal" ålder att få barn i, mellan 35-39 som äldre förälder och
    över 40 som "gammal" mamma eller pappa....

Oavsett så kan man aldrig säga att vare sig det ena eller det andra är "rätt" eller "fel"!
    Det handlar om omständigheter, en del bara blir gravida helt oplanerat och vet kanske inte hur de ska göra.... Andra försöker och försöker i flera år utan att bli gravid eller få barn... När de äntligen får det så har de kanske hunnit upp i åldern "äldre" eller "gammal" förälder.....

• miiinime

Tycker det inte beror på åldern, utan på sättet man lever etc.. Min man är 21 (ser dock ut som 12 & fick visa leg när han köpte energidryck häromdagen, haha) men är väldigt ansvarsfull och vuxen till sättet. Skulle någon av hans kompisar däremot få barn nu skulle jag tycka de var väldigt unga då de beter sig som tonåringar.. eller som vilka 21åringar som helst iofs :P

• C060908

Jag är 20 år och väntar barn nr 3 kommer hinna fylla 21innan han föds jag känner mig inte som en ungmamma längre.. Fick första dottern när jag var 16 år då kände jag mig ung och mer ut tittad antingen så har jag väl vant mig vid att folk glor eller så ser dom kanske inte att jag är 20 år så jag tycker väl 20...

• alltfördig

jag anser inte att man är speciellt ung om man får barn efter 18år.

• Jessis

Jag var 22 då jag fick första barnet och kände mig då inte särskilt ung.

;en upp till 25 är ungt anser jag nu i dag och tänker ofta "Wow.. Så ung" om jag ser en mamma under 25 på stan.... Och då har jag ändå varit där själv...

• J N

Jag hann precis fylla 17 när min första dotter kom till världen.. Det är ganska ungt.. Nr 2 fick jag när jag var 19 nr 3 när jag var 21 och nu nr 4 när jag är 24 :)

Jag tycker jag bara klassades som ung mamma när jag fick min första. Dock mer av andra. Jag själv har bara klassat mig som mamma :)

Nathalia 03 ♥Izadora 06 ♥Daniella 07
Svar på tråden När är man en ung mamma?