• rednose

Börja rida, vad behöver jag?

Jeg tänker börja rida.
    Vad behöver jag? Vilka ridbyxor är bäst och ska man köpa vinterbrallor eller funkar det med lånkallingar? :) Märke?
    Skor/stövlar vilka är bra och var hittar man sånt här bra begagnat?
    hjälm får jag låna.

Tips? 

• Svar på tråden Börja rida, vad behöver jag?
  • FruSen

Ang skor - nackdelen med stålhätta är ju att de kan vara en aning tyngre och kyla lite när det är kallt. Å andra sidan har jag fått min stortånagel helt avtrampad av en häst och det var absolut ingen höjdare... Jag föredrar efter det absolut stålhätta (hade ju ingen stålhätta då).

• FruSen

Håller förresten med många andra - jodpurs eller kängor med shortchaps är helt klart att föredra motför ridstövlar

• rednose

va kul att så många engagerar sig! :)

Lever praktiskt taget i underställ så det har jag. :) Hur ska shortchaps sitta? De kanske är bäst att köpa i en butik så jag kan prova ordentligt tillsammans med skorna eller?

Det där med hjälmen tänkte jag oxå på men jag väntar med att köpa egen tills jag säkert vet att jag kommer fortsätta.  

Alltså, jag borde ju kunna rida i underställströja, en fleecetröja jag annars har till skidåkning, och en skaljacka? Det är ju kläder som jag känner mig väldigt rörlig i i skidbacken i alla fall.
    Kanske att skaljackan luktar lite hästapolle efteråt men den får väl vädras ur i skidbacken då. :)) 

• SamsonS

Nu har ju jag ridit ganska länge och rider på lite mer avancerad nivå, så vet inte hur mycket ni kommer att göra på dina lektioner och hur varm du kommer bli, men jag rider i linne,tjocktröja och ibland en fleecetröja över.

Man får prova sig fram helt enkelt vilket som känns bäst för dig.

Du måste uppdatera oss sen hur det går för dig Glad

• Veritaslux
    rednose skrev 2010-10-27 15:14:17 följande:
    va kul att så många engagerar sig! :)

Lever praktiskt taget i underställ så det har jag. :) Hur ska shortchaps sitta? De kanske är bäst att köpa i en butik så jag kan prova ordentligt tillsammans med skorna eller?

Det där med hjälmen tänkte jag oxå på men jag väntar med att köpa egen tills jag säkert vet att jag kommer fortsätta.  

Alltså, jag borde ju kunna rida i underställströja, en fleecetröja jag annars har till skidåkning, och en skaljacka? Det är ju kläder som jag känner mig väldigt rörlig i i skidbacken i alla fall.
    Kanske att skaljackan luktar lite hästapolle efteråt men den får väl vädras ur i skidbacken då. :)) 
    Det är inte så svårt att få kläm på shortcaps, men det är klart att det kan vara en poäng att prova. Tycker underställ+fleece+skaljacka låter bra, men kan nog bli varmt i ridhuset. Svårt dock att säga, för det kan variera hur kallt det är. Fördelen med lager är ju i alla fall att det bara är att ta av sig! Och jackan kan komma väl till pass om ni ska leda hästar från stall till ridhus och eller hage...
  • rednose

Nu har jag köpt skor! :)
    Det blev ett par från Mountain Horse som är vattentäta och vinterfodrade med dragkedja fram på foten. Verkar sköna och skulle vara bra sa de i butiken. Kostade 699 och så köpte jag ett par varma knästrumpor till. Shit vilken ridbrutta jag vart! haha! Nu ska jag bara lära mig rida oxå!
    Missade första lektionen i lördags eftersom vi, hela gänget, ligger hemma i influensa... Så jag hoppas jag får komma på lördag denna veckan istället. :) Ska bli jättekul! Hoppas jag inte blir rädd för hästen bara. Det är lite mitt syfte med alltihopa. Att komma över min nervositet runt hästar. Jag tycker ju de är så fina och gosiga att klappa men att gå in i boxar osv är rätt läskigt så jag hoppas komma över det. 
    Tror ni ridläraren kan hjälpa en med det?
    Det låter ju lite som att man bara sadlar på själv och går upp till ridhuset, rider och sadlar av och går hem... Jag hoppas på att kunna få lite mer "vett och etikett" runt hästen kunskap...
    Har ni några tips på vad jag ska tänka på? 

• rednose

Nu verkar det ju inte som så många läser här men hur som helst, idag var första lektionen och OJ va kul det var!
    Jag var ett enda stort smile hela tiden och det var verkligen som att cykla. Jag kommer garanterat fortsätta och längtar redan till nästa vecka! 

• SamsonS

Så roligt för dig! Det är helt underbart, har man väl börjat så är man fast Glad

• rednose

Idag har jag galloperat och hoppat hinder! Tränaren antog att alla hade gjort det innan och jag  sa inget för jag tänkte det är väl bara att köra och se hur det går. haha! Berättade efteråt och då skrattade hon bara och sa det såg ut som att jag kom ihåg bra från då jag var liten och red. hahaha! 
    Fan va kul det är att rida! :) 

• AlexandraCallert

Hej! Vad kul att du intresserar dig för ridning! 

Själv har jag gått i snart 3 år!

Och här kommer lite svar.. 

Ridbyxor: Ridbyxor är bra att rida i och därför rekommenderar jag de till dig. Tänk på att de ska vara tighta, men inte för tighta så du inte kommer upp på hästen

Märke: Jag är inte jätte duktig på märken men vad sägs som att du tittar runt på webbplatser, du kanske känner någon som rider som har ett märke att rekommendera till dig? Annars kan du fråga någon i ridhuset där du kanske ska börja rida (lärare) De vet oftast bäst om det ;) 

Ridstövlar/Skor: De kan du hitta begagnade eller köpa nya. De finns ridskor och ridstövlar. Populärast är ridstövlar eftersom de förmodligen är snyggare men, just nu har jag ett par ridskor som är korta men bekväma. Tänk på att om du inte vill lägga pengar på rid skor/stövlar kan du också rida i ett par andra skor, men tänk på att de måste ha ganska hög klack så att din sko sitter fast i stigbygeln. 

Hjälm: Vad bra att du får låna hjälm av din ridskola, det får man ganska ofta. Om du senare tycker det är kul att rida och vill fortsätta så är det ganska skönt att ha sin egen hjälm (TÄNK PÅ) Åk gärna ut till någon ridaffär så du inte beställer på nätet. Det är bäst om du får prova och sedan bestämma dig :) 

Skyddsväst: Skyddsväst lånar ofta ridskolor ut, men om din inte gör det är det jätteviktigt att du köper en skyddsväst. De kan du köpa begagnat eller nytt, vilket som. Men du måste vara bekväm

Ridhandskar: Ridhandskar är ofta ganska billiga men är ett måste.. Ridhandskar håller i tyglarna utan att tappa de som lätt. (De sista du vill när du sitter på en vresig häst är att tappa tyglarna) 

Ridstrumpor: Ridstrumpor är absolut (INTE) ett måste, det är mest för att hallå varämen och dessutom sitter de fast så de inte glider ner under en ridlektion.

Nu tror jag att jag har fått med allt..

Pssst.. Ett sista tips.. (Kolla upp en faktabok om ridning- raser-färger- hur hästen tas om hand.. När du väl börjar ligger du lite före och förhoppningsvis förstår bättre vad ridlärarna försöker förklara)

//Alexandra

• Aniiee
    AlexandraCallert skrev 2016-01-01 15:43:11 följande:

Felskrivet.. Jag har ridit mycket längre..... Enda sen jag var liten

Jag utbildar mig till ridlärare ;)

Grattis till veckans trådlyft.
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
Svar på tråden Börja rida, vad behöver jag?