• Hoppfull84

kan man få a-kassa sista månaden innan BF?

Jag går på ett vikariat via ett bemanningsföretag som kommer att ta slut ca en månad innan min BF.
    Det jag funderar på är om jag då kan ta ut A-kassa för den sista månaden då jag ju i praktiken blir arbetslös eller kan de neka mig a-kassa då det ju inte är så troligt att nån vill erbjuda något jobb den där sista månaden? har kontorsjobb så rent praktiskt skulle jag säkert kunna klara av att jobba fram till BF, om någon skulle vilja erbjuda ett jobb på bara en månad.

om min sambo går hemma första tiden och tar ut FP får jag då fortsätta ta ut A-kassa om jag kan tänka mig att ta ett jobb om det dyker upp något?

Kan jag ta A-kassa sista månaden innan BF, sedan några månader FP, och sedan när pappan kan gå hem på FP ta ut A-kassa om jag ännu inte hittat något jobb? beräknas då A-kassan på det jag tjänade innan föräldraled, eller på min inkomst som föräldraledig?alltså är föräldraledig tid överhoppningsbar precis som studietid?

hoppas det är någon som har erfarenhet som kan ge tips

• Svar på tråden kan man få a-kassa sista månaden innan BF?
  • mojäng

Jag har en lite liknande situation så jag är också intresserad av att veta mer om hur sånt här funkar..

Fast jag kommer att bli arbetslös 1 jan 2010, och har inte bf förrän i maj, men jag vet inte om jag kommer hitta något jobb (om någon vill anställa någon som bara kan jobba 4 mån) men jag räknar med att få a-kassa annars, de borde ju inte kunna neka en om man nu söker jobb aktivt och går på intervjuer..? 

• vi och pyret

Det ska inte vara några problem att stämpla, däremot måste du ju vara aktivt arbetssökande under tiden.
    Själv var jag arbetslös två månader innan BF, och stämplade upp 25% när jag började jobba efter f-ledigthet. Då räknades inkomsten jag hade innan jag blev arbetslös och f-ledig.

• Marsflickan78

Jag har precis varit arbetslös från 16 augusti-17 oktober och är beräknad 18 november. Är f-ledig just nu för det ofödda barnet. Jag har iaf fått a-kassa men jag har också aktivt sökt jobb. Man har ju rätt att vara arbetslös även om man är gravid, man kan ju inte rå för om ingen vill anställa en. Så länge man gör det man måste är det inga problem.

• Minikatt

Jag var arbetslös 3 månader innan vår son kom och fick a-kassa hela perioden. Sökte ju jobb men chansen var ju noll att nån ville anställa en som skulle föda barn inom några månder. Vilket var fine för mig som tyckte det var suerpskönt att bara vara hemma sista månderna innan bebisen kom

Blir man arbetslös måste man ju skriva in sig på Arbetsförmedlingen från första arbetslösa dagen för att behålla sin SGI också.

• Cjes83

Så här sa dom till mig på a-kassan (har blivit uppsagd o har 3 månader kvar till BF) Jag får stämpla hela tiden tills bebis kommit eller så länge som jag står till arbetsmarknadens förfogande o söker jobb.
    Mannen får ta ut FP när du går tillbaka o står till arbetsmarknadens förfogande igen o söker jobb när du stämplar. Om du är mammaledig o tar ut FP så frys dina stämplingsdagar o ersättning tills dess att du vill börja jobba igen o då får du samma stämplingsersättning som du hade innan.

• Hoppfull84
    Cjes83 skrev 2010-10-26 15:16:14 följande:
    Så här sa dom till mig på a-kassan (har blivit uppsagd o har 3 månader kvar till BF) Jag får stämpla hela tiden tills bebis kommit eller så länge som jag står till arbetsmarknadens förfogande o söker jobb.
    Mannen får ta ut FP när du går tillbaka o står till arbetsmarknadens förfogande igen o söker jobb när du stämplar. Om du är mammaledig o tar ut FP så frys dina stämplingsdagar o ersättning tills dess att du vill börja jobba igen o då får du samma stämplingsersättning som du hade innan.
    åh vilket bra svar!

alla svaren var bra iofsig ska nog ta och ringa a-kassan och bekräfta iaf. jag var rädd att de skulle tycka att jag borde ta ut FP för det ofödda barnet sista månaden istället, att de inte anser en vara till arbetsmarknandens förfogande om man är höggravid. men som ni säger så borde det ju gå om man anmäler sig i tid till arbetsförmedlingen och söker jobb aktivt.
  • Minikatt
    Hoppfull84 skrev 2010-10-26 15:31:13 följande:
    åh vilket bra svar!

alla svaren var bra iofsig ska nog ta och ringa a-kassan och bekräfta iaf. jag var rädd att de skulle tycka att jag borde ta ut FP för det ofödda barnet sista månaden istället, att de inte anser en vara till arbetsmarknandens förfogande om man är höggravid. men som ni säger så borde det ju gå om man anmäler sig i tid till arbetsförmedlingen och söker jobb aktivt.
    Bara du söker jobb så står du ju till arbetsmarknadens förfogande. Sen att det kanske inte är nån arbetsgivare som kommer anställa dig för att du är gravid kan ju inte du hjälpa.
  • Marsflickan78

De har ingen rätt att be dig ta ut FP sista månaden utan du kan stämpla ända fram till dagen före BF. Det viktiga är att man inte har något glapp någonstans så ens SGI inte nollas. From barnets födelsedag är SGI skyddad i ett år framåt.

• Hoppfull84
    Marsflickan78 skrev 2010-10-26 15:44:52 följande:
    De har ingen rätt att be dig ta ut FP sista månaden utan du kan stämpla ända fram till dagen före BF. Det viktiga är att man inte har något glapp någonstans så ens SGI inte nollas. From barnets födelsedag är SGI skyddad i ett år framåt.
    vad bra!
    men hur beräknas FP då? räknar de på den lön jag hade på anställningen eller tar de ett snitt inklusive den månaden jag tar ut a-kassa för isåfall drar ju det ner FP?
  • Cjes83
    Hoppfull84 skrev 2010-10-26 15:31:13 följande:
    åh vilket bra svar!

Kul att va till hjälp :)
    Jag tillhör handels..kanske är olika på dom olika kassorna men det har jag svårt o tro. Dom kan ju inte tvinga nån till att ta ut FP, är ju inte ditt fel om det inte finns nån arbetsgivare som vill anställa dig så kort tid.
    Har svårt att tro att det är nån som kommer att vilja anställa mig o då har jag ju 3 månader kvar :) men vi får se.
    O bara för att du är höggravid så betyder det inte att du inte står till arbetsmarknadens förfogande, finns ju många jobb som man kan jobba hela tiden ut :)
  • Cjes83
    Hoppfull84 skrev 2010-10-26 15:54:59 följande:
    vad bra!
    men hur beräknas FP då? räknar de på den lön jag hade på anställningen eller tar de ett snitt inklusive den månaden jag tar ut a-kassa för isåfall drar ju det ner FP?
    Det vet jag inte hur det funkar faktiskt..jag har redan skickat in min papper till försäkringskassan om FP o fått det klart, så det enda jag har kvar där är o anmäla när jag vill börja ta ut FP o hur många dagar i veckan oså.
    Så dom har räknat ut min FP på min nuvarande lön.

Men det kanske är fel? Det kanske ska räknas med att jag nu kommer o tjäna mindre dom här 3 månaderna?
  • Ekorrfamiljen

Om du blir arbetslös och anmäler dig som arbetssökande första dagen på Arbetsförmedlingen blir du inte av med din SGI. Du får alltså den som grund för a-kassan och sedan när du går på föräldraledigt får du samma SGI som du hade när du arbetade.

Gud hjälper den som hjälper sig själv.. Inte f*n blev jag med barn för det!
  • supergrl

Jag sa upp mig från mitt jobb när jag var gravid och hade efter karenstiden a-kassa fram till bf. Vart tom kallad till intervjuer fast jag i ansökan skrivit att jag var gravid.

• melodi
    Marsflickan78 skrev 2010-10-26 15:44:52 följande:
    Å har man ett glapp på en dag. Vad händer då? Har jag blivit helt nollad för att jag inte kunde anmäla mig på AMS från första dagen? Mörkrädd...
Svar på tråden kan man få a-kassa sista månaden innan BF?