• Maroschka

Tror ni det kommer?

Vi har nu tagit bort blöjan på dagen för dottern på 2,5 år. Vi har provat förut lite lätt men då har hon inte ens VELAT sätta sig på pottan/toan då vi försökte utan kissade bara ned sig hela tiden.

Nu har hon i 3 dagar bara haft trosor på dagarna och har inget emot att sitta på pottan längre  MEN det sker ju bara genom att vi säger till henne att hon måste prova kissa nu. Hon bryr sig inte alls om att säga till själv och dröjer VI för länge med att ta henne till pottan så ställer hon sig helt enkelt bara och tittar på när hon kissar på golvet. Nu har ju vi varit så att vi satt henne så pass ofta att hon ändå på dessa 3 dagar bara kissat ned 3 eller 4 par trosor men tror ni det kommer komma att hon säger till själv om nåt litet tag? Det känns avlägset då det inte verkar bekomma henne att hon kissar på sig.

~Jakob 060415~ ~Olivia 080618~ ~Bebis 110106~
  • Svar på tråden Tror ni det kommer?
  • Twiist3d

Det kommer nog så småning om!
    Förklara för henne att hon måste säga till när hon blir kissnödig,
    men att ni ändå sätter henne på pottat då och då =)

• Maroschka
    Twiist3d skrev 2010-10-27 13:27:50 följande:
    Det kommer nog så småning om!
    Förklara för henne att hon måste säga till när hon blir kissnödig,
    men att ni ändå sätter henne på pottat då och då =)
    Jag hoppas det
    Vi har förklarat fler gånger per dag att hon ska säga till och visa med handen men hon struntar totalt i det. Igår hade jag henne på pottan men det kom inget och ca 5 minuter senare ser jag att hon "smyger" iväg men jag hann inte ta henne utan när jag kommer så stod och och bräsade och kissade rakt genom trosorna på golvet. Så hon kände att det var på G och smög dessutom undan istället för att säga till :-/

Men mer träning då
    ~Jakob 060415~ ~Olivia 080618~ ~Bebis 110106~
  • Pickeli

Jag tycker det känns som att er dotter inte är redo för att bli blöjfri.. Jag hade väntat ett tag till med att ta bort blöjan.

Google it!
  • Twiist3d
    Pickeli skrev 2010-10-27 13:38:33 följande:
    Jag tycker det känns som att er dotter inte är redo för att bli blöjfri.. Jag hade väntat ett tag till med att ta bort blöjan.
    Våran dotter var också sån ett tag. Vi tog bort blöjan när hon var... 1½ år (inomhus).
    Tog inte lång tid tills hon förstod att hon skulle säga till! Men utomhus hade hon blöja iallafall. Tills hon verkligen kunde hålla sig =)
  • Anne69

Klart det kommer, men du måste ge henne lite tid. Hon har ju trots allt haft blöjor i 2,5 år, då kan man inte begära att hon ska lära sig på ett bar dagar. Så behåll perspektivet. När hon sen börjar "säga till" så tror jag att hon först börjar visa med händerna att hon är kissnödig. Då gäller det att vara uppmärksam o snabb som sjutton.....vi brukade säga att vi skulle flyga till pottan Början på potträningen innefattar en mängd ombyten, golvtorkningar o massor av tålamod men är för de flesta över på ett par tre veckor. Sen blir olyckorna färre, barnet säger till självt och vips så är barnet blöjfritt på riktigt!

• anyXX

Det KAN ju vara att hon är som min dotter. Hon kunde mycket väl gå på pottan men hon ville inte. Så vi tog bort blöjan och lät henne kissa på sig, påminde henne inte heller för jag ville inte tjata. Det tog tre dagar sen kom hon på att det inte var så roligt att kissa på sig och gick självmant till pottan när hon kände att det var dags.

Iris 080308 & Nils 100319
Svar på tråden Tror ni det kommer?