• apricos

Har ni med PCO lyckats få barn

Jag undrar i fall ni med PCO lyckats bli mammor, eller slutar det alltid i missfall ?

Ska ta min första kur Pergotime men läsningen om PCO och kopplingen till missfall är skrämmande =(  

Vad jag har läst så påverkar PCO:et hormonet i kroppen som i sin tur leder till missfall.

• Svar på tråden Har ni med PCO lyckats få barn
  • apricos
    Cynara skrev 2010-10-27 22:07:50 följande:
    Jag har PCO-s och inga barn ännu men en liten på G :D Jag blev gravid med hjälp av puregon och senare insemination (med makens simmare).

Min gyn har inte sagt ett ord om att jag skulle ha större chans till missfall och det är heller inget jag oroar mig för, hoppas på att hon el. han vill stanna ett tag till inne i magen och inte komma ut förän det är dags. :D

Önskar dig verkligen lycka till!!
    Hur länge har ni försökt att få barn ?
    Hur kom det sig att du blev inseminerad om det tog sig med puregon.
    (är puregon samma pergoyime)
  • CoolJen

Har ett barn och ett i magen(v.23)
    Har haft ett mf och ett ma.

Dessa gånger + nån till har jag vetat säkert att jag haft äl sen 2001
    alla mina graviditeter är spontana

För mig har kroppen börjat fungera bättre(äl+ mens) då jag har gått ner i vikt, tränat och skött kosten

• Cynara
    apricos skrev 2010-10-28 09:18:00 följande:
    Hur länge har ni försökt att få barn ?
    Hur kom det sig att du blev inseminerad om det tog sig med puregon.
    (är puregon samma pergoyime)
    Vi har försökt i 2år, 1år på egen hand och 1år med hjälp av läkare, anledningen till att jag blev inseminerad va att det var jättesvårt att framkalla ägglossning på mig. Pergotime enkel, dubbel och trippeldos inget resultat alls. Jag fick sprutor som jag fick ta i hela 25 dagar 50-225iu med endast en äggblåsa som resultat, när jag gjort detta i två omgångar och lyckats få fram en ägglossning men utan att det blivit något plus så fick jag beskedet att vi skulle testa insemination för att maxa mina chanser.

Under inseminationen så visade det sig att min livmodertapp var svåråtkomlig och min gyn sa att det kan vara ännu ett skäl till att det inte funkat innan och vem vet men denna första insemination slutade med ett Plus och jag är nu i v. 10. :D

När det gäller om Puregon och Pergoyime är samma sak så vet jag inte, jag har bara hört talas om Puregon, Menopur och Gonal-F.
  • apricos

STORT grattis till dig Cynara.

Blir jätte glad för din skull (och lite avis )

Var det enbart PCOn som gjorde att du hade så svårt att få till ett bra ägg ?

• Cynara

Ja det var bara PCOn som var felet.

Jag är helt övertygad om att om det är så i ditt fal med så kommer du snart få ditt efterlängtade Plus du med. :D

Mitt tips é bara om det inte funkar med pergotime så tjata lite på din gyn om att få börja med sprutor i stället, det kan kännas lite läskigt men när man ta sprutor så har man ju inte bara en kur på 10 dagar utan man tar dom tills det blir resultat och man kan ändra dosen under tiden. Får man bara igång en ägglossning så är man ju så mycket närmare sitt Plus.

Lycka till!!!

• Irmeline

Läskigt med koppling mellan PCO och missfall.
    Jag lyckades bli "spontant" gravid efter träning, viktnedgång och bra kost.
    Var på VUL för att bestämma graviditetslängd pga oregelbunden mens och det såg inte alls bra ut.
    De kunde inte svara definitivt, så imorn ska jag tillbaka.
    Såå jobbig väntan!
    Liksom inte bara att bli gravid igen om det blir mf.. 

• Gunnell
    apricos skrev 2010-10-28 09:14:09 följande:
    Kul och höra att så många av er har fullbordade graviditeter bakom sig.

Och även att några av er även lyckats utan hjälp från läkare.

Vi fick precis reda på att min man även har mindra bra spermier .... SUCK !!!!
    Men 50 % levde ändå så vi har fortfarande en chans ..Wooo piiii ....
    Han skulle få medicin som även tar bort en infektion han har, vilket tydligen är vanligt hos män med kontors jobb.
    Jag har pco. Testade pergo 6 gånger, hände ingenting, eller jag fick ägglossning men blev inte gravid. Då visade det sig att min man hade en infektion i prostatan (samma som din?). Han fick penicillin i en månad och månaden efter blev jag gravid! 
  • Yrja M
    apricos skrev 2010-10-28 09:14:09 följande:
    Kul och höra att så många av er har fullbordade graviditeter bakom sig.

Och även att några av er även lyckats utan hjälp från läkare.

Vi fick precis reda på att min man även har mindra bra spermier .... SUCK !!!!
    Men 50 % levde ändå så vi har fortfarande en chans ..Wooo piiii ....
    Han skulle få medicin som även tar bort en infektion han har, vilket tydligen är vanligt hos män med kontors jobb.
    Vet du vad det var för infektion? vad är koppling till kontorsjobb?
  • apricos
    Yrja M skrev 2010-10-28 15:39:47 följande:
    Vet du vad det var för infektion? vad är koppling till kontorsjobb?
    Läkaren sa att när det blir för varmt i hans "nötter" så har bakterier lättare att gro. Han sa även att man ska undvika tex läder säten i bilen, starka kryddor, stress och tighta kläder. När mannen har en infektion blir hans vätska som omger spermierna tjockare vilket gör att hans rackare inte orkar simma och dör. Och om det finns en infektion så sitter den runt spermiens hals, vilket gör att när spermien trotts allt lyckas befruktar ägget blir även ägget infekterat vilket leder till missfall.

Och .... Vår gyn sa att detta upptäcks inte med ett vanligt sperma prov som man kan lämna. Utan det syns ändast under mikroskop.

Förstå hur mycket tid vi hade sparat om en gyn kikat på honom med en gång. Nu ska han ta en pencilin kur på 10 dagar. Vilket eliminerar ett problem =)
  • apricos
    Gunnell skrev 2010-10-28 14:42:10 följande:
    Jag har pco. Testade pergo 6 gånger, hände ingenting, eller jag fick ägglossning men blev inte gravid. Då visade det sig att min man hade en infektion i prostatan (samma som din?). Han fick penicillin i en månad och månaden efter blev jag gravid! 
    Så galet att man inte testar mannen på en gång ???
    Det tog två sekunder för läkaren att konstatera att min man hade det...... och så var det skit kul att få se hans rackare simma runt också ... hihihi...
  • apricos
    Irmeline skrev 2010-10-28 14:36:21 följande:
    Var på VUL för att bestämma graviditetslängd pga oregelbunden mens och det såg inte alls bra ut.
    Såå jobbig väntan!
    som jag förstår görs den kopplingen enbart om man är överviktig. Om du har gått ner tror jag inte man kan koppla olyckligheter med PCO.
    Nått som är positivt är att ni har blivit gravida på egen hand.

Jag håller alla tummar för dig.
  • Yrja M
    apricos skrev 2010-10-29 08:51:18 följande:
    Läkaren sa att när det blir för varmt i hans "nötter" så har bakterier lättare att gro. Han sa även att man ska undvika tex läder säten i bilen, starka kryddor, stress och tighta kläder. När mannen har en infektion blir hans vätska som omger spermierna tjockare vilket gör att hans rackare inte orkar simma och dör. Och om det finns en infektion så sitter den runt spermiens hals, vilket gör att när spermien trotts allt lyckas befruktar ägget blir även ägget infekterat vilket leder till missfall.

Och .... Vår gyn sa att detta upptäcks inte med ett vanligt sperma prov som man kan lämna. Utan det syns ändast under mikroskop.

Förstå hur mycket tid vi hade sparat om en gyn kikat på honom med en gång. Nu ska han ta en pencilin kur på 10 dagar. Vilket eliminerar ett problem =)
    Aha, inge mer laptop på knäna allså!

Nu blir jag fundersam ifall min kille kan ha samma problem. Ger det inga andra symtom? Din kille hade inte märkt något själv?
  • apricos

Tja, är inte en omöjlighet med laptopen... det är värmen som ger upphov till bakterierna.

Detta kanske är lite för detaljerat ..... men ... sperman var lite gul-färgad och hade en starkare lukt. Läkaren sa att infektioner ofta visar sig som en missfärgning.

Om din man vill kolla sina rackare, låt en gyn titta på dom och inte ett labb. För dom kan missa dessa saker.
    (så sa min gyn i alla fall)

Hoppas detta hjälper.

• Irmeline
    Irmeline skrev 2010-10-28 14:36:21 följande:
    Såå jobbig väntan!
    Och så var det missfall..
  • Irmeline
    apricos skrev 2010-10-29 13:04:00 följande:
    Neeeeeejjjjj ...... Beklagar, är du helt krossad ?
    Varit rätt så inställd på det i nästan två veckor så det känns ok.
    Så ok som det kan kännas.
    Det känns dock väldigt jobbigt med den förestående aborten och alla blödningar..
    Och smärtan..
    Usch.
  • apricos

För mig kom nog den känslomässiga smärtan efter en vecka ... men den höll i sig över en månad. Kunde gå runt hemma själv och smågråta.... men det hör till antar jag.
    Det psykiska smärtan har jag personligen svårare att hantera än den fysiska. Fast för mig gick missfallet fort. Det var över på en dag och sen var det som en vanlig mens.

Vi får kämpa tillsammans. Har ni en bra läkare som hjälper er ?

• Irmeline
    apricos skrev 2010-10-29 13:50:48 följande:

För mig kom nog den känslomässiga smärtan efter en vecka ... men den höll i sig över en månad. Kunde gå runt hemma själv och smågråta.... men det hör till antar jag.
    Det psykiska smärtan har jag personligen svårare att hantera än den fysiska. Fast för mig gick missfallet fort. Det var över på en dag och sen var det som en vanlig mens.

Vi får kämpa tillsammans. Har ni en bra läkare som hjälper er ?

Var på en privat klinik hos en läkare som var mycket trevligare än hon jag var hos förra gången.
    Men för att få tabletter måste jag nu till gynakuten för hon kunde inte ge mig dem.
    Så nu gäller det att ta sig dit.
    Men vad gör man hellre en fredagkväll än sitter på akuten!
  • apricos
    Yrja M skrev 2010-10-29 09:26:47 följande:
    Aha, inge mer laptop på knäna allså!

Nu blir jag fundersam ifall min kille kan ha samma problem. Ger det inga andra symtom? Din kille hade inte märkt något själv?
    Nä det hade han inte, men vår läkare sa att säden går genom prostatan så det kan vara så att andra även har känningar i prostatan.

Har din man några känningar? Jag skulle kunna fråga min.
  • apricos
    Irmeline skrev 2010-10-29 14:55:02 följande:
    Var på en privat klinik hos en läkare som var mycket trevligare än hon jag var hos förra gången.
    Men för att få tabletter måste jag nu till gynakuten för hon kunde inte ge mig dem.
    Så nu gäller det att ta sig dit.
    Men vad gör man hellre en fredagkväll än sitter på akuten!
    Lider med dig, men kanske kan rädda lite av helgen om man får tag i det man önskar.

Jag skulle nog kunna slappna av lite. Dock maler tankarna offtast på ....
Svar på tråden Har ni med PCO lyckats få barn