• blivanderoten

Stockholm International School, bra eller dålig?

Hej,

Jag är lite intresserad av SIS men har väldigt lite information om den mer än den som ges av dem själva, är det någon som har sina barn där eller för övrigt har fler upplysningar?

/Anna  

• Svar på tråden Stockholm International School, bra eller dålig?
  • eeisor

Vet inte hur det är nu, det kan helt klart ha förändrats sen sist jag hörde något om dem (ht2006 och ht2007). Hösten 2006 var det ett antal föräldrar som valde att flytta sina barn från SIS och ett antal som valde bort dem till förmån för annan skola. Efter vad jag förstod på dem så tyckte man att det var rörigt, man fick inte så mycket för pengarna som man förväntade sig och man tyckte att undervisningen var lite sisådär. Något som flera av dem saknade var svenskan, man upplevde att eftersom barnen inte lärde sig språket i andra sammanhang än i just Svenska som språkval (och därmed lite knackigt), så missade de mycket av det svenska samhället. Det var också en del funderingar över gymnasievalen och om barnen skulle ha möjlighet att välja alla gymnasieprogram, eftersom SIS följer IB.

• blivanderoten
    eeisor skrev 2010-10-28 21:22:05 följande:
    Vet inte hur det är nu, det kan helt klart ha förändrats sen sist jag hörde något om dem (ht2006 och ht2007). Hösten 2006 var det ett antal föräldrar som valde att flytta sina barn från SIS och ett antal som valde bort dem till förmån för annan skola. Efter vad jag förstod på dem så tyckte man att det var rörigt, man fick inte så mycket för pengarna som man förväntade sig och man tyckte att undervisningen var lite sisådär. Något som flera av dem saknade var svenskan, man upplevde att eftersom barnen inte lärde sig språket i andra sammanhang än i just Svenska som språkval (och därmed lite knackigt), så missade de mycket av det svenska samhället. Det var också en del funderingar över gymnasievalen och om barnen skulle ha möjlighet att välja alla gymnasieprogram, eftersom SIS följer IB.
    oj, det låter ju inte så bra, hoppas de har förändrat det lite grann, jag trodde de läste mer svenska än bara som språkval.
  • yesja

Tips: Futura International öppnar i augusti. Vet ej om skolan blir bra eller dålig men den liknar SIS men är billigare & kanske något mer "svensk". Ligger brevid Lidingövägen, ca 1 km från Stadion.

Svar på tråden Stockholm International School, bra eller dålig?