• Thereseprivat

Någon mamma som valt att INTE vara mammaledig?

Får ev. en tjänst som gör att jag inte kan vara mammaledig utan det blir sambon som tar pappa ledigt nästan direkt.

Någon mer som har valt att inte vara mammaledig utan jobba i stället och låta pappan ta ledigt.
    Hur länge stannade ni hemma efter förlossningen/När gick ni tillbaka till arbetet?

Det är vårt 2:a barn så jag känner att man vet mer vad man ger sig in i.

• Svar på tråden Någon mamma som valt att INTE vara mammaledig?
  • Putte11
    Thereseprivat skrev 2010-10-26 22:15:38 följande:
    Många som inväntar svar - men ingen som tycker något

Ulleuppsala - skriv gärna hur du upplevde det
    Det var verkligen inte min mening att bara hoppa in och få bort fokus från frågan här - sorry för den första kommentaren. Tycker dock det är en riktigt intressant fråga, även om jag inte kan bidra mer än med att backa upp dig i ditt beslut - trots att du kommer få dina mothugg.

Jag har en tendens att fastna i trådar där frågan är kontroversiell och till vissa delar "provocerande" och där ena sidan grundar sina åsikter i rena känslor/reflexer snarare än fakta. Brukar bli intensiva och spännande diskussioner.

Nu ska jag vara lite tyst - sorry för OT - igen.
  • Thereseprivat
    Putte11 skrev 2010-10-26 22:20:20 följande:
    Det var verkligen inte min mening att bara hoppa in och få bort fokus från frågan här - sorry för den första kommentaren. Tycker dock det är en riktigt intressant fråga, även om jag inte kan bidra mer än med att backa upp dig i ditt beslut - trots att du kommer få dina mothugg.

Jag har en tendens att fastna i trådar där frågan är kontroversiell och till vissa delar "provocerande" och där ena sidan grundar sina åsikter i rena känslor/reflexer snarare än fakta. Brukar bli intensiva och spännande diskussioner.

Nu ska jag vara lite tyst - sorry för OT - igen.
    Absolut ingen fara
  • Selfish Geene

Kommer bara att vara helt ledig en vecka eller så, sen börjar jag jobba ett par timmar per dag.
    Efter 6 månader går jag upp till halvtid.

Skulle nog jobba halvtid direkt om det inte vore för amningen. 

• cloudberry79

Vi var hemma tillsammans ett halvår ungefär, sen började jag jobba och maken var hemma ytterligare ett år. Det passade bäst för mig, eftersom det känns bäst som lärare att börja i början av en termin och hade jag inte börjat då så hade jag fått vara hemma åtta månader till med en arbetslös make. Istället tog han minimalt med dagar och jag jobbade, när han började jobba gick jag ned till 80%. Nu jobbar vi båda heltid, men han slutar tidigt och jag börjar sent, så det blir ändå relativt korta förskoledagar (med tanke på att vi båda är heltidare). Gör det som passar familjen bäst helt enkelt!

If you love me - please don't feed me!
  • crossfit

Jag tycker att det känns jobbigt att börja jobba direkt. Antar dock att vi delar de första 10 dagarna. Jobbigt mest för att jag liksom min man längtar efter barn och längtar efter att få ta hand om det. Men kanske mest jobbigt för att det är svårt att få stöd från omgivningen. Jag är helt enkelt en dålig mamma.

• FOA

Min var hemma 3 månader med barn nr 1 och 2 veckor med nr 2. 

Sjalv var jag 'bara' hemma 8 månader.

• Isadora
    Jag har inte tagit ut någon föräldradag och min dotter är snart 7månader. Jag har inga planer att ta ut några dagar heller. Nu jobbar inte jag utan jag studerar en 8årig utbildning på Universitetet och har ungefär halva tiden kvar, vilket gjorde att jag och min sambo kom fram till att de va bättre att han är föräldraledig och jag fortsätter plugga. Eftersom jag inte jobbar kan jag inte riktigt svara på din fråga, om när jag gick tillbaka till arbetet. Jag kan bara säga att jag inte har tagit uppehåll från studierna, tog med böcker osv till BB och var på plats i skolan ca en vecka efter förlossningen. Dock gick jag, och går jag under just dessa två terminerna bara ca 2 dagar i veckan i skolan, resterande studier sköter jag hemifrån vilket blir ca 7-8 timmar om dagen. Jag ägnar väldigt mycket tid åt min dotter på dagarna och pluggar på kvällar och nätter vilken möjlighet att bestämma själv över när jag ska plugga är den främsta skillnaden mot en förälder som jobbar.
    Det  jag och min sambo har märkt av mest är omgivningens reaktioner på vårt beslut. Till och med försäkringskassan var tveksamma och ringde upp både mig och min sambo för ett litet "förhör" om hur vi hade tänkt här.

Ve inte riktigt om de blev de svar du ville ha...Men spå ser vår familjs situation ut iallafall
  • Rufsas

Jag kommer tyvärr ha lättare för att vara föräldrarledigt än min man men så är det. Inte så bra för jämställdeheten direkt. Vill egentligen bara skicka mina allra varmaste lyckönskningar till dig TS och lite styrka innan den eventuella anstormningen. Min mamma lämnade bort mig till en barnflicka när jag var 40 dagar gammal och det har aldrig bekommit mig det minsta. Tvärtom hade mina föräldrar verkligen tid för mig och bara mig när de inte jobbade.

• Thereseprivat

Tack för alla svar.

Fick tyvärr inte tjänsten så nu behöver jag inte tänka mer på det utan kan i lugn och ro planera och njuta av föräldraledigheten som jag nu kommer ta.

Sedan kanske jag går tillbaka till arbetet tidigare och delar på det med mannen - vem vet.

• Happymom

Jag ska vara föräldraledig 9 månader, men jag känner två stycken som gått tillbaka till jobbet nästintill direkt och pappan har fått vara hemma. Det de har sagt är att det är svårt att hålla igång amningen, annars har det inte varit några konstigheter för dem.

Själv var jag väldigt trött och behövde återhämta mig från en ovanligt svår och traumatisk förlossning. Jag skulle inte kunnat börja jobba rent fysiskt och psykiskt inom 3 månader. Det var svårt nog att bara ta hand om min lilla pärla.

Sen beror det försåss på vad man har för jobb också. Vissa kan t.o.m arbeta hemma eller ta med bebisen till jobbet.

• PerG

Här inne finns det gott om folk som tycker att mammor som gör såhär inte borde skaffa barn överhuvudtaget: www.familjeliv.se/Forum-5-65/m55156708.html

Jag tycker det låter helt okej. Oavsett om ni löser det med urpumpning eller ersättning så ser jag inget direkt negativt i det. Jag erbjöd min fru att jag kunde vara hemma direkt från start om hon så ville med vårt andra barn, men vi tänkte att vi skulle försöka ordna amningen så därför planerade vi det inte så, men tyvärr funkade inte amningen av flera anledningar så jag hade kunnat vara hemma från början ...

• akademikern
    Thereseprivat skrev 2010-10-29 23:35:47 följande:
    Tack för alla svar.

Fick tyvärr inte tjänsten så nu behöver jag inte tänka mer på det utan kan i lugn och ro planera och njuta av föräldraledigheten som jag nu kommer ta.

Sedan kanske jag går tillbaka till arbetet tidigare och delar på det med mannen - vem vet.
    Tråkigt att du inte fick tjänsten.

Jag har börjat fundera i dina banor också. Jobbar på visstidsanställning på ett jobb som jag tycker är jätteroligt. Min kollega är också gravid, vi jobbar med liknande saker. Hennes tjänst ska tillsättas med vikarie (inte min). Risken är att någon kompetent vikarie kommer in på hennes tjänst, och när vi båda är redo att börja jobba igen efter ca ett år vid "normal" mammaledighet, kommer vikarien vara självskriven på "min" (otillsatta) tjänst. Om jag blev hennes vikarie skulle jag få första tjing på den tjänst jag har idag när hon kommer tillbaka.

Det som hindrar mig är att jag vet hur svårt det är att lämna sin nyfödda som nyförlöst mamma. Hormonerna river i kroppen och det känns bara FEL FEL FEL. Samtidigt är det otroligt viktigt att ha ett jobb (och detta kan äntligen leda till en fast anställning, med något jag verkligen tycker är roligt att jobba med. Med något jag också har en väldigt lång utbildning för.)

Samtidigt känner jag mig otroligt bortskämt, som i denna situation kan välja bort chansen att få en fast anställning för att gå hemma med bebis. I hur många andra länder kan man göra ett sånt val? Det är inte något lätt val...
  • crossfit

Det verkar onekligen som att jag är ganska ensam om att planera att inte vara hemma med mitt barn.Rynkar på näsan

• Rufsas
    crossfit skrev 2010-10-31 11:55:52 följande:
    Det verkar onekligen som att jag är ganska ensam om att planera att inte vara hemma med mitt barn.Rynkar på näsan
    Jag hade kunnat tänka mig det om vi hade haft möjlighet.
  • Anonym (Ziam)

Jag har ett väldigt välbetalt jobb och min nya partner en vanlig lön(under taket) . För mig blir det 4e barnet och för honom 1a så för oss är det självklart att han kommer vara föräldraledig från start. Förväntar mig dock att få många gliringar från "tyckare" men det skiter jag i😅

Det enda som jag anser ställer till det lite är amningen då jag inte vill gå miste om den så hoppas få ett barn som tar flaska😜🤞

• Anonym (Ziam)

Jag har ett väldigt välbetalt jobb och min nya partner en vanlig lön(under taket) . För mig blir det 4e barnet och för honom 1a så för oss är det självklart att han kommer vara föräldraledig från start. Förväntar mig dock att få många gliringar från "tyckare" men det skiter jag i😅

Det enda som jag anser ställer till det lite är amningen då jag inte vill gå miste om den så hoppas få ett barn som tar flaska😜🤞

• Anonym (Flerbarns)

Hej. Har x antal barn o har ej varit mammaledig mera än 3 veckor . Har gjort lika me alla mina barn då de första var pga ekonomin då,Karl ej hade lön.  Sen separerade ja från den killen träffade en ny o jobbade pga han var så himla knäpp o elak mot mej så ja ordnade barnvakt åt barnen o jobbade för,att få lön han snodde pengar från mig o levde på mig o för han var snål. Han hade egna pengar. Ja jobbade o tog hand ommbarnen. Sen slängde ja ut honom😂 Så inget konstigt med att inte ta mamma ledigt 

Svar på tråden Någon mamma som valt att INTE vara mammaledig?