• sun69shine

600kg häst över sig

orolig fick min son f 5 veckor sedan så bäckenet har ju inte läkt helt än, va ute med min 3åring idag dumt nog så va han testig ovh det slutade med att han gick över och jag hamna under har nu sjukt ont i svanken och fler ställen men värst i ryggslutet och svanken, tror ni det kan ha sån påverkan att det blir livslpnga skador? är jätte rädd att bäckenet ska rubbas och inte läka ihop rätt....

• Svar på tråden 600kg häst över sig
  • astro
    sun69shine skrev 2010-10-27 18:39:55 följande:
    jo men visst... klart jag tänker på min son annars hade jag väl inte ens blivit orolig? tänker dock inte hoppa upp på den här hästen igen då det ej är värt det! men svårt att veta innan olyckan är framme! jag är diplomerad ridinstruktör och jobbar med hästar! trist att så hårda ord ska dömma utan alla fakta!
    Jag har också hållit på med hästar (om än inte i din utsträckning) så alltså vet både du och jag att det inte är svårt att veta "innan olyckan är framme". Eftersom den är det med viss regelbundenhet! Missförstå mig rätt, jag älskar hästar och ridning men riskfritt är det verkligen inte. Hur duktig man än är! Praktiskt taget alla som "håller på med hästar" får med jämna mellanrum uthärda hjärnskakningar, klämskador, trampskador, svåra blåmärken, tillknycklade leder, fallskador ... ska jag fortsätta?

Det är följaktligen ingen vidare sport att ägna sig åt när man är ensam ansvarig för ett litet barn (om än tillfälligt); det är inte heller särskilt klyftigt att rida innan bäckenet är helt läkt (om man inte rider damsadel ...). Jag måste alltså säga att kritikerna har rätt, du tog en onödig risk när du borde ha vetat bättre, och det är självklart att du borde låta en läkare titta på dig. 
  • jonna08

Hoppas du tog dig till en läkare, TS?? Skriv hur det går

Ingen är så blind som genomsnittsmedlemmen på Familjeliv
  • Söta Nasse

astro
    ang att rida innan bäckenet är läkt.. Jag har kronisk foglossningn och läkarna säger åt mig att ridning är superbra för att man tränar just de musklerna som stärker upp bäckenet och hjälper det att dra ihop sig.
    Men man ska kanske inte utsätta sig för mycket. Jag skulle ju itne hoppa upp på en häst som jag vet stegrar sig, sparkar bakut som en toker eller liknande. När jag var ung ja. men nu har jag 2 små söta barn. Jag skulle dock sätta mig på en halvflamsig arab eller fullblod med gott samvete.

• astro
    Söta Nasse skrev 2010-10-28 08:31:12 följande:
    astro
    ang att rida innan bäckenet är läkt.. Jag har kronisk foglossningn och läkarna säger åt mig att ridning är superbra för att man tränar just de musklerna som stärker upp bäckenet och hjälper det att dra ihop sig.
    Men man ska kanske inte utsätta sig för mycket. Jag skulle ju itne hoppa upp på en häst som jag vet stegrar sig, sparkar bakut som en toker eller liknande. När jag var ung ja. men nu har jag 2 små söta barn. Jag skulle dock sätta mig på en halvflamsig arab eller fullblod med gott samvete.
    Jag också, men inte medan jag var ensam ansvarig för ett litet barn. Och hände det något skulle jag verkligen inte påstå att det kom som en total överraskning.
  • Söta Nasse

nej, håller med om att det sällan är en överraskning. om det inte är som när jag gick omkull ordentligt.
    Vi var ute och galopperade i mörkret. hästen ville hem  som var till vänster och jag ville rakt fram. styrde ju då tillbaka när hon försökte svänga av, men där tog allt slut. hon snubblade väl och välte omkull med mig under sig.
    sen vaknade jag upp först på sjukhuset där folk frågade om jag skulle sluta rida nu.  varflr ska jag göra det blev så klart svaret från en 14årig tjej, med 3 egna hästar.

• sun69shine

vet att det va en "onödig" risk, är väl dumdristig och alltför nyfiken helt enkelt, köpte den här hästen när jag va gravid och har ju verkligen längtat efter att få prova honom.. men blir inget mer med det nu tyvärr så får han åka tillbaka till täby till helgen då jag ser att skderisken är för stor med honom och är inte lika modig och orädd som förr! får bli att rida mina andra hästar ist. Min bm sa till mig att man kan börja rida direkt efter förlossningen då det är br för bäckenbotten, men r'äknade ju inte med att få en häst på mig :(

• Vitulina

Jag har själv erfarenhet av hästar från min ungdom och min faster jobbar med hästar. Hon har ramlat av och råkat ut för diverse saker som man råkar ut för när det handlar om hästar. För er med hästvana behöver jag inte nämna vad som kan hända när det kommer on plastpåse flygande etc. Men det jag vill poängtera är ÅK IN OCH FÅ DET BEDÖMT AV LÄKARE. Varför? För att om du får problem i framtiden och det inte är bedömt av läkare får du inte ut något på försäkringen. Och vi betalar ju dyrt på diverse försäkringar för att kunna använda dem. Detta är precis vad som hänt min faster. De problem hon har idag som gör att hon är sjukskriven finns inte dokumenterade och därför får hon inte ut något på försäkringen hon betalat på i alla år. I hennes fall är det 10 000-tals kronor i läkarkostnader, sjukresor, rehab, inkomstbortfall mm som hon går miste om.

Så gör inte om hennes misstag. Se till att få det dokumenterat.

• popcornplaya

Tycker att det kanske var lite väl tidigt efter förlossning att sätta sig på en unghäst. Man ska vara rädd om sin kropp och låta den läka. Kanske en lugn skritt tur på en lugn häst men inte mer så snart efter. Rekommendationen är väll att man ska vänta 3 månader med lite mer fysiska övningar.

Har du så ont så ska du ju självklart åka in och kolla upp dig.

Älskade Philip 080716 och en liten flicka BF 101121(sarahsbaby.blogg.se)
  • gookie

Väldigt vad folk går hårt på om inte nästan lite elaka. Ta och åk in och kolla dig för då kan du ju stilla din oro och då slipper du undra så mycket över det. Lycka till!

• sun69shine

tack gooki, tycker oxå folk verkar slänga ur sig vad som på den här sidan, lite trist :( har iaf varit inne nu och fått det dok. inga frakturer, hjärnsk. och muskelömhet som sagt nu blir det att vila kroppen, tog bara en kort skritt tur på min lugna häst idag =)

• Dr Mupp
    Söta Nasse skrev 2010-10-28 08:31:12 följande:
    astro
    Min sjukgymnast har sagt åt mig att hålla mig långt borta från allt vad häster heter pga fallrisken. Ett fall till och jag riskerar rullstol pga bäckent. Visst är det en bra träning för bäckenmusklerna, men beroende på hur dålig man är i sin foglossning så kan riskerna med att falla vara för stora. I mitt fall är bäckenet snett och väldigt instabilt.

Nu kommer jag ju troligvis återupp ta ridandet om några år ändå, men det är bara ise att tiden för att rida "halvknäppa" hästar är slut.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Dr Mupp

Just ja, bäckenet slogs snett i samband med en ridolycka för 2,5 år sen. En vanlig enkel avramling från en av dessa halvknäppa hästar.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • gookie
    sun69shine skrev 2010-10-28 16:01:52 följande:
    tack gooki, tycker oxå folk verkar slänga ur sig vad som på den här sidan, lite trist :( har iaf varit inne nu och fått det dok. inga frakturer, hjärnsk. och muskelömhet som sagt nu blir det att vila kroppen, tog bara en kort skritt tur på min lugna häst idag =)
    Vad skönt:) Ja så tråkigt när folk ska bemöta än på ett sådant och som nyförlöst så e man ofta extra känslig. Vart har värmen och omtanken tagit vägen undrar man ibland. Jag blev förlöst för en vecka sedan och är känsligheten själv just nu  Klart du ska ge dig ut man måste ju kunna få leva även som förälder
Svar på tråden 600kg häst över sig