• t0va

Hur mycket ska han äta?

Min son är 10 veckor och vi har kämpat med maten ett tag nu, han har ätit konstant och kräkts massor, för några veckor sedan så kom vi av ren slump på att det kanske kunde vara mjölkallergi och att han åt så mycket för att han inte kände skillnad på magont och hunger. På 2 veckor när detta var som värst så gick han upp 700gr. Då gick hans kurva rakt upp. 

Nu har han ätit mjölkfritt ca några veckor och mår mycket bättre men de på föräldrastödet funderade på om han äter förmycket. I vanliga fall så äter han vid 18:00 ca 120ml sen sover han 3-4 timmar, och äter 80ml till runt 22. Vid 1 blir det 80-120ml till och sen vid 3 ca 80ml till. 5-6 80-120ml och sen kan han vakna vid 7, 8 och skrika efter mat. På dagen så äter han ca var 3-4:e timme runt 120ml. Så på ett dygn så har han ätit runt 7-8dl. Bvc ger inga råd alls, de vägrade prata om mjölkallergi och sa att alla barn har ont i magen och kräks massor... så där får vi inga tips.

Ofta så kräks han endel efter matningarna på nätterna så jag gissar att han vant sig vid att äta mycket på natten när han haft så ont i magen.

Igår köpte vi en barngunga och för första gången så sov han 6 timmar, max har varit 4.5innan vid något enstaka tillfälle så sen igår kl 22 har han ätit 750ml.

22:00- 80ml
    04:00- 150 +80 någon halvtimme senare
    07:00- 120ml 
    08:30- 80ml
    11:30- 120ml
    14:00- 120ml 

Är det "normalt" att äta så mycket eller ska vi försöka dra ut på matningarna mer? Som nu vid 14 när han vaknade efter att ha sovit sen 11:30 så försökte jag allt för att han skulle bli glad men inget funkade förutom att äta, och han tog sig mot munnen och spottade ut nappen efter ett tag så han verkar ha varit hungrig. Idag har han inte kräkts något.

Jag tänkte väga honom lite senare, men när han var 2månader så vägde han 5400gr, när han föddes så var han 3140gr tung. Vi ska byta Bvc men först vill vi träffa läkaren och få remissen till barnkliniken, så vi slipper vänta på nytt till läkare. Någon som har åsikter?  

• Svar på tråden Hur mycket ska han äta?
  • t0va

Det verkar fungera bättre nu äter han mycket mer och somnar inte på samma sätt. Det verkar gå längre tid emellan matningarna vid några tillfällen så vi fortsätter med nummer 2 på nappen. Nu har han ökat till 180ml utan att somna och sen står han sig i 4 timmar. 

• Modgun
    t0va skrev 2010-11-01 18:41:55 följande:
    Det verkar fungera bättre nu äter han mycket mer och somnar inte på samma sätt. Det verkar gå längre tid emellan matningarna vid några tillfällen så vi fortsätter med nummer 2 på nappen. Nu har han ökat till 180ml utan att somna och sen står han sig i 4 timmar. 
    Vad gott att höra.
    Men då vet ni hur ni ska göra nästa gång han blir stökig med flaskan. Det fins ju fyra strl på napparna.
  • memba

Bra tråd! Min kille blir 7 veckor å inatt åt han efter 2 1/2 timme ca, och då får han flaskan, men han somnar ofta, och vaknar inte efter att jag har rapat honom, kanske man ska prova att byta napp här med ? Delammar dock och är rädd för att han inte tar bröstet om maten kommer mycket fortare i flaskan ... 

• memba

Jo, vi kör också mjölkfritt, får du köpa det utan recept ? Det är ju svindyrt ...

• t0va
    memba skrev 2010-11-05 07:09:32 följande:
    Jo, vi kör också mjölkfritt, får du köpa det utan recept ? Det är ju svindyrt ...
    mmm... vi fick ett recept men läkaridioten hade skrivit att vi bara får ta ut en burk i taget, så det kostar 120kr varje gång, typ var 3:e dag. Men jag fick kontakt med en kvinna här på forumet som hade massa burkar över sen sitt barn åt så vi fick köpa runt 20 burkar för 200kr :D 

Så vi har ett gäng kvar nu om läkaren vägrar skriva ett recept på måndag, för jag vägrar hämta ut 1 burk i taget. Ska skälla och vara arg tigerhona om det så krävs ;)

Inatt så tror jag vi har hittat en väg. Igår åt han när vi var och handlade, blev 150ml vid kl 18, sen fick han en slurk när vi kom hem och somnade vid 19:30, han vaknade vid 1 inatt och åt 150ml och sen ca 20min senare 80ml till. Efter det så vaknade han vid 5 som vanligt för att leka en stund och åt 150ml och sen 40ml till. Nu på morgonen så vaknade han glad och pigg runt 9:30 och har nu ätit 150ml och är på strålande humör.

Så nu när han kan få i sig mer så verkar han sova bättre och det är inte bytt pyjamas en enda gång så allt verkar stanna kvar i magen. Men jag mätte honom och nu har han hoppat upp 2 steg på normalkurvan, ska väga lite senare idag men även där ligger han nog 1 steg över normal. Han var 1 under när han föddes och även på kontrollen för 5 veckor sedan, så han behöver nog all mat för att han har växt så mycket.

För han ser inte "tjock" ut som jag trodde han skulle bli med all den maten men längden har sagt pang så växte han massor för 6 veckor sedan var han 54cm och nu 62 cm. 
  • memba

Min är snart 7 veckor å lika lång som din! Men så va han 55 cm när han föddes ..

• t0va
    memba skrev 2010-11-05 18:47:27 följande:
    Min är snart 7 veckor å lika lång som din! Men så va han 55 cm när han föddes ..
    oj, min var "bara" 49cm är inte förrens nu som han har börjat växa ur 50 kläderna. Tror jag har kommit åt "växa"-knappen. ;) 

Tittade på ett paket nan och där stod att de "ska" dricka runt 150-200ml 4-5 gånger/dygn så han är inte helt utanför det. På måndag blir det vägning på bvc får se vad läkaren säger då.  
  • memba

Jag tror inte att man ska hänga upp sig för mycket på vad de ska göra!

Efter att ha läst denna tråden så bytte jag napp till min lilles flaska, å vips var maten slut, han nöjd å belåten å tog till å med napp istället för att ligga å snutta på mig!! Kanske sover mer än 2 timmar nu

Jag fick 6 burkar för 120 sek av BVC, men sikken tur att du kunde köpa billigare! 

• Modgun
    t0va skrev 2010-11-05 18:56:05 följande:
    oj, min var "bara" 49cm är inte förrens nu som han har börjat växa ur 50 kläderna. Tror jag har kommit åt "växa"-knappen. ;) 

Tittade på ett paket nan och där stod att de "ska" dricka runt 150-200ml 4-5 gånger/dygn så han är inte helt utanför det. På måndag blir det vägning på bvc får se vad läkaren säger då.  
    Man ska inte gå så mycket efter vad som står på paketet. Det är bara en fingervisning. Ta min son som ett exempel. Han har ätit 180ml (vilket blir 200ml ersättning när man räknar med pulver och vatten)  och han är bara två månader, han äter ju mer än vad tabellen visar att han "ska" göra. Fast min son var ganska stor när han föddes och ju större de små liven är Ju mer kräver dom..
  • t0va
    Modgun skrev 2010-11-05 19:54:48 följande:
    Man ska inte gå så mycket efter vad som står på paketet. Det är bara en fingervisning. Ta min son som ett exempel. Han har ätit 180ml (vilket blir 200ml ersättning när man räknar med pulver och vatten)  och han är bara två månader, han äter ju mer än vad tabellen visar att han "ska" göra. Fast min son var ganska stor när han föddes och ju större de små liven är Ju mer kräver dom..
    Precis var därför jag skrev "ska", sen är bvc-tanten helt insnöad på ml. Sist fick jag höra att han åt förlite sen efter vägningen var det tvärt om. "jaha då äter han väll tillräckligt" var hennes kommentar, men hennes åsikter skiter jag i så länge Theo mår bra. 
  • KramKalas
    memba skrev 2010-11-05 07:08:52 följande:
    Bra tråd! Min kille blir 7 veckor å inatt åt han efter 2 1/2 timme ca, och då får han flaskan, men han somnar ofta, och vaknar inte efter att jag har rapat honom, kanske man ska prova att byta napp här med ? Delammar dock och är rädd för att han inte tar bröstet om maten kommer mycket fortare i flaskan ... 
    min kille slutade att ta bröstet när jag bytte till napp 2. Före det delammade jag och gav flaskan utan problem. Bytte när han var 4 månader och då tog det bara ett par dagar så vägrade han bröstet.
  • Modgun
    t0va skrev 2010-11-05 20:01:27 följande:
    Precis var därför jag skrev "ska", sen är bvc-tanten helt insnöad på ml. Sist fick jag höra att han åt förlite sen efter vägningen var det tvärt om. "jaha då äter han väll tillräckligt" var hennes kommentar, men hennes åsikter skiter jag i så länge Theo mår bra. 
    Precis. Sålänge grabben din äter och växer som han ska så skit i bvc.
  • Stina f

oj! Min kille kanske äter för lite. Han är 7 veckor igår och äter ca 70 - max 130 mil per gång blandad mat.
    Men han verkar inte vilja ha mer när han har ätit de och han sover ca 2,5 - 3 timmar per gång förutom på morgonen då han vaknar 7 och somnar inte för ens tidigast 13 igen. Om ja inte går på promenad. då somnar han i vagnen. när den är i rullning endast!
    Kanske ska testa att köpa storlek 2 med. Ska ändå köpa nya flaskor.

Svar på tråden Hur mycket ska han äta?