• ebbebulan

Gravida idrottslärare, hur gör ni??? havandeskapspenning

Måste bara fråga, hur gör ni andra gravida idrottslärare. Söker ni havandeskapspenning eller inte??? Jag gjorde det när jag var gravid förra gången o fick den beviljad för idrottsdelen i min tjänst, fortsatte undervisa i matte på 50% resten av tiden. Sen i augusti i år undervisar jag bara i idrott o jag känner redan nu att det börjar bli tungt, är i vecka 25. Har pratat med min chef om omplacering o hon lät positiv till det först men nu vet jag inte längre, hon har pratat med någon personalfrågeansvarig i kommunen som vill veta hur mycket mer fysiskt ansträngande det är att undervisa i idrott kontra matte. Känns som jag vill svara, "gå en dag i mina skor o känn efter själv, tant".  

Är jag den enda gravida idrottsläraren som söker hp? Jag vet att det inte är så men just idag så känns det som det... 

♥ mamma till ebbe -08 o mini i magen bf 20110210 ♥ www.frujansson.wordpress.com
  • Svar på tråden Gravida idrottslärare, hur gör ni??? havandeskapspenning
  • crazy mom

Låter ju för bra för att vara sant. Varför får idrottslärare HP när förskolelärare och barnskötare som gör fett mycket tyngre och jobbigare pass nekas???

Ser inte riktigt risken med idrottsläraryrket?

• ebbebulan

Ja du, varför har jag ingen aning om men nog håller jag med om att det är orättvist.

Inget riskfyllt arbete i sig men man släpar fram tunga madrasser, man hjälper elever utföra vissa övningar, man är ensam i sin gympasal utan någon som helst hjälp av andra vuxna som kan göra det tyngsta jobbet åt en.  

• crazy mom
    ebbebulan skrev 2010-10-26 21:07:20 följande:
    Ja du, varför har jag ingen aning om men nog håller jag med om att det är orättvist.

Inget riskfyllt arbete i sig men man släpar fram tunga madrasser, man hjälper elever utföra vissa övningar, man är ensam i sin gympasal utan någon som helst hjälp av andra vuxna som kan göra det tyngsta jobbet åt en.  
    Tack, då har jag lite mer klarhet. =)
  • talare
    crazy mom skrev 2010-10-26 20:43:37 följande:
    Låter ju för bra för att vara sant. Varför får idrottslärare HP när förskolelärare och barnskötare som gör fett mycket tyngre och jobbigare pass nekas???

Ser inte riktigt risken med idrottsläraryrket?
    risken är väll att man kan få en hård boll på sig eller något annat. kanske inte det bästa. dessutom finns det visst förskolelärare som får hp.
  • loppanofilur

Jag är idrottslärare och tänker söka hp, (har bara inte fått i väg ansökan ännu... ) eftersom mitt jobb innebär massor av tunga lyft varje dag, ta tex en gymnastikbänk, den väger ca 20 kg och det är sällan du använder bara en... 
    Jag ringde och pratade med FK och fick prata med en jättebra kvinna som absolut tyckte att jag hade anledning att söka och även att jag borde få hp beviljad.

• ebbebulan
    loppanofilur skrev 2010-11-04 19:15:47 följande:
    Jag är idrottslärare och tänker söka hp, (har bara inte fått i väg ansökan ännu... ) eftersom mitt jobb innebär massor av tunga lyft varje dag, ta tex en gymnastikbänk, den väger ca 20 kg och det är sällan du använder bara en... 
    Jag ringde och pratade med FK och fick prata med en jättebra kvinna som absolut tyckte att jag hade anledning att söka och även att jag borde få hp beviljad.
    åh, äntligen en till som förstår varför man inte klarar sina arbetsuppgifter. många verkar tro att man inte vill jobba men så är inte fallet för mig iaf. skulle bli jätteglad ifall jag kunde bli omplacerad men det är ju inte det lättaste med tanke på ekonomi o så. har fortfarande inte fått tillbaka min blankett som chefen ska fyll i, måste mejla henne på en gång. lycka till o grattis i förskott!
  • lillamy1978

Jag är idrottslärare och fick HP. Var nogrann med att beskriva ditt arbete, i detalj. Räcker inte att skriva att du lyfter tungt mm.
    Vad är det du lyfter och hur ofta. Bänkar, tjockmattor, innebandysarg mm
    Måste du gå långa sträckor och frakta saker till tex ishockeyrinkar, skidspår.
    Alla trånga utrymmen som allt material skall in och ut ifrån dagligen.
    Risken att falla, på tex isen.
    Att det finns risk för slag och sparkar vid tex säkring när man har redskap.
    Hårda bollar mot magen.

Den tiden jag var hemma innan jag fick barn var helt underbar och kan varmt rekomenderas!!!

Lycka till!!

• loppanofilur

Tänkte bara berätta att jag blev beviljad HP idag! Känns skönt även fast jag hoppas kunna jobba januari ut (har BF 20/2)

• ebbebulan

Jag fick hp beviljat men "bara" till 3/4 men det beror på att jag sköter ekonomin åt min mans firma. Jag slutade i fredags på bm:s inrådan, är svullen, har lite högt blodtryck o sover som en kratta. 

Svar på tråden Gravida idrottslärare, hur gör ni??? havandeskapspenning